Gå til innhold

Til hvilken alder er det greit å studere?

Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva tenker dere om hvilken alder som blir i det seineste laget å studere?

Jeg har tatt et friår og gått et år på BI, men en del av meg har lyst å studere noe annet. Da vil jeg bruke totalt 5 år på å komme ut i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Hva tenker dere om hvilken alder som blir i det seineste laget å studere?

Jeg har tatt et friår og gått et år på BI, men en del av meg har lyst å studere noe annet. Da vil jeg bruke totalt 5 år på å komme ut i arbeidslivet.

Fem år etter videregående er jo det som er normert tid for bachelor+master, så det er i hvert fall en grei – og særdeles vanlig – alder.

Lenke til kommentar

Bare tenker. Går glipp av to år uten lønn hvis jeg begynner på noe nytt nå.

Studerer for øyeblikket Retail Management på handelshøyskolen BI.

Der kan man få jobb som engros og salgssjef blant annet. Salgssjef kan man tydeligvis og bli uten utdanning og kun med erfaring ... Det er litt demotiverende!!

Jeg har lyst å jobbe innen kjøp og salg, men jeg tenker noe mer større enn salgssjef hos Elkjøp. En for innen olje/maritim perhaps

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg begynte å studere året jeg fylte 24. Spørs helt på livssituasjonen; om du ikke er avhengig av inntekt, så er det ikke noe problem å studere. Er du strukturert kan du også ha en deltidsjobb på 20-50% som gir deg mer enn nok til å leve for. Dog så bør du være konsekvent og sikker på det du gjør, altså at du bestemmer deg nå for hva du skal utdanne deg til og følger det løpet.

Lenke til kommentar

Hvor lenge det er greit å studere, er vel opp til deg selv å bestemme, men du skiller deg ikke ut hvis du begynner på et nytt studium i en alder av 21. Hvis du egentlig har lyst til å studere noe annet og tror du kan få andre, mer interessante jobber med en annen utdannelse, er det bedre å bytte studium nå og komme et år senere ut i arbeidslivet enn å jobbe i 40-50 år med noe du egentlig ikke vil jobbe med. Kanskje du kan få godkjent noen av emnene du tar eller har tatt i den andre utdannelsen?

Lenke til kommentar

Er ikke farlig å studere lenge. Blir selvsagt en del lån og tapt inntekt, men det kan man overleve. Broren min var ferdig utdannet da han var 30 år gammel med to barn, og han har klart seg bra. Selv er jeg etter planen ferdig når jeg er 27 (Da med en bachelor og 5 årig master i et annet felt). Du må huske at du skal jobbe i MANGE år når du er ferdig. Bedre og bruke noen år ekstra på noe du virkelig vil, enn å jobbe 40 år med noe som du synes er "ok".

Lenke til kommentar

Dog så bør du være konsekvent og sikker på det du gjør, altså at du bestemmer deg nå for hva du skal utdanne deg til og følger det løpet.

Ja, det er akkurat det. Bytter jeg nå er jeg kommet til "point of no return" ...

Men det er ganske vanskelig å vite at akkurat det passer meg. Kan jo være det jeg studerer til nånpasser meg, men akkurat nå så virker det litt ... kjedelig ...

Kanskje du kan få godkjent noen av emnene du tar eller har tatt i den andre utdannelsen?

Kanskje det, da må det være innen samme tema ... Altså økonomi.

men jeg er litt nervøs for å flytte til en ny by. (Dette er tilogmed en by jeg aldri har vært i).

Ja samme her. Redd for at det kan ødelegge framtidsutsiktene mine hvis ikke dette jeg studerer nå passer meg. Litt høye karakterkrav her i byen.
Lenke til kommentar

Kanskje du kan få godkjent noen av emnene du tar eller har tatt i den andre utdannelsen?

Kanskje det, da må det være innen samme tema ... Altså økonomi.

Ikke nødvendigvis. Jeg vet jo ikke hvor eller hva du vil studere, men hvis du for eksempel vil studere et annet fag på UiO, skal en bachelor ofte inneholde et støttefag i tillegg til frie emner. Det samme gjelder vel også enkelte studier på andre universiteter eller høyskoler, men du må altså undersøke hvilke mulighter som finnes for det studiet du vurderer.

Jeg mener uansett ikke at det er avgjørende. Hvis du er usikker på om du egentlig vil studere noe annet, foreslår jeg at du prøver det et år. Hvis du eventuelt finner ut at det var et dårlig valg, kan du vurdere om du tilbake til BI og fortsette med retail management eller noe liknende der.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar hittil :) Det er veldig greit å ha noen utenforstående.

Hm ja. Hvis jeg skulle byttet nå, og tilbake til samme linje på BI neste år, vil jeg da måtte gå første året om igjen, tror du?

Foreldrene mine mener jeg burde bare fullføre denne bacheloren og se hva slags jobber jeg får.

Jeg har allerede pekt ut noen fordypningsemner, men jeg lurer på hvor mye valgfag&fordypning (evnt internship/utveksling) har å si på jobbmulighetene senere. Vil det være mulighet for å få jobb innen f.eks Supply Chain Management (logistikkledelse) hvis jeg har det som fordypning? Eller forretningsjus som et semester som valgkurs?

Det er muligens litt avsporing her, men hvis det er ingen som har noen tanker/svar så får jeg opprette egen tråd :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar hittil :) Det er veldig greit å ha noen utenforstående.

Hm ja. Hvis jeg skulle byttet nå, og tilbake til samme linje på BI neste år, vil jeg da måtte gå første året om igjen, tror du?

Foreldrene mine mener jeg burde bare fullføre denne bacheloren og se hva slags jobber jeg får.

Jeg har allerede pekt ut noen fordypningsemner, men jeg lurer på hvor mye valgfag&fordypning (evnt internship/utveksling) har å si på jobbmulighetene senere. Vil det være mulighet for å få jobb innen f.eks Supply Chain Management (logistikkledelse) hvis jeg har det som fordypning? Eller forretningsjus som et semester som valgkurs?

Det er muligens litt avsporing her, men hvis det er ingen som har noen tanker/svar så får jeg opprette egen tråd :)

Hvis du tar en bachelor innen salgsledelse og tar fordypning i SCM så vil du ha gode muligheter for å få jobb innen dette feltet. Jeg har SCM som gjennomgående hovedtema i min grad, men opplever stadig at de som gjesteforeleser hos oss som har relevant jobb ikke har tatt utdanning med SCM i fokus. Til mer potet du kan være med graden din, til flere mulige jobber finnes det. At du har ett år av en grad og så går over på noe annet trenger ikke være negativt. Da har du bredere kunnskap/erfaring enn de som bare har studert den siste graden du tok. All erfaring og kunnskap kan brukes!

Jeg begynte forøvrig å studere da jeg var 23 og var langt i fra eldst i min klasse, så jeg vil si du har god tid på deg. Skaff en deltidsjobb ved siden av studiene, så gjør du opp for litt av inntekten du går glipp av.

Endret av Niao
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...