Gå til innhold

Panther på iMac DV 400

Anbefalte innlegg

Har en venninne som har en iMac DV 400 med 64MB RAM. hun bruker maskinen til litt surfing via modem og litt photoshop/scanning. Nå har imidlertid maskinen begynt å krangle. Firewireportene fungerer ikke og den bare henger seg hele tiden.

Jeg lurer på om det vil lønne seg å legge inn litt mer RAM (type 256 til) og hive inn panther istedet for å bare legge inn det som er der på nytt. Vil det bli for sakte? Noen som har erfaringer med pather på en G3 400?

Hvor stor plass tar panther? Harddisken hennes er bare på 10 GB og hun gidder ikke legge i penger for en ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en venninne som har en iMac DV 400 med 64MB RAM. hun bruker maskinen til litt surfing via modem og litt photoshop/scanning. Nå har imidlertid maskinen begynt å krangle. Firewireportene fungerer ikke og den bare henger seg hele tiden.

Jeg lurer på om det vil lønne seg å legge inn litt mer RAM (type 256 til) og hive inn panther istedet for å bare legge inn det som er der på nytt. Vil det bli for sakte? Noen som har erfaringer med pather på en G3 400?

Hvor stor plass tar panther? Harddisken hennes er bare på 10 GB og hun gidder ikke legge i penger for en ny.

Se her:

http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

For å kjøre panther må du ha 128 MB Ram, minimum 2 GB diskplass, G3eller bedre, og en maskin med innebygd USB.

Lenke til kommentar
litt photoshop/scanning. Nå har imidlertid maskinen begynt å krangle. Firewireportene fungerer ikke og den bare henger seg hele tiden.

Photoshop er rimelig seigt på gamle maskiner i OSX. Men hun kan jo ha OS9 installert også så kan hun jo bare boote inn i det når hun föler for det.

Lenke til kommentar
Photoshop er rimelig seigt på gamle maskiner i OSX. Men hun kan jo ha OS9 installert også så kan hun jo bare boote inn i det når hun föler for det.

Nå er det ikke avansert photoshop-brukt det er snakk om. litt speiling av bilder, røde øyne, sort-hvitt o.l.

jeg drev med omtrent det samme med min imac 600 med 1GB ram og OS X 10.2.6, gikk passe det, lugget litt kanskje.

Men sånn ellers vil maskinen gå bra med pather, 400Mhz er ikke for lite?

Hvor mye ram burde jeg putte i? snakk om å bruke minst mulig penger her, dvs ikke 1GB

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har lest at Panther skal kjøre ca. 30% raskere på bla. de eldre G3-arkitekturene. Selv kjører jeg nå OS X 10.2.8 på en "unsupported" PowerMac 9500 med et Cressendo-oppgraderingskort av type G3/400. Av RAM holder jeg 192 MB, noe som faktisk ser ut til å holde bra også i Jaguar - og hold dere fast, jeg kjører det smørefrtit på et gammelt 4 MB-skjemkort av typen IMS TwinTurbo.

Jeg gleder meg til XPostFacto (programmet som får OS X til å kjøre på unsupported-maskiner) fullt ut støtter Panther. Jeg har ihvertfall store forhåpninger.

Igrunn utrolig at OS X går så smørefritt på 9500 - en maskin fra 1995, med et oppgraderingskort fra 1999.

Hilsen

Fornøyd OSX-bruker på gammel-hardware

Lenke til kommentar

Har installert Panther på en 400 Mhz G3 iMac og en 450 Mhz iMac, og begge fikk merkbart større fart. Ved ikke å installere alle unødvendige språk og alle unødvendige skriverdrivere slipper du unna med 6-800 Mb hardiskbehov for systemet. (Et ganske anonymt valg et par tre skjermbilder inn i installeringsprosessen heter "Tilpass..". Der er det mulig å velge bort alle mulige spåkfiler, skriverdrivere osv). Men RAM er tingen! Her er det mye fart og stabilitet å hente ved å kjøpe en 512-brikke! Lykke til, iMacen vil nok henge med en god stund ennå.

Lenke til kommentar
Har installert Panther på en 400 Mhz G3 iMac og en 450 Mhz iMac, og begge fikk merkbart større fart. Ved ikke å installere alle unødvendige språk og alle unødvendige skriverdrivere slipper du unna med 6-800 Mb hardiskbehov for systemet. (Et ganske anonymt valg et par tre skjermbilder inn i installeringsprosessen heter "Tilpass..". Der er det mulig å velge bort alle mulige spåkfiler, skriverdrivere osv). Men RAM er tingen! Her er det mye fart og stabilitet å hente ved å kjøpe en 512-brikke! Lykke til, iMacen vil nok henge med en god stund ennå.

Suverent, det var akkurat det jeg ville høre :-)

Dessverre tror jeg bare at jeg har råd til en 256 brikke, dvs maskinen får 288 eller 320 MB ram. husker ikke om det er 2*32MB eller 1*64MB brikker i den i dag.

Skikkelig kult at så gamle maskiner kan fungere tilfredstillende med nyeste programvare og full funksjonalitet (USB/IEEE1394). Jeg liker apple. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...