Gå til innhold

Endre "Lønn og tilsvarende ytinger" på tidligere selvangivelse?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er en post 2.1.1. på mine selvangivelser fra de siste tre årene som kanskje er feil. Skal få det avklart med arbeidsgiver og skatteetaten.

2015 kan jeg endre nå. Spørsmålet er nå om det er noe å gjøre med selvangivelsene fra de andre årene?

I en artikkel hos NRK står det:

– Du må sjekke skatteoppgjøret opp mot selvangivelsen og dersom du finner feil må du klage innen fristen, påpeker Nilsen.

I tillegg finnes det en ekstramulighet for å gjøre opp gamle feil:
  • Med en såkalt “summarisk endring” kan endringer for de to siste inntektsårene tas med i årets selvangivelse.
  • Dette gjelder for tillegg eller fradrag som netto ikke overstiger 30.000 kroner, disse kan føres opp i årets selvangivelse.
  • Er endringene større enn dette kan du skrive et brev til skattemyndighetene og be om at ligningen for 2011 endres, men Skatteetaten er ikke pålagt å endre ligningen ettersom klagefristen har gått ut.
– Oppdager du ting nå i år som gjelder for i fjor, eller tidligere år, kan du dermed gjøre noe med det nå, oppfordrer Nilsen.

Hos E24 står det: 

Det finnes en enkel mulighet hvis du finner ut at du glemte et fradrag i fjorårets selvangivelse: Du fører den inn i årets!

Kravet er at fradraget du fører inn ekstra er for de to siste årene før årets selvangivelse, og at fradragssummen totalt ikke går over 30.000 kroner.

To siste år. Det betyr at du i årets selvangivelse kan føre inn fradrag for 2011 og 2010 som du har glemt.

Fradragssummen må totalt for de to årene ikke overstige 30.000 kroner.

Det er også anledning til å endre formue for inntil 50.000 kroner.

Her er det derimot snakk om fradrag og formue, mens feilen min eventuelt er på "Lønn og tilsvarende ytinger". Kan jeg få gjort noe med dette nå på selvangivelsene fra 2013 og 2014 eller er går ikke det siden det ikke er et fradrag?

Anonymous poster hash: 606d2...d20
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...