Gå til innhold

Restskatt - feil skattetrekk med tabell?

Anbefalte innlegg

Har fått restskatt på mer enn en månedslønn og lurer veldig på hvorfor.

Regner ut hvor stort skattetrekket er for hver måned, og det blir lavere utover året. Starter på 28,6 prosent, og blir deretter gradvis lavere, så gjennomsnittet for året er 19,6! Hele veien er det brukt tabell 7106. Ser at samme prosent fortsetter i år, med tabell 7102. Betyr det masse restskatt også neste år?

Sitter igjen med inntrykk av at tabelltrekk overhodet ikke er til å stole på når det blir så store avvik. Er det noe jeg kan gjøre med skattekortet, eller lønningskontoret? Og hvor stort trekk bør jeg legge meg på hver måned slik at det skal gå omtrent i null?

I fjor fikk jeg igjen rundt 1/3 månedslønn i skatteoppgjøret - med tabell 7106... Gjelden har ikke endret seg mye i samme periode.

Anonymous poster hash: 0cac1...5de
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått restskatt på mer enn en månedslønn og lurer veldig på hvorfor.

Regner ut hvor stort skattetrekket er for hver måned, og det blir lavere utover året. Starter på 28,6 prosent, og blir deretter gradvis lavere, så gjennomsnittet for året er 19,6! Hele veien er det brukt tabell 7106. Ser at samme prosent fortsetter i år, med tabell 7102. Betyr det masse restskatt også neste år?

Sitter igjen med inntrykk av at tabelltrekk overhodet ikke er til å stole på når det blir så store avvik. Er det noe jeg kan gjøre med skattekortet, eller lønningskontoret? Og hvor stort trekk bør jeg legge meg på hver måned slik at det skal gå omtrent i null?

I fjor fikk jeg igjen rundt 1/3 månedslønn i skatteoppgjøret - med tabell 7106... Gjelden har ikke endret seg mye i samme periode.

Du har åpenbart feil trekkort. Legg inn detaljene dine for neste år på skatteetaten slik at du får ny tabell/trekkort. Husk også at rentene har vært lave i 2015, så om du har mye gjeld kan noe av problemet ligge her. Men en månedslønn er jo relativt heftig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har åpenbart feil trekkort. Legg inn detaljene dine for neste år på skatteetaten slik at du får ny tabell/trekkort. Husk også at rentene har vært lave i 2015, så om du har mye gjeld kan noe av problemet ligge her. Men en månedslønn er jo relativt heftig. 

Restskatten er høyere enn det jeg har utbetalt i måneden. i februar ble det trukket over 28 prosent og i juli 18. Gjelden er ikke så veldig høy så den har neppe noe å si. Har allerede lagt inn for å endre skattekortet.

Jobber ikke fulltid og selv med 100 prosent stilling er det mer enn det jeg ville fått utbetalt i måneden, så det blir en heftig utfordring å betale...

Lenke til kommentar

Kor stort avvik var det mellom årsløna skattekortet var berekna ut frå og det du hadde tent ved slutten av året?

Beregnet inntekt på skattekortet for i fjor var 25 tusen mer enn inntekten ved utløpet av fjoråret, som er oppført i selvangivelsen jeg har mottatt.

Lenke til kommentar

Gjelda betyr ikkje så mykje med mindre du har stor formue. Det er evt. gjeldsrenter som får betydning for skatten.

Kva hadde du i inntekt og frådrag? Fått med BSU eller andre relevante frådrag? Har du samanlinka sjølvmeldinga for 2015 med den for 2014?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tabelltrekk egner seg best for de som har relativt jevn inntekt gjennom hele året (feks. fast månedslønn).

Hvis lønnen din varierer mye fra måned til måned blir tabelltrekket fort feil. For å hjelpe på dette kan man be om prosentkort, men man bør også avstemme og eventuelt oppdatere skattekortet en eller flere ganger i året for å komme i nærmere null.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tabelltrekk egner seg best for de som har relativt jevn inntekt gjennom hele året (feks. fast månedslønn).

Hvis lønnen din varierer mye fra måned til måned blir tabelltrekket fort feil. For å hjelpe på dette kan man be om prosentkort, men man bør også avstemme og eventuelt oppdatere skattekortet en eller flere ganger i året for å komme i nærmere null.

Mogleg eg misforstår det, men det er jo heilt omvendt. Med tabellkort vil dei trekke meir skatt dersom du har høgare inntekt enn planlagt. Med prosentkort er det ein fast prosent kvar månad, uavhengig av inntekt.

Hva er forskjellen på tabellkort og prosentkort?

Tabellkort
Med tabellkort trekkes det mer og mer skatt jo høyere inntekten din er. Det finnes flere forskjellige tabellkoder, og disse beregnes etter hvor store kapitalinntekter og fradrag som er ført opp. Størrelsen på lønnen eller pensjonen har ingen betydning for tabellnummeret så lenge alt utbetales fra samme arbeidsgiver. 
Det vil si at så lenge du har et tabellkort og samme arbeids- eller pensjonsforhold, så beholder du samme tabellnummer selv om lønnen/pensjonen forandrer seg, så lenge de andre inntektene/fradragene er de samme.

Tabellkort skal i utgangspunktet brukes hos hovedarbeidsgiveren. Mottar du ytelser fra NAV og har arbeidsinntekt i tillegg må du informere NAV om at du har en annen hovedarbeidsgiver.

Prosentkort
Et prosentkort trekker samme prosenten i skatt selv om inntekten din forandrer seg. Det vil si at hvis du tjener mer enn det skattekortet er beregnet etter, så vil du trekke for lite skatt. Hvis du tjener mindre, vil det trekke for mye.

Med eit riktig berekna skattekort og tabelltrekk skal du normalt ikkje få så stor restskatt, gitt at opplysningane som vart levert ifm. søknad om skattekortet er riktige. Det gjeld meir enn berre inntekt. Det går på frådrag, gjeld, formue, renter osv. Det er litt vanskeleg å vite kvar "feilen" ligg utan å ha tilgang til fleire tal. Det viktigaste du må sjå på er kva det står du har hatt i løn på sjølvmeldinga og kva du har i frådrag.

Eksempel: Tabell 7106 frå skatteetaten.

Lønn: 10 000. Skattetrekk: 985. 9.85% skatt.

Lønn: 15 000. Skattetrekk: 2327. 15.51% skatt.

Lønn: 20 000. Skattetrekk: 4218. 21.09% skatt.

Lønn: 30 000. Skattetrekk: 8281. 27.60% skatt.

Med prosentkort hadde det blitt same prosent, uavhengig av løna.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Posten min er basert på erfaring gjort fra studietiden da jeg jobbet mye på sommeren og veldig lite ellers i året.
Vedlagte bilde sammenligner skattetrekket til en som tjener 12 000 kr hver måned (144 000 kr i året), mot en som tjener hele årssummen på fire måneder i året (antar alt annet likt). Har brukt tabellen du henviser til som grunnlag.

Basert på dette er det nok mye mer sannsynlig at man trekker for mye gjennom året, enn for lite, men feil blir det likevel.

post-22044-0-85924600-1459788134_thumb.png

Ellers er jeg enig i at det i her er vanskelig å peke på hva som gikk feil i denne saken uten mer informasjon.

EDIT: Oppdaterte bildet med mer detaljer om tilsvarende prosenttrekk.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Mener som Zeph at det er motsatt. Tabelltrekk er det beste hvis lønna varierer mye, men det krever at du har riktig tabell. Riktig tabell fastsettes ut i fra fradragene dine, slik at hvis fradragene dine endrer seg drastisk i løpet av året blir tabellen din feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig i at fradrag må være oppgitt riktig for å få riktig tabell, men det påvirker ikke poenget.

Tabelltrekk fungerer helt flott (jeg har det selv) til å fange opp mindre endringer i "fast" inntekt (type lønnspålegg og overtid), men avhengig av hvor mye inntekten varierer kan den også skalere dårlig.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...