Salvesen. Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Disse klokkene er registrert på en eier. Du eller vedkommende du selger klokka til vil bli tatt når klokka levers til service, noe man burde gjøre hvert 5-6 år. Lever klokka til politiet - evt. stikk innom en autorisert Rolex butikk. De vil nok klare å spore eier. Nei de har ikke noe arkiv over eiere. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Kanskje i menneskelige lovverk, men ikke i etikken. Så dersom nokon gløymer igjen ein gjenstand og snur seg vekk frå den i 5 sekund før dei snur seg for å hente den så er det i følge din etikk heilt greit å "finne" verdigjenstanden og putte den i lomma slik at den rettmessige eigaren ikkje får sjangs til å finne den igjen? Snedig tankegang med at ein kan stjele alt som ikkje folk fysisk held fast i ved å kalle det "hittegods" og dermed ikkje måtte gå på kompromis med sin eigen etikk. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Kanskje i menneskelige lovverk, men ikke i etikken. Så dersom nokon gløymer igjen ein gjenstand og snur seg vekk frå den i 5 sekund før dei snur seg for å hente den så er det i følge din etikk heilt greit å "finne" verdigjenstanden og putte den i lomma slik at den rettmessige eigaren ikkje får sjangs til å finne den igjen? Snedig tankegang med at ein kan stjele alt som ikkje folk fysisk held fast i ved å kalle det "hittegods" og dermed ikkje måtte gå på kompromis med sin eigen etikk. Har jeg noengang påstått det? Det er vel forskjell på å finne noe og gjøre det du beskriver. Er du påvirket av George Bush siden du må si "enten/eller" og stelle istand ekstremalternativer? Som sagt, du har ikke engang giddet å lese hva jeg skrev i min andre post, og kommer med helt absurde og irrelevante beskrivelser. Du får lese litt tilbake i tråden.. Endret 4. april 2016 av zeebra Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Disse klokkene er registrert på en eier. Du eller vedkommende du selger klokka til vil bli tatt når klokka levers til service, noe man burde gjøre hvert 5-6 år. Lever klokka til politiet - evt. stikk innom en autorisert Rolex butikk. De vil nok klare å spore eier. Nei de har ikke noe arkiv over eiere. Jo, Rolex er en av de få klokker som er registrert med serienummer som en pistol. (Hvem er så tykk i hodet at de kjøper klokke til 50-*k uten å registrere serienummeret på seg selv?) Prøv å selg en ekte rolex til noen, du får ikke noe for den, og hvis den personen blir undersøkt så sjekker de ut serienummer. Med mindre du har en stor stygg skrape på klokka(for å fjerne serienummeret). Du får ikke solgt den for 1000 kroner hvis den er ekte, jeg kan si hvordan du kan se om den er ekte eller ei. men det kan du google. *Pusser rolexen sin* Endret 5. april 2016 av Dr Jones Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Disse klokkene er registrert på en eier. Du eller vedkommende du selger klokka til vil bli tatt når klokka levers til service, noe man burde gjøre hvert 5-6 år. Lever klokka til politiet - evt. stikk innom en autorisert Rolex butikk. De vil nok klare å spore eier. Nei de har ikke noe arkiv over eiere. Jo, Rolex er en av de få klokker som er registrert med serienummer som en pistol. (Hvem er så tykk i hodet at de kjøper klokke til 50-*k uten å registrere serienummeret på seg selv?) Prøv å selg en ekte rolex til noen, du får ikke noe for den, og hvis den personen blir undersøkt så sjekker de ut serienummer. Med mindre du har en stor stygg skrape på klokka(for å fjerne serienummeret). Du får ikke solgt den for 1000 kroner hvis den er ekte, jeg kan si hvordan du kan se om den er ekte eller ei. men det kan du google. *Pusser rolexen sin* Jeg har vell hatt rundt 10 stykker og har aldri hørt om dette arkivet. Siden du har så brei erfaring kan du kanskje dele litt info om det? Og ikke bare komme med en masse påstander. Så vidt jeg vet har de ikke noen database, kun kort levert med klokken som eier har. Altså sitter butikk uten innsyn. Finnes dog butikker som fører egne arkiv på solgte klokker, som feks Bjerke. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) https://youtu.be/Bb2Jb5AtuKA Piratkopier er også ulovelig å ta inn i norge og slikt. Og dette gjelder alt av produkter. Endret 5. april 2016 av Dr Jones Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 https://youtu.be/Bb2Jb5AtuKA Piratkopier er også ulovelig å ta inn i norge og slikt. Og dette gjelder alt av produkter. Hva i alle dager har dette med ett påstått Rolex arkiv å gjøre? Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Hva i alle dager har dette med ett påstått Rolex arkiv å gjøre? Jeg vet at forrige klokkesjappe jeg tok min klokke til sjekket opp om den var lovlig, og det var ikke ut av mistanke, det var kun rutine. Endret 5. april 2016 av Dr Jones Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hva i alle dager har dette med ett påstått Rolex arkiv å gjøre? Jeg vet at forrige klokkesjappe jeg tok min klokke til sjekket opp om den var lovlig, og det var ikke ut av mistanke, det var kun rutine. Det var ikke det som ble diskutert... Klart dem kan sjekke om den er ekte. Forøvrig en veldig rar ting å gjøre sånn uten videre. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Hva i alle dager har dette med ett påstått Rolex arkiv å gjøre?Jeg vet at forrige klokkesjappe jeg tok min klokke til sjekket opp om den var lovlig, og det var ikke ut av mistanke, det var kun rutine. Det var ikke det som ble diskutert... Klart dem kan sjekke om den er ekte. Forøvrig en veldig rar ting å gjøre sånn uten videre. Nei, ikke egentlig. Hvis de fikser en klokke som er stjålet så blir de straffet, selv om de ikke visste den var stjålet. Håndtering av tyvgods, og slikt. Jeg er ung, så det vekker jo mistanke når jeg leverer inn en dyr klokke. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Nei, ikke egentlig. Hvis de fikser en klokke som er stjålet så blir de straffet, selv om de ikke visste den var stjålet. Håndtering av tyvgods, og slikt. Jeg er ung, så det vekker jo mistanke når jeg leverer inn en dyr klokke. Har aldri blitt opplyst om dette, har hatt 50+ klokker og mange innom urmaker siden jeg var rundt 18. Men det kan godt være de har sjekket uten å si i fra. Uansett, poenget var at rolex ikke har noe arkiv knyttet opp mot eiere Men de har såklart oversikt over hvilke ur de har produsert mot serienummer. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Nei, ikke egentlig. Hvis de fikser en klokke som er stjålet så blir de straffet, selv om de ikke visste den var stjålet. Håndtering av tyvgods, og slikt. Jeg er ung, så det vekker jo mistanke når jeg leverer inn en dyr klokke. Har aldri blitt opplyst om dette, har hatt 50+ klokker og mange innom urmaker siden jeg var rundt 18. Men det kan godt være de har sjekket uten å si i fra. Uansett, poenget var at rolex ikke har noe arkiv knyttet opp mot eiere Men de har såklart oversikt over hvilke ur de har produsert mot serienummer. Disse klokkene er registrert på en eier. Du eller vedkommende du selger klokka til vil bli tatt når klokka levers til service, noe man burde gjøre hvert 5-6 år. Lever klokka til politiet - evt. stikk innom en autorisert Rolex butikk. De vil nok klare å spore eier. Nei de har ikke noe arkiv over eiere. Har nettopp tatt en telefon til urmakeren min og fikk klarhet i saken. Seriøse urmakere registrerer eier på serienummer. Om eier mister/frastjålet klokka og melder ifra til urmaker vil butikken registrere dette hos Rolex. Da vil alle Rolex autoriserte butikker ha en oversikt over hvilke urverk som er på avveie, men urmaker på selv sjekke dette registeret hos Rolex. Da blir det mer eller mindre knyttet opp mot en eier. Finnes sikkert mange butikker som ikke har denne praksisen, som sikkert er flott for kriminelle og tin-foil folket. Jeg husker vagt deler av dette når jeg kjøpte klokka (2005), men har ikke tenkt noe særlig over dette før jeg kom over denne tråden. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Det juridiske har du allerede fått svar på det. Når det gjelder det moralske: Denne hadde jeg levert til politiet. For det første, Rolex er kanskje det siste klokkemerket jeg ville bli sett med. For det annet, når man finner noe så fortjener man det så utrolig lite. Man fortjener det faktisk etter min mening mer dersom man stjeler det. Jeg hadde båret en stjålet klokke med større stolthet enn en jeg hadde funnet. For det tredje, den er uansett sannsynligvis ikke ekte. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Man fortjener det faktisk etter min mening mer dersom man stjeler det. Jeg hadde båret en stjålet klokke med større stolthet enn en jeg hadde funnet. Underlig logikk... Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 Man fortjener det faktisk etter min mening mer dersom man stjeler det. Jeg hadde båret en stjålet klokke med større stolthet enn en jeg hadde funnet. Underlig logikk...Logikken er at tyven i det minste har hatt en anstrengelse med å komme i besittelse av gjenstanden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå