Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Byggherre konkurs, må betale for reparasjoner i "all evighet"


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Min mor bor i ett stort boligkompleks som ble bygget av ett selskap som gikk konkurs under byggingen, dette har resultert i mange feil som har dukket opp i etterkant som må repareres for enorme kostnader. I år skal de ta to terrasser som kommer på ca 800 000 hver, tidligere har de tatt flere terrasser, alle vinduer i bygget m.m. 

 

Altså de har hatt enorme utgifter mens byggherre bare slo seg konk og ble fritatt ansvar for alt. I tillegg får de ikke forsikret bygget pga dette. 

 

Jeg finner dette så klart utrolig hårreisende og kan ikke forstå hvordan en bare kan frigjøre seg fra slikt ansvar, de har hatt mange millioner i mer utgifter på bygget og min mor bor så klart i den største leiligheten og tar derfor den største delen av regningen, som gjør meg ekstra forbanna. 

 

Jeg mener de bør bruke millionene på å opprette sak mot byggherre eller noe slik, men jeg aner jo ikke om dette vill føre til noe. Så jeg ønsker innspill på hva som kan gjøres og har blitt gjort i lignende saker før de må bygge om hele bygget for å fikse opp i problemene, og det blir DYRT. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik går det når borettslag ol. velger den billigste løsningen i stedet for å velge et firma som er vel etablert. Synn men utrolig sant.

 

Min mening ;)

 

Dette er en av byens flotteste komplekser, og selskapet var vell etablert. De tok vell bare vann over hodet ift hvor eksklusivt bygget skulle være ift hvor mye penger de hadde.

 

Men det er uansett ikke noe de får gjort noe med, de kjøpte leiligheten i etterkant av alt dette og ble så klart ikke godt nok informert om tilstanden til bygget og hele historien..

Lenke til kommentar

 

Slik går det når borettslag ol. velger den billigste løsningen i stedet for å velge et firma som er vel etablert. Synn men utrolig sant.

 

Min mening ;)

 

Dette er en av byens flotteste komplekser, og selskapet var vell etablert. De tok vell bare vann over hodet ift hvor eksklusivt bygget skulle være ift hvor mye penger de hadde.

 

Men det er uansett ikke noe de får gjort noe med, de kjøpte leiligheten i etterkant av alt dette og ble så klart ikke godt nok informert om tilstanden til bygget og hele historien..

 

Er ikke megler pliktet til å opplyse om dette? Kan de ha noe av ansvaret?

Lenke til kommentar

Om det er adgang for å gå på selger vet jeg ikke, det kommer an på hva som er opplyst (er du sikker på at det ikke står noe i prospekt hvem som har bygget, f. eks?)

 

At entreprenøren går konkurs er dessverre sånt som skjer av og til, og muligheten til å ha begrenset ansvar gjennom aksjeselskap er en nødvendig forutsetning for en fungerende moderne økonomi. Løsningen er å kreve bankgaranti e.l. om man er byggherre (som altså er bestilleren av et bygg) for å sikre seg mot entreprenørens konkurs, og ikke kjøpe nye bygg om man ikke er sikker på tilstanden og forhistorien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er adgang for å gå på selger vet jeg ikke, det kommer an på hva som er opplyst (er du sikker på at det ikke står noe i prospekt hvem som har bygget, f. eks?)

 

At entreprenøren går konkurs er dessverre sånt som skjer av og til, og muligheten til å ha begrenset ansvar gjennom aksjeselskap er en nødvendig forutsetning for en fungerende moderne økonomi. Løsningen er å kreve bankgaranti e.l. om man er byggherre (som altså er bestilleren av et bygg) for å sikre seg mot entreprenørens konkurs, og ikke kjøpe nye bygg om man ikke er sikker på tilstanden og forhistorien. 

 

Takk for svar! Usikker på hva som sto i prospekt, men det er iallefall utrolig dårlig opplysning ved salg. Er en til salgs nå også og ingenting nevnes selv om bygget må ut med flere millioner de kommende årene. Og de vill ikke belåne bygget heller så det blir innskudd fra beboere hver gang. 

 

Men da er det nok ikke så mye å gjøre med det nei :/ Synd at det er så lett å slippe unna egentlig. 

Lenke til kommentar

Hvis styret, daglig leder eller andre i entreprenørselskapet (eller utbyggingsselskapet) har opptrådt uredelig eller uaktsomt på en måte som har ført til disse tapene så har man regler for ansvar for det uavhengig av konkursen. Det kan dessverre være vanskelig å bevise. Men det er ikke nødvendigvis bare bare å slippe unna. Og som sagt, man må ha slike regler for at økonomien skal fungere. Forbrukere må bare vite hvordan de skal sikre seg. Dessverre har vi en tendens til å bruke helt latterlig mye penger på bolig uten å gjøre noen form for risikovurdering. 

 

Har borettslaget eller sameiet kontaktet advokat for å få vurdert disse tingene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har borettslaget eller sameiet kontaktet advokat for å få vurdert disse tingene? 

 

Jeg kjenner egentlig ikke til så mye som ble gjort i starten da min mor kjøpte en god stund etter det var ferdig, men dette skal jeg sjekke opp i. Men jeg håper jo og tror at de fikk dette gjort i starten. 

Lenke til kommentar

... hva som kan gjøres ...

 

Som andre har nevnt kan det tenkes at moren din har et krav mot sin selger pga manglende opplysninger. 

 

 

Ellers kan det av og til være mulig med direktekrav mot en (under)entreprenør. Man kan også kreve erstatning fra styret i et selskap som er konkurs hvis de ikke har oppfylt sine plikter etter loven. I alle tilfeller må man huske på foreldelse og, for "mangler", reklamasjonsfrister.

Lenke til kommentar

Skal ikke boligbyggere sette inn et garantibeløp i ved overtakelse i følge bustadoppføringsloven?

 

Jeg holder på å bygge bolig nå, og da skal de sette inn 5% av boligens verdi som skal være låst så lenge reklamasjonsfristen varer (5 år).

Dette er nettopp for å hindre at konkurs setter boligeier i en slik klemme som beskrevet her.

 

Usikker på hva som gjelder for borettslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...