thyes Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Hei. For et 2-3 uker siden var jeg på HV-rep, og når øvelsen var over satt alle troppene sammen inne og pusset våpnene. Jeg satt sammen med en kompis og pusset og pratet om løst og fast, så kom noen å plasserte en MG (lett maskingevær, kaliber 7,62) på bordet jeg satt ved. Den stod urørt en stund, men så kom et befal av rangen kaptein og plukket våpenet opp. Han fiklet litt med det, før han sa "det kommer en funksjonstest, gutta" eller noe i den duren. Han trakk så av, og så smalt det. Heldigvis var det "bare" rødfis i kammeret, men fy faen for et smell. Rommet var ikke større enn kanskje 30-40 m2. Jeg satt altså omlag 20 cm fra MGen når det smalt, og han kompisen min satt ved siden av meg på et annet bord, med løpet til MGen rettet mot øret, omtrent samme avstanden. Hadde det ikke vært rekylforsterker montert på, så ville han hatt brannskader i ansiktet. Sikkerhetsavstanden på dette våpenet er visstnok 70 m uten rekylforsterker. Det mest poetiske i det hele er at det var denne idioten av en kaptein som hadde sikkerhetskurs om rødfis med oss bare to dager i forveien. Vi som satt nærmest våpenet ble tatt inn til en legesjekk, hvor legen ikke gjorde stort annet enn å sjekke etter blødninger i ørene, og vi ble lovet en hørselstest om et par måneder. Dette pga. om vi har fått hørselskader så vil de ikke kunne konstateres like etter en sånn påkjenning. Jeg nevnte dette til en kjenning en stund etter øvelsen, og han mente vi burde anmelde Forsvaret. Det høres ikke akkurat ut som en lett affære spør du meg, men vi burde vel sannelig ha en sterk sak om vi valgte å gjøre det? Vedkommende utviste jo null profesjonalitet, og selv om det bare er en halvhjerne av en HV-kaptein, så burde hvem som helst skjønne at man skal sjekke etter ammunisjon i kammeret før man trekker av. Hadde det vært skarpt i våpenet, så ville han kompisen min ha vært død den dag i dag. Jeg har vært plaget litt med øresus det siste halve året ca, men det har vært ganske bra i det siste - inntil denne hendelsen. Nå er øresusen muligens blitt værre enn hva den var før. Om vi får konstatert skader på legesjekken vi er blitt lovet, kan vi forvente oss noe erstatning? Vil vi bli dimittert fra HV? Om noen føler de har noe kompetente svar å komme med, så hadde det vært flott Edit: Om noen stusser over at alle (3) troppene satt i et såpass lite rom, så er det litt feil skrevet. Det var to like store rom, med døra mellom hvert av rommene åpne Endret 2. april 2016 av thyes Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Dette er vel en intern sak i forsvaret. Man anmelder ikke før det blir tydelig at arbeidsgiver ikke gjør det de skal. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Stygg sak. Da jeg var i Forsvaret, hadde vi vært ute og skutt med rødfis. Etterpå skulle vi alle inspisere våpnene for å være sikker på at det ikke var skudd i dem. Deretter sjekket kvartermesteren alle våpnene. Til slutt skulle vi trekke av, selv om det "ikke" var skudd i. Da smalt det skikkelig, og kvartermesteren utbrøt "Hvem f... var det?" Ett av våpnene inneholdt altså en rødfis, selv om det var sjekket to ganger. Dette skjedde utendørs, og våpenet pekte i "trygg" retning. Tror ikke det var noe etterspill. Ditt tilfelle: At det går an. Han kapteinen din bør degraderes. Hva er vitsen med å trekke av innendørs mot øret til en soldat, på et våpen som kan være ladd? Endret 2. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Hvis du har fått betraktelig mye mer øresus av denne situasjonen som igjen gjør at du får en langt dårligere søvnkvalitet (søvnløs), som videre gjør at du presterer dårligere på jobb og også ødelegger dine muligheter for videre karriere.. Da ville hvertfall jeg vurdert søksmål. Jussen rundt alt dette er ikke mitt felt, men andre her vil muligens gi deg gode råd. Edit: Saken ville kanskje stå sterkere om du ikke hadde øresus fra før? Slik at resultatet av dette var øresus, ikke mer øresus? Endret 2. april 2016 av Slettet-EZE0dRsY Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Det er helt åpenbart grunnlag for arbeidsgiveransvar slik du beskriver det, og om du kan dokumentere økonomisk tap så bør du ha en god sak sivilt. Om det er hensiktsmessig å blande inn politiet vet jeg derimot ikke. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Vet ikke om politiet kan inndra våpenløyvet til en kaptein etter slik grov uforstand? Noen bør i hvert fall gjøre det. Hvordan dokumenterer man økonomisk tap for hørselsskade? En kan jo ikke vite hvilken toppjobb man går glipp av som følge av øresus og søvnløse netter. Endret 2. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Det finnes et varslingsorgan internt i Forsvaret der man kan melde fra om slike saker. Kontakt tillitsmann eller lignende i din HV-avdeling, så bør dette ordne seg grei. Det er slike saker man må melde fra om. Om det skulle vise seg at en eller flere av dere pådrar dere skader som følge av dette har dere krav på kompensasjon. Sikkerhetsavstanden på rødfis er forøvrig ikke 70 meter uten rekylforsterker. Nå husker jeg ikke helt presist, men tror det er snakk om minst 10 meter uten rekylforsterker for rødfisammunisjon. Kapteinen her er forresten en tåpe. Behandle alltid alle våpen som om de er ladd. Gylden regel. Endret 2. april 2016 av Der Kaiser Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Vet ikke om politiet kan inndra våpenløyvet til en kaptein etter slik grov uforstand? Noen bør i hvert fall gjøre det. Sivilt politi kan ikke bestemme hvem som kan bære/bruke våpen i forsvaret. 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Det er helt åpenbart grunnlag for arbeidsgiveransvar slik du beskriver det, og om du kan dokumentere økonomisk tap så bør du ha en god sak sivilt. Om det er hensiktsmessig å blande inn politiet vet jeg derimot ikke. Vil i så fall tippe at Forsvaret anfører at befalet har gått utenfor det som er rimelig å regne med. Selv om jeg i alle fall nok ville konkludert med at det foreligger tilstrekkelig nærhet. Og befalet har i alle fall utvist uaktsomhet. Min umiddelbare oppfatning er at du skal ha en sak, TS. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Det er helt åpenbart grunnlag for arbeidsgiveransvar slik du beskriver det, og om du kan dokumentere økonomisk tap så bør du ha en god sak sivilt. Om det er hensiktsmessig å blande inn politiet vet jeg derimot ikke. Vil i så fall tippe at Forsvaret anfører at befalet har gått utenfor det som er rimelig å regne med. Selv om jeg i alle fall nok ville konkludert med at det foreligger tilstrekkelig nærhet. Og befalet har i alle fall utvist uaktsomhet. Det er vel det mest nærliggende grunnlaget å nekte på ja, men jeg antar de innrømmer ansvar relativt fort, og eventuelt krangler på årsakssammenheng eller økonomisk tap. Dette er langt innenfor hva som er rimelig å regne med. Det er mye rettspraksis fra 2000-tallet hvor dette gradvis har blitt strammet til, og i og med rt. 2015 s. 475 bør vel saken være grei. Denne saken er jo et kroneksempel på en type skade man må regne med på denne typen øvelser med jevne mellomrom. (Jeg er klar over at du skriver at TS har en god sak, og mener i grunnen ikke å skape skinnuenighet men å presisere det vi vel begge er enige om.) 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Det er helt åpenbart grunnlag for arbeidsgiveransvar slik du beskriver det, og om du kan dokumentere økonomisk tap så bør du ha en god sak sivilt. Om det er hensiktsmessig å blande inn politiet vet jeg derimot ikke. Vil i så fall tippe at Forsvaret anfører at befalet har gått utenfor det som er rimelig å regne med. Selv om jeg i alle fall nok ville konkludert med at det foreligger tilstrekkelig nærhet. Og befalet har i alle fall utvist uaktsomhet. Det er vel det mest nærliggende grunnlaget å nekte på ja, men jeg antar de innrømmer ansvar relativt fort, og eventuelt krangler på årsakssammenheng eller økonomisk tap. Dette er langt innenfor hva som er rimelig å regne med. Det er mye rettspraksis fra 2000-tallet hvor dette gradvis har blitt strammet til, og i og med rt. 2015 s. 475 bør vel saken være grei. Denne saken er jo et kroneksempel på en type skade man må regne med på denne typen øvelser med jevne mellomrom. (Jeg er klar over at du skriver at TS har en god sak, og mener i grunnen ikke å skape skinnuenighet men å presisere det vi vel begge er enige om.) Ja, vi er enige, vi. Kan dog se for meg at det kan anføres at befalet har gått utenfor det som er rimelig å regne med. Men, med uttalelser som de vi finner i avsnitt 32 i saken du refererer til skal den være grei, den, og slaget vil stå om årsakssammenhengen og det økonomiske tapet, ja. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Du må i hvert fall få sendt inn en yrkesskademelding slik at du får registrert det i NAV sitt system: Melding om yrkesskade eller yrkessykdom påført eller ... - Nav Jeg ville også vurdert å ta kontakt med fastlege hvis dere ikke får oppfølging av forsvaret. Forsvaret har også sin egen side om skader: https://forsvaret.no/tjeneste/utenlandstjeneste/under/skade Lenke til kommentar
thyes Skrevet 2. april 2016 Forfatter Del Skrevet 2. april 2016 Takk for mange gode svar. Ser det er mange som snakker om økonomisk tap her. Øresusen er ikke så ille at jeg ikke får sove, bank i bordet. Nå skal jeg faktisk til øre-nese-hals lege kommende tirsdag for å få sjekket denne øresusen. Jeg bestilte time i sommer/høst en gang når jeg først oppdaget det, og nå først får jeg time.. hurra. Alle vi som var inne hos legen ble registrert i Forsvarets papirer, det sa et av de andre befalene som faktisk er ganske oppegående. Når det gjelder nevnte kaptein, så var dette hans siste øvelse før han ble dimittert pga. alder. Ser for meg at han hadde blitt bedt om å gå uansett om det var det eller ikke. Jeg får se hva legen sier på tirsdag, og nevne denne saken i samme slengen. Skal holde dere oppdatert på hva som skjer her Igjen, takk for svar! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Det skal også meldes til NAV siden det er yrkesskade, holder ikke at det bare står i forsvaret sine papirer. 1 Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Når jeg var i militæret tok vi hørselstest på rekruttskolen, og ny test når vi dimiterte. Dette for å avdekke om vi hadde fått nedsatt hørsel i løpet av året i forsvaret. I såfall ville forsvaret vært erstatningspliktig. Litt verre er det på HV da, det er nok lenge siden sist du tok en test? Da er det vanskeligere å dokumentere hvor stor del av din evt. hørselsskade som skjedde nå. Men, det er fullt muig å ha øresus uten at hørselen er betydelig svekket. Jeg har hatt øresus i minst 10 år, og hører likevel så godt som perfekt opp til 15kHz. De færreste som har fylt 30 hører noe over 15k. Det er snakk om en livsvarig og uhelbredelig helseskade. Øresusen går kanskje bort etter hvert, men hørselstapet som forårsaker disse symptomene vil aldri bli bra igjen. Økonomisk konsekvens er vanskelig å fastslå. Til sammenlikning, hva er den økonomiske konsekvensen av å få livsvarig redusert syn på ett øye? Liten med mindre du er/vil bli pilot, men likevel ville du nok kunne kreve en erstatning. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 KVTL, det har du rett i, det må jeg prøve å få gjort! I dag var jeg hos ØNH-lege som jeg nevnte at jeg skulle, ikke relatert denne hendelsen, men en time som det bare har tatt evigheter å få. Etter hørselstesten kunne de fastslå at jeg hadde litt nedsatt hørsel, men om det er pga. denne hendelsen er jo vanskelig å si. Får se hva den testen Forsvaret har lovet oss viser i forhold. Men jeg fortalte legen om denne episoden her, og han sa med en gang at vi som var berørt burde gå sammen og anmelde saken. Jeg synes det høres jævla vanskelig ut egentlig. Altså, folk som kommer hjem fra internasjonale operasjoner sliter jo med å få erstatning etc. fra Forsvaret. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Vet ikke om politiet kan inndra våpenløyvet til en kaptein etter slik grov uforstand? Noen bør i hvert fall gjøre det. Sivilt politi kan ikke bestemme hvem som kan bære/bruke våpen i forsvaret. Det kreves vel ikke våpentillatelse for å bruke våpen i forsvaret uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå