Gå til innhold

Aprilfest 2016 - JorunT - Følger våren fra nord til sør

Anbefalte innlegg

6. april - Og når du ligger i åker og eng, Pirion! Så sover jeg i silkeseng (sa flua, fritt etter Prøysen)

Nå er jeg ganske frustrert, flyet tilThessaloniki i morgen ble avlyst i dag, like etter at jeg hadde fått sjekket inn på første del av reisen. Etter 7 timer på telefonen ble det klart at samtlige fly til Hellas er kansellert pga storstreik, så da gikk turen min til Pilion i vasken og jeg reiser først 8 dager senere. Jeg hadde egentlig gitt opp å få noe bilde i dag, men et lite solgløtt like før nytt styrtregn ble benyttet til å få litt frisk luft for både meg og kamera. 'Silkesenga' er en Eranthis hyemalis, den har visst fått navnet vinterblom nå, en av de tidligste vårblomstene, i fjor var den utsprunget i februar her.

60 mm makro, f/5,6, 1/125 s, ISO 200

26275801355_9434010869_z.jpg

_4060801  Fly on Eranthis hyemalis.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott bilde av en fin blomst!! :)

Fine detaljer i dagens blomst. Fine vanndråper i gårsdagens. Fine detaljer i flua i dagens.

To nydelige gul-blomster-bilder. Du er ekspert på dette!

Takk alle sammen, fluer er greiere å ha med å gjøre enn bier, som er helt uberegnelige.

Lenke til kommentar

7. april - Tøff trepeon (Paeonia rockii) i knopp

Litt begredelig å vasse rundt i våt hage istedenfor å være i Thessaloniki. Alt ser ut til å ha stoppet opp, bortsett fra denne trepeonen, som tåler en støyt, sikkert ikke så mye varmere der den kommer fra, høyfjellsområder i Gansuregionen i Kina. Det er etter vært blitt en stor busk, høyere enn meg, tror det var nærmere 200 blomster i fjor. Blomstene er ca 15 cm i diameter og dufter av varme hveteboller (se spoiler, dvs uten duft)

60 mm makro, f/5,6 1/25 s, ISO 200

26199869632_1881465ff6_c.jpg

_4070852 Paeonia rockii in bud.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Ikke sett så mye "pinglete" av deg, Jorun - i år holder jeg meg strengt til pinglen jeg. Nydelig den siste der også Russeblåstjernen - har ikke sett noe til mine enda.

Helgarderte med pingle, men prøver så langt jeg kan å få stablet noe på beina hver dag. Trenger det etter flere måneders fototørke.

Lenke til kommentar

Spennende å følge med på flotte bilder av planter nå i April. Veldig synd du ikke kom deg sørover, men det er vel ikke mange dagene igjen nå.

Takk skal du ha for kommentarene. Utsettelsen betyr at jeg har fått ryddet i hagen samtidig som  eg har jaktet på brukbare motiv, og du har rett, det er ikke så lenge igjen nå.

mange fine blomster bilder fra denne tråden. liker best:

1. april - fin makro og skarphet på blomsten.

4. april - utrolig flott lillafarge på krokusen

Takk, setter stor pris på kommentarene.

Likte godt den blå blomsten. Dagens "troll" minner mer om en fe/alv :)

Takk, kan være enig i at den siste ligner mer på en skøyeraktig alv, eller et meget godmodig småtroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...