Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fant en verdifull gjenstand, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fant en verdifull gjenstand, og jeg vet ikke hvordan jeg skal spore opp eieren.

Hva skal man gjøre med den?

Har jo veldig lyst til å selge den og få penger til en grei ferie i sommer.

Eller er det ulovlig?

Kunne levert den til politiet, men vet ikke hvordan de skal kunne spore opp eieren heller. Og kanskje den ender opp nedstøvet på hittegodset til den blir auksjonert bort?

Aner ikke jeg nei.

Hjelp trengs! :)

Anonymous poster hash: 9c7a3...268

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo litt på hva du fant da. Er det en laptop eller telefon så kan nok eieren spores opp av politiet (uten at jeg vet hvilke ressurser de er villig til å bruke til nettopp det). Å selge er uansett, i mitt syn, en moralsk mørkegrå sone. Jeg ville gjort det jeg kunne for å spore opp eieren iallfall!

Lenke til kommentar

Det er en klokke. Er ingen ingravinger eller noe på den. Er helt standard.

Kan legge ut en notis i lokalavisen kanskje?

Er jo litt med samvittighet+karma også, men en ferie hadde vært på sin plass ettersom jeg har knapt råd til å kjøpe mat

Lenke til kommentar

Er jo litt med samvittighet+karma også, men en ferie hadde vært på sin plass ettersom jeg har knapt råd til å kjøpe mat

Hvilken ferie får man for en "standard" klokke? :) Samvittighet skal ikke undervurderes!

Lenke til kommentar

Et lurt triks er å legge ut bare en generell beskrivelse, der du holder tilbake noen opplysninger om klokka. På den måten kan du stille spørsmål til dem som melder seg, og sile ut hvem av dem som eventuelt har mistet klokka.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en Rolex klokke. Ser ut som den har høy verdi ettersom jeg tror det er ekte gull og enten sølv eller stål i armbåndet.

Jeg tror det beste er å levere til politiet, føler at jeg er pliktig til dette ettersom gjenstanden ikke er min (trodde i en vending at "finneren er vinneren". Men dette er selvfølgelig helt feil).

Da blir i allefall alt blitt tatt hånd om på lovlig vis, og min samvittighet er ren.

Så får den heller bare bli auksjonert bort (håper pengene blir brukt på noe bra).

Lenke til kommentar

Det er en Rolex klokke. Ser ut som den har høy verdi ettersom jeg tror det er ekte gull og enten sølv eller stål i armbåndet.

Jeg tror det beste er å levere til politiet, føler at jeg er pliktig til dette ettersom gjenstanden ikke er min (trodde i en vending at "finneren er vinneren". Men dette er selvfølgelig helt feil).

Da blir i allefall alt blitt tatt hånd om på lovlig vis, og min samvittighet er ren.

Så får den heller bare bli auksjonert bort (håper pengene blir brukt på noe bra).

Det er fullt mulig at eieren blir funnet om det er en Rolex det er snakk om, og iallefall om det er av den usedvanlig dyrere typen. Søk opp serienummeret på klokken så finner du nok sikkert ut hva den opprinnelig koster. Men hvem i huleste greier å miste ei Rolex klokke egentlig....?  :hmm:

Lenke til kommentar

Ah, herlig, du fant klokka mi. Jeg mista den her om dagen da jeg cruisa rundt i Ferrarien min. Møt meg ved Rema på Grüner i morra kl. 23 med klokka. Kan gi deg 15% finnerlønn cash kontant. 

Neida, bra du leverer den tilbake. Jeg kunne aldri kost meg på en ferie finansiert av "tjuvgods". 

Endret av Mixam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, herlig, du fant klokka mi. Jeg mista den her om dagen da jeg cruisa rundt i Ferrarien min. Møt meg ved Rema på Grüner i morra kl. 23 med klokka. Kan gi deg 15% finnerlønn cash kontant.

Neida, bra du leverer den tilbake. Jeg kunne aldri kost meg på en ferie finansiert av "tjuvgods".

Haha ;)

Lenke til kommentar

Det kan jo alltids vare en fake rolex også da.
Post bilde her (eller send i pm), kan spør en kompis som jobber med slike ting, om han greier å spore den opp etter nummeret.

Levere til politiet.... Prøv først å spore opp eieren, før du går til de. Større sjansen at eieren får den, samtidig får du finnerlønn/ferie. Bedre enn "ingen eier, ingen lønn"? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...