Heidi Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Fikk turbohavari på en Saab 9-5 2,3 liter 03-mod to dager etter jeg kjøpte den. Har hatt den på et mecaverksted, hvor de byttet turbo, pakninger, oljefilter og veivhusventil. Hentet den igår, og jeg merker at bilen går dårligere, samt den har fått en slags pipete suselyd når jeg gir på. Dette kan da ikke være riktig? Merkbart tregere akselerasjon når jeg gir gass, spesielt i lav fart. Da jeg kjøpte den hadde jeg hatt en 2,0 liter fra før, og jeg merket stor forskjell på de ekstra hestene i denne motoren. Nå føltes nesten bilen enda tregere enn den forrige jeg hadde. Skal ringe verkstedet for å høre hva som kan ha skjedd, men siden de er stengt frem til mandag, så lurer jeg veldig på hva som kan være grunnen til en slik endring? Er det noe feil? Kan det være satt inn en turbo som ikke fungerer som den skal? Endret 2. april 2016 av Heidi Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Kan være vakumlekkasje så sjekk slanger i motorrommet. Har selv 2.0t. Men kan høre med Saab Turbo Club. https://www.facebook.com/groups/saabturboclub/?ref=bookmarks Men tipper vacumlekkasje mest sannsynlig eller en slange som ikke sitter skikkelig. Burde være relativt enkelt å finne feilen. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 2. april 2016 Forfatter Del Skrevet 2. april 2016 Den bør altså inn igjen på verksted med andre ord. Verkstedet er to timer fra her jeg bor, den ble fraktet dit via veihjelp/Falck bestilt av Gjensidige da turboen gikk.. Kan den kjøres i mellomtiden hvis det er vakuumlekkasje? Må si det er skikkelig irriterende når man betaler så mye og så er den ikke istand likevel. Stusser litt over prisen også, i regningen står det at selve turboen kostet 5500,-, i katalogen til Meca på nett finner jeg den til over 12.000. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Er ikke direkte farlig, men det er jo noe du lett kan se selv om det er noen løse gummislanger i motorromet. Siden de har skiftet veivhusventilasjonen så kan det være en slange der som ikke er skikkelig eller en tilbakeslangsventil som ikke er god. Jeg har selv nå bare hatt 9-5 sia i fjor høst og dertil vært nøye på vedlikehold. Men noe er det verkstedet ikke har helt gjort riktig. Vis du har OBD feilkodeleser så kan du lese ut feilkode og poste her alltids. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Om det suser når du gir på, så er det nok en trykkslange som ikke sitter godt nok eller at det er hull i en. Sjekk slangen mellom turbo og intercooler og mellom intercooler og innsug. Lenke til kommentar
olehenri Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Om det suser, og om det ryker mye av bilen (svart etter min erfaring) så er det nok pga falskluft, feks på grunn av det han over her skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå