Gå til innhold

Tamron VS Canon objektiver/blitz

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt meg 300D til hobbyfotografering og har lyst til å utvide kameraet med zoomobjektiv.

Canons originale er dyre, men det finnes andre merker som Tamron, som koster fra 1500 og oppover.

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=12767&l=3&...10&likepattern=

Hva er de vesentlige kvalitetsforskjellene? Er det noen som har erfaring med slike eller andre rimelige objektiver? Hva er de vesentlige forskjellene mellom LD og XR-utgavene av objektivene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv bestillt et 300D m/18-55mm.

Har også behov for mer zoom, så jeg har bestillt en Sigma 70-300mm F5,6 APO Super Macro.

Dette er et objektiv som veldig mange er fornøyde med ser jeg, og en pris på 2.000,- er ikke dårlig. Regner med å utvide med en 200-400mm fra Tamron etterhvert(ca.5.000,-) + en konverter (1,4x eller 2x).

Canon har også en 55-200mm spesielt laget for 300D.

Lenke til kommentar

Den Tamron-linsa jeg hadde tenkt å kjøpe er ikke noe bra allikevel :no:

Alternativet blir nok en Sigma EX Tele Zoom 100-300mm f4 IF APO HSM + en konverter på 1,4x.

Lysstyrken blir da F5,6 og autofocusen funker hele veien. (tilsvarer 670mm på et vanlig slr)

Dette koster nesten 10.000,- , men nå vet ivertfall feriepengene mine hvor de skal ta veien :thumbs:

Lenke til kommentar

Hei!

Des større zoom-omfang, des dårligere oppløsning og mere fortegning, reflekser og vignettering. Dette er ikke bare en "tommelfingerregel" men harde fakta. Objektiver i zoomorådet 24/28 -200mm er riktignok svært så populære, man trenger faktisk bare et objektiv, men for at dette skulle bli salgsvare har man måtte inngå en masse kompromisser. Skulle fabrikantene korrigere alle linseenhetene for feil i et slikt objektiv ville prisen blitt astronomisk.

Zoom i orådet 70 - 200mm er en mye enklere konstruksjon og dermed mye billigere å korrigere. Hvis man ønsker et optimalt billedresultat er f.eks. to zoomer, 28 - 85mm og 70 - 200mm - uansett optikkfabrikant - et mye bedre valg enn en 24/28 - 200mm zoom. Et par eksempler på feil slike objetiver har er at hvis du f.eks. skal fange et fint stemningsbilde og zommer ut til 24/28mm og solen er i retning av der du peker, vil bildet bli totalt ødelagt av bl.a reflekser, (det hjelper svært lite med motlysblender). Fortegningen er også så kraftig at f.eks. trær, telefonstolper etc. som står i bildets ytterkanter vil bli avtegnet som de reneste pilbuer.

mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...