Gå til innhold

Ikke trinnløst volumjustering på forsterker?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Roland Cube 80x på bruktmarked for en stund siden og denne fungerer engentlig helt bra.

Jeg bor i blokkleilighet og det er naturligvis begrenset hvor mye volum jeg kan bruke før det er en plage for naboene. 80X er en kraftig og god forsterker med mye gode effekter og volum, men jeg ender stort sett opp med å bruke veldig lavt volum for å ikke forstyrre naboene. Det i seg selv er ikke noe problem, men det som er utfordringen er at det virker som at selv om jeg sakte justerer bryteren oppover på volum så går den ikke trinnløst opp i volum. Det virker som at den går fra kanskje 5% volum til 20% når den går forbi et viss punkt. 5% syns jeg er for lavt, men 20% vet jeg er for høyt for at naboene ikke skal forstyrres mens jeg øver. Er det normalt at en forsterker (spesielt på de lavere volumene) ikke klarer å trinnløst gå oppover i volum? Kan det være noen feil på forsterkeren som jeg enten kan reparere selv, eller få noen andre til å se på? Eller kan jeg plassere en motstand inni den et sted slik at i stedet å gå fra 5 til 20% volum går den heller fra 2 til 10% elns ?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

sett f.eks en Tube Screamer foran ampen, bruk den som volum

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

I gamle daga så var det egen volumkontroll på gitarene, men du har muligens ikke det?

http://www.ebay.com/itm/PT-06-A20K-Ohm-Audio-Mini-Pots-Guitar-Potentiometer-For-Electric-Guitar-/141723025122?hash=item20ff59bee2:g:INQAAOSwMmBVpJDGKjenner du noen som kan lodde og ofrer du en gitarledning så kan du muligens bruke dette?

Volumkontrollen er ikke mye volum mer enn den er "effekt". Det er stor forskjell i kvaliteten på lyden om man ikke har volum på maks, spesielt med instillingene jeg bruker.

sett f.eks en Tube Screamer foran ampen, bruk den som volum

Dette er en løsning, men noe dyrere enn jeg så for meg. Finnes det ingen gode passive løsninger man kan bruke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det kommer litt an på hvordan du bruker ampen, det finnes forskjellige volum steg.

du har Gain steget, så volum pr. kanal og til slutt master volum.

sikker på at du forstår ampen?

Lenke til kommentar

det kommer litt an på hvordan du bruker ampen, det finnes forskjellige volum steg.

du har Gain steget, så volum pr. kanal og til slutt master volum.

sikker på at du forstår ampen?

Skal ikke se vekk i fra at jeg ikke forstår ampen 100%, men med effektene jeg bruker på den så er det bare en bryter som styrer volumet. Problemet er heller ikke at "den virker ikke", men at den virker, men ikke på riktig måte.

Det er sannsynligvis potensiometeret (eng.: potentiometer) som regulerer volumet som er ødelagt. Se bilde 5, 6 og 7: http://guitarkitbuilder.com/repair-bench-roland-micro-cube/

Det er mulig det er denne som er ødelagt. Det er jeg ikke kvalifisert til å kunne gi noe svar på. Som nevt fungerer forsterkeren flott den. Det eneste er bare de manglende essensielle trinnene når man justerer volumet. Om dette kan løses med en form for passiv krets eller bryter så er det en god nok løsning for meg, så lenge dette ikke påvirker lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis potensiometeret (eng.: potentiometer) som regulerer volumet som er ødelagt. Se bilde 5, 6 og 7: http://guitarkitbuilder.com/repair-bench-roland-micro-cube/

Det er mulig det er denne som er ødelagt. Det er jeg ikke kvalifisert til å kunne gi noe svar på. Som nevt fungerer forsterkeren flott den. Det eneste er bare de manglende essensielle trinnene når man justerer volumet. Om dette kan løses med en form for passiv krets eller bryter så er det en god nok løsning for meg, så lenge dette ikke påvirker lydkvaliteten.

Et potensiometer er en passiv bryter, bare at den er trinnløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...