Gå til innhold

Aprilfest 2016 - JorunT - Følger våren fra nord til sør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

25. april - Skyer over Holomondas

Mye vær her om dagen, idag har det vært stiv kuling, i morgen er det meldt orkan. Slikt blir det mye fine skyer av. Tatt fra veien til nærmeste lanndsby, Metaggitsi, i bakgrunnen fjellområdet Holomondas. Typisk landskap her med mange olivenlunder inniblant buskas og furuskog.

Olympus 12-40 1:2,8,  f/8,0, 1/800 s, ISO 200

26548324602_5df28d79aa_c.jpg

P4251971 Clouds over the Holomondas.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Litt i tvil om jeg skulle valgt dette:

Lenke til kommentar

25. april - Skyer over Holomondas

Mye vær her om dagen, idag har det vært stiv kuling, i morgen er det meldt orkan. Slikt blir det mye fine skyer av. Tatt fra veien til nærmeste lanndsby, Metaggitsi, i bakgrunnen fjellområdet Holomondas. Typisk landskap her med mange olivenlunder inniblant buskas og furuskog.

Olympus 12-40 1:2,8,  f/8,0, 1/800 s, ISO 200

26548324602_5df28d79aa_c.jpg

P4251971 Clouds over the Holomondas.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Litt i tvil om jeg skulle valgt dette:

Lenke til kommentar

Fantastiske skyer. Og jeg synes du valgte det beste bildet.

Takk for det, Randi. 

Mange fine bilder her, siden sist. Velger meg testen av badetemperaturen som en "høydare"... Eia, var en der.. :)

Takker. Akkurat nå er det ikke fullt så varmt, temperaturen datt 10 grader, men fortsatt bedre enn hjemme.

Lenke til kommentar

26. april - Olivenbondeliv

Våknet til 7 grader og sterk vind, kanskje ikke noe å klage over i forhold til hjemmetemperaturene om dagen, men fotograferingen måtte begrenses til noe som ikke flagret i vinden, Nå er det på høy tid å beskjære oliventrærne, det er ikke så mye vanskeligere enn  å beskjære epletrær, men det er en jobb og vi er i gang.

Olympus 12-40 mm 1:2,8, f/7,1, 1/400 s, ISO 200

26055762823_4a43f69d1b_c.jpg

P4261979 Pruning olive trees.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Og en velfortjent hvil etterpå

Lenke til kommentar

Det var et flott løv-verk, og den grønnfargen på oliventrærne er vakker. (Temperaturen stiger utover uken her nå, skal visst bli 10-12 til helgen, da skal det bli våronn i bedene mine.) - (herlig hvil i solen der ja....)

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Det varr et flott løv-verk, og den grønnfargen på oliventrærne er vakker. (Temperaturen stiger utover uken her nå, skal visst bli 10-12 til helgen, da skal det bli våronn i bedene mine.) - (herlig hvil i solen der ja....)

Enig, jeg liker også godt fargen på oliventrærne

flotte bilder av blomster. fargerike og skarpe. likte spoilerbildet med hengekøyen. det må jeg si kunsten å slappe av.

Tusen takk, den kunsten kan han.  

Bildet av den vakre blomsten på den 24. er såå skarp!

Jeg synes du har valgt rett bilde den 25. Uansett - området innbyr til tur.

Hverdagmotivene i dag er fin dokumentasjon. Morsomt. 

Tusen takk for kommentarene

Olivenbondeliv er ikke å forakte. Fint dokumentert, her!  :)

PS!

En slik hvilestilling som i spoileren er jo perfekt... ;)

Takk. Mannen min har mange års hengekøyeerfaring.

Likte godt brennevinbildet. Flott med all bakgrunnsinformasjon - sikkert sterke saker :)

Blomstermacroene er fortsatt av høy klasse.

Hyggelig at du liker både bilder og kommentarene.

Lenke til kommentar

27. april - Utsikt fra sydspissen av Sithonia

Det er fra  utsiktspunkt/taverna like før der veien rundt Sithonia dreier nordover igjen. Utsikt møt øst med fjellet Athos (munkeøya der bare menn har adgang, fjelltoppen på spissen er2033 m høyt), Landskaper er ganske vilt her, men i buktene er det fine badestrender. Dessuten er det også en god del fiskeoppdrett. Lite bebyggelse ellers, bortsett fra en del smågårder med husdyrhold, mest sau og geit.

OLYMPUS M.12-40mm F2.8, f/8,0, 1/500 s.ISO 200

26656749776_1f40cf0aa3_c.jpg

P4272006  Mt. Athos seen from above Kalamitsi .jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lunsj i Porto Koufo, like ovenfor sydspissen, eller heller ikke å forakte, bukten sies å være verdens største naturlige havn, den ligger ekstremt godt beskyttet

26683809535_8ccb4a48b7_c.jpg

P4272017 Lunch in Porto Koufo.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr
.

Lenke til kommentar

Takk, Randi, det er et flott landskap her, mye grønnere enn resten av Hellas.

28.. april - Kikis fastepita

Det er gresk påske nå, i år fem uker senere enn den norske. I dag er det skjærtorsdag, siste dagen de som tar fasten på alvor har lov til å spise før fasten brytes etter midnattsgudstjenesten påskeaften (med en tallerken magiritsa, en slags suppe laget på innvoller). Maten skal ikke inneholde kjøtt, fisk, egg eller melkeprodukter, og Kiki, en mine bekjente her, lager alltid en diger pitta med spinat skjærtorsdag.  Kiki er en mester, hun kjevler pittadeigen så tynt ut at du nesten kan lese avisen gjennom den, hun har i dag kjevlet ut ni slike digre flak. Den store, runde formen fylles lagvis med de tynne deigflakene og grønnsakfyllet, og stekes i den store vedfyrte bakerovnen de har i hagen.

Hvis du synes at kjøkkenet virker overfylt, så stemmer det.

Vi følger ikke fasten, men vi blir alltid invitert til å være med på det store måltidet første påskedag, da helstekes lam på grill og folk tar igjen for det de har forsaket de siste 40 dagene. Grillrøyken ligger som et lokk over hele Hellas den dagen

OLYMPUS M.12-40mm F2.8, f/2,8, 1/60 s, ISO 200 (brukte den innbygde blitsen)

26089447434_02dd1e8326_c.jpg

P4282024 Lenten pitta.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Klar til steking
26089509424_910dbdbf3f_c.jpgP4282032 Baking pitta.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

29. april - Så kom regnet

I dag har det regnet mesteparten av dagen, det trengtes. Under et lite opphold fikk jeg tatt dette av en granatepleblomst, som tåler en del regn.

OLYMPUS M.60mm F2.8 Macro  f/4,4, 1/320 s, ISO 200, stack av tre bilder (Zerene Stacker)

26109896863_7ab997b1df_c.jpg

_4291547_49  Punica granatum DMap ZS-Edit.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Litt i tvil om valget, et alternativ:

26109882623_081865bdfd_c.jpg
_4291544_46 Punica granatum ZS-Edit.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...