Gå til innhold

Bo hos en familiemedlem, hvor mye bør jeg bidra?

lesles

Anbefalte innlegg

En familiemedlem skal kjøpe seg en leilighet. Jeg skal låne han 150 000,- i egenkapital, og krever ingen rente. Til gjengjeld skal jeg bo med han i kanskje 1 år eller eventuelt 1,5 år.

Det er også fristen på å betale tilbake pengene, så jeg kan kjøpe min egen leilighet. Det vil ikke bli skrevet noen lånekontrakt mellom han og med, så med andre ord tar jeg høy risiko.

Leiligheten han kjøper blir registret på kun han, og det vil være hans leilighet. 

Jeg lurer rett og slett på hvor mye bør jeg bidra med i løpet denne perioden som jeg bor med han? Jeg vil ikke at det skal være rettferdig ovenfor han.

Hvilke utgifter bør fordeles? Foreløpig tenker jeg: mat, strøm og internett. 

Hva med månedlig fellesutgiften(borettslag) til leiligheten? 

Ideen var at jeg ikke skulle betale han noe "leie" iløpet den perioden jeg bor. Jeg er selv student, har ca. en inntekt 5000,- netto i måneden.

Håper på noen gode forslag, så det verken er urettferdig ovenfor han eller meg.

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du låner han 150,000kr uten rente og uten kontrakt er allerede urettferdig ovenfor deg. Dette lånet koster deg 5000kr i året i tapte rente-inntekter. Samtidig sparer han mye på dette siden han slipper å ta opp forbrukslån.
Enda verre er det om du brukte BSUen din på dette.

Fyren har ikke råd til leilighet men stikker av med dine penger slik at du nå ikke har råd til leilighet.

Det virker som at fyren overkjører deg helt, jeg regner med han vil forlange at du er med å spleise på internett, strøm, NRK-lisens, fellesutgifter og lignende slik at han kan spare enda flere tusenlapper. Når du prøver å forhandle så sier han at du kan bare flytte ut om du heller vil det.

Du har satt deg selv i en veldig ugunstig situasjon, kanskje orker du ikke bo med han så lenge som 1,5 år.

Mitt råd til deg er å ikke låne han disse pengene, du ber om problemer, og hva gjør du når du er ferdig med studier og skal kjøpe egen bolig og han fremdeles har dine 150,000kr?

Dette er det mye lettere for han å tilgi, enn problemene du kan få et år frem i tid.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 7
Lenke til kommentar

At du låner han 150,000kr uten rente og uten kontrakt er allerede urettferdig ovenfor deg. Dette lånet koster deg 5000kr i året i tapte rente-inntekter. Samtidig sparer han mye på dette siden han slipper å ta opp forbrukslån.

Enda verre er det om du brukte BSUen din på dette.

Fyren har ikke råd til leilighet men stikker av med dine penger slik at du nå ikke har råd til leilighet.

Det virker som at fyren overkjører deg helt, jeg regner med han vil forlange at du er med å spleise på internett, strøm, NRK-lisens, fellesutgifter og lignende slik at han kan spare enda flere tusenlapper. Når du prøver å forhandle så sier han at du kan bare flytte ut om du heller vil det.

Du har satt deg selv i en veldig ugunstig situasjon, kanskje orker du ikke bo med han så lenge som 1,5 år.

Mitt råd til deg er å ikke låne han disse pengene, du ber om problemer, og hva gjør du når du er ferdig med studier og skal kjøpe egen bolig og han fremdeles har dine 150,000kr?

Dette er det mye lettere for han å tilgi, enn problemene du kan få et år frem i tid.

Har fått med meg at det koster meg 5000 ,- i renter per år, men til gjengjeld slipper jeg å betale 72 000,-  i året(6000 pr/m). Det gir meg en avkastning på 67 000/150 000 = 45 % i året. Finnes ingen andre steder jeg kan oppnå det?

Greit nok at vi ikke har en formell kontrakt, men jeg har god tillit til han. Og slik jeg kjenner han, er han villig til å ta opp forbrulslån for å kunne betale meg tilbake, hvis han mangler penger. Han er tross alt en familiemedlem.

Han forlenger faktisk ikke noe leie, det var det vi bli enig om. Vi har ikke snakket om ytterligere kostnader enda, men jeg tenker at vi bør dele strøm, internett og mat iløpet den perioden jeg bor med han. Det bør jo være fornuftig, eller? NRK lisens er ikke et problem, da vi hverken av oss vil ha tv.

Men hva f.eks. felleskostnadene til huset per måned? Hva bør jeg gjøre der?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Jeg lurer rett og slett på hvor mye bør jeg bidra med i løpet denne perioden som jeg bor med han? Jeg vil ikke at det skal være rettferdig ovenfor han.

;)

Betal så mye du kan og bidra med ting som trengs å gjøres i et hjem. Renteutgiftene på et 150.000 kroners lån er ganske høye (kommer selvfølgelig an på hva slags lån det er) så han må ta hensyn til det. Kan jo også ta med i beregningen at han ikke ville fått inn husleie uten deg(?). Var jeg ham så ville jeg ha tatt veldig lite i "fellesutgifter" (vaskemiddel, strøm, etc).

Med 5.000,- inn så bør du betale kanskje 1.5-2.000 og kjøpe litt mat til fellesskapet. Synes hvertfall du bør sitte igjen med ca 1.000,- i måneden til lommepenger og klær.

Lenke til kommentar

;)

Betal så mye du kan og bidra med ting som trengs å gjøres i et hjem. Renteutgiftene på et 150.000 kroners lån er ganske høye (kommer selvfølgelig an på hva slags lån det er) så han må ta hensyn til det. Kan jo også ta med i beregningen at han ikke ville fått inn husleie uten deg(?). Var jeg ham så ville jeg ha tatt veldig lite i "fellesutgifter" (vaskemiddel, strøm, etc).

Med 5.000,- inn så bør du betale kanskje 1.5-2.000 og kjøpe litt mat til fellesskapet. Synes hvertfall du bør sitte igjen med ca 1.000,- i måneden til lommepenger og klær.

Haha, det skulle selvsagt stått "urettferdig".

Det høres veldig fornuftig ut! Målet var jo å kunne spare litt mens jeg bor med han, men det blir kanskje ikke så enkelt. 

La oss tenke at jeg bidrar med 2500 i måneden. Det gir 6000 (hypotetisk månedsleie) - 2500 = 3500,-

Det blir 42 000,- i året. Trekker fra 5000 i tapt renter. Det gir 37 000/150 000= 25 %. Noe som fortsatt veldig bra, og samtidig vinner han også på det. 

Er dette en fornuftig tenke måte?

Lenke til kommentar

For det første, få ned en avtale. 

For det andre bør du bidra til de felles utgiftene som er, om dere er enig i at du slipper å betale leie så ser jeg ingen grunn til å betale mer enn felles utgifter. ift felleskostnadene betaler du alt uten om evt avdrag og renter på felleslån, delt på to såklart.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Få en skriftlig kontrakt på på lånet, evt ikke lån penger i det hele tatt. Aldri lån bort mer enn du er villig til å tape, selv nærmeste familie "glemmer" å tilbakebetale og utsetter i det uendelige til du innser at du aldri får tilbake pengene

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes også dette høres guffent ut. Dere tror kanskje dere har funnet en god måte å "playe" systemet på, men i virkeligheten er det du som blir played. En ting er om alt går som det skal, det regnestykket har du allerede i hodet. Men det er du som tar brorparten av risken her, og det er også en faktor når man tenker på hva som er rettferdig.

Du risikerer både pengene og familieforholdet. Han er sikkert en ærlig kar, men det er mange ting som kan skje som vil sette ham helt ute av stand til å betale deg tilbake. Tenk om renten plutselig tar seg et byks og han plutselig får mer enn nok med å betjene den om han ikke også skal punge ut 150 laken til deg? Da vil det jo være økonomisk selvmord for ham å ta opp noe forbrukslån, og du vil vel ikke at han skal begå det. Tenk om han blir arbeidsledig eller ufør? Ville du da krevd tilbake pengene?

Nei, du yter mer enn nok i dette forholdet. Hadde det ikke vært for deg, hadde han jo ikke hatt noen leilighet i det hele tatt. Du kan betale det du ellers ville betalt utover husleie, altså strøm, internett og den slags. Når det gjelder fellesutgiftene kan du være med å spleise på det som går til søppeltømming, trappevask og sånne ting, men ikke det som går til fellesgjeld, styrehonorar etc. I det hele tatt burde din økonomi være som om du leide en kåk gratis. Det kan jo virke som om familiemedlemmet ditt er enig med meg, siden det er dette dere har blitt enige om.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gir ingen mening å ikke skrive en låneavtale. Sørg for at han underskriver et eksigibelt gjeldsbrev og en låneavtale. Du trenger ikke kreve panterett, så det er ingen grunn til å tinglyse, og da er det ingen ulemper ved å kreve avtale. Om han gjør som du sier så har avtalen og gjeldsbrevet ingenting å si. Om han ikke gjør det så blir det mindre krangling om dere har skriftlig dokumentasjon enn om ikke. Så kan du eventuelt velge å være snill med ham om han blir vanskelig, om du ikke vil ødelegge forholdet da. 

Jeg ville i alle fall tilbudt meg å betale halvparten av varmtvann, strøm, internett og TV, i tillegg til den delen av fellesutgiftene som ikke er kapitalutgifter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig gode tanker og forslag her. Problemet mitt er at jeg ikke helt hvordan jeg skal ta opp dette med gjeldsbrev og avtale..? Det blir sett på som skam og mangle på tillit hvis jeg tar det opp. Jeg vet at han vil skrive under det hvis jeg først tar det opp, men jeg føler det vil ødelegge veldig mye for oss. Og dumt å flytte sammen med den stemningen. 

Lenke til kommentar

Da får du bare ta risikoen og satse på at han betaler tilbake, det gjorde jeg også med ett familiemedlem for en 6-7 år siden, familie, godt familieforhold osv, men det kostet meg 17000 som jeg garantert aldri får tilbake med mindre jeg bryter meg inn og stjeler de.

Men, jeg var like naiv den gangen som det du er nå, satset på at jeg skulle få det tilbake uten større problemer. Nå låner jeg ikke ut til familie mer, er ikke verdt risikoen...

Lenke til kommentar

Det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, i grunn. Personlig ville jeg aldri så mye som vurdert å låne noen 150 000 kroner uten dokumenasjon, men jeg har ikke erfaring med denne typen sosiale normer. 

Helt enig med denne kroppen ovenfor :)

Hva om vedkommende blir utsatt for ulykke eller noe tilsvarende hendelse?

Lenke til kommentar

Det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, i grunn. Personlig ville jeg aldri så mye som vurdert å låne noen 150 000 kroner uten dokumenasjon, men jeg har ikke erfaring med denne typen sosiale normer. 

Helt enig med denne kroppen ovenfor :)

Hva om vedkommende blir utsatt for ulykke eller noe tilsvarende hendelse?

Hans liv er tusen ganger mer verdt for meg enn 150 000,-. Hadde lett glemt/ofret pengene i en tilsvarende hendelse. 

Lenke til kommentar

Da får du bare ta risikoen og satse på at han betaler tilbake, det gjorde jeg også med ett familiemedlem for en 6-7 år siden, familie, godt familieforhold osv, men det kostet meg 17000 som jeg garantert aldri får tilbake med mindre jeg bryter meg inn og stjeler de.

Men, jeg var like naiv den gangen som det du er nå, satset på at jeg skulle få det tilbake uten større problemer. Nå låner jeg ikke ut til familie mer, er ikke verdt risikoen...

Skjønner hva du mener, og 150 000 er mye større enn 17 000. Til vanlig har jeg en regel om å aldri låne noen penger, men nå tenkte jeg at det var til min egen fordel..:/

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

150 000 er mye penger. Du bør så absolutt ordne med et gjeldsbrev og om han synes det skulle være frekt, så er det han som har et problem.

Har selv brukt å lage gjeldsbrev selv når jeg har lånt små beløp med foreldre fordi jeg vil ting skal være ryddig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...