Horten Market Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 (endret) Hvor hadde du henvendt deg om du hadde mistet en ekte Rolex? Hittegodskontoret hos politiet, selvfølgelig, med en svak, men håpefull forventning om at nordmenn er så ærlige som du har fått inntrykk av. Nå har du en sjelden mulighet til å leve opp til det gode ryktet nordmenn har. Det er ikke vanskelig. Gjør det. PS: Du har krav på finnerlønn også om du leverer den til politiet. Endret 2. april 2016 av Horten Market Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Etter hittegodslova så vil det også være forskjell på kvar du fant gjenstande. PS, om det er ein ekte Rolex så er den registrert på ein eigar. Dette kan gjere det utfordrande å selge den, sidan den kan sporast tilbake til eigaren. Går du via politiet så vil du i det minste kunne sikre deg litt finnarlønn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Du har plikt til å levere til politiet, men skal ha finnerlønn. Typisk 10% ved dyre ting. Se hittegodsloven Lenke til kommentar
Querke Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Vet ikke om jeg vil poste bilde av den. Vet ikke helt hvorfor. Sikkert fordi den ikke er min hehe. Men ringer uansett politi for å høre hva de har å si Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Vet ikke om jeg vil poste bilde av den. Vet ikke helt hvorfor. Sikkert fordi den ikke er min hehe. Men ringer uansett politi for å høre hva de har å si Du kan alltids søke opp merke og type og finne et bilde fra produsenten. Rolex har sikkert bilde av samtlige klokker på sine nettsider. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Vet ikke om jeg vil poste bilde av den. Vet ikke helt hvorfor. Sikkert fordi den ikke er min hehe. Men ringer uansett politi for å høre hva de har å si Selvfølgelig må du for all del ikke poste noe bilde av klokken. Det reduserer politiets sjanse for å finne eieren, for da kan jo hvem som helst beskrive gjenstanden ut fra bildet her. Må være temmelig tjukk i hue for å foreslå å legge ut bilde. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Det er en klokke som har verdi mellom 50.000 til 75 000 (laveste og høyeste jeg har sett). Blir en grei finnerlønn det da Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Ganske sikker på at det er likestilt med tyveri dersom du blir oppdaget i å bruke eller forsøke å selge eiendeler du vet noen andre eier. Dersom dette skulle være snakk om ekte vare så er det nok svært usannsynlig at den ikke allerede er flagget stjålet/mistet og rapportert til politi. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Husk på å fortelle samme historie til politiet når du leverer den inn, og hvis du blir kalt inn til avhør. Endret 4. april 2016 av Dr Jones Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 "tjuvgods" Det innebærer jo faktisk at du stjeler noe. Her er det snakk om å ha funnet noe. Det er to helt forskjellige ting. Jeg hadde iallefall aldri giddet å bruke min tid på å finne eieren av noe jeg finner, og har heller lite tro på at riktig eier vil reklamere på funnet. Jeg kan tenke meg at mange uretmessige "eiere" vil melde seg, og at alikevel i de fleste tilfeller ligger dingsen permanent på hittegods eller selges av politiet i garasjesalg. Har man ting får man ta vare på de, gjør man ikke det så har man ikke lenger rett til den tingen om man mister den eller ødelegger den. Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Det er jo vanlig å ha forsikring på så dyre klokker, så eieren får nok dekt tapet. Men se på tidssonen forumet. Der er en tråd om klokker som er stjålet/mistet. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) "tjuvgods" Det innebærer jo faktisk at du stjeler noe. Her er det snakk om å ha funnet noe. Det er to helt forskjellige ting. Jeg leverte inn en lommebok jeg fant på bussen og ble kalt inn til avhør og mistenkt for ran. Heldigvis kunne vedkommende bekrefte at det ikke var meg, antar de viste bilde av meg til han. Endret 4. april 2016 av Dr Jones 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Hmm. Merkelig. Men "på bussen" og slike plasser er noe annet enn å finne ting i skogen eller likende. Finner du noe i byer er det sannsynligvis mistet samme dagen. Da leter nok eieren etter tingen, og da er det jo mer riktig å levere den til hittegods eller liknende. Men finner du en klokke i skogen eller ute på landet... Men ja, et poeng er jo.. Var det virkelig verdt tiden og bryet i ditt tilfelle når du leverte den inn? Du ble jo til og med anklaget. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 En ting er sikkert, jeg blir aldri å levere inn noe igjen. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Disse klokkene er registrert på en eier. Du eller vedkommende du selger klokka til vil bli tatt når klokka levers til service, noe man burde gjøre hvert 5-6 år. Lever klokka til politiet - evt. stikk innom en autorisert Rolex butikk. De vil nok klare å spore eier. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Det innebærer jo faktisk at du stjeler noe. Her er det snakk om å ha funnet noe. Det er to helt forskjellige ting. Tilegnelse av hittegods er også straffbart, bare som et lite tips. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Det innebærer jo faktisk at du stjeler noe. Her er det snakk om å ha funnet noe. Det er to helt forskjellige ting. Tilegnelse av hittegods er også straffbart, bare som et lite tips. Kanskje i menneskelige lovverk, men ikke i etikken. Men ja, bra poeng. Jeg vil jo selvsagt ikke råde folk til å bryte med loven. Endret 4. april 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Ikke i etikken? Seriøst? Han finner en Rolex til 50.000 og folk som har greie på det sier at eieren kan oppspores via serienummeret. Da kan eieren lett få den tilbake. Den havner ikke på politiauksjon der andre beholder profitten. Da er det bare en riktig ting å gjøre, og det er å gi den til eieren. Lenke til kommentar
Querke Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Rolex butikk ja! Det kan jeg jo prøve også. Er litt treig på å hive meg i rundt pga jobb og slikt på dagen. Edit: så er vanskelig å rekke å dra til politi i jobbtid. Men er kanskje rolexbutikker som har åpent senere Endret 4. april 2016 av Querke Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Legg ut en "funnet klokke" på tidssonen.no og klokkeriet på facebook. Stor sannsynlighet at noen kjenner til hvem som har mistet den, om den er ekte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå