Gå til innhold

Aprilfest 2016 - JorunT - Følger våren fra nord til sør


Anbefalte innlegg

20. april -Kirkedør i suvlakibyen

 

Hvem skulle gjette at dette var gresk treskurd på en postbysantinsk kirkedør og ikke treutskjæring fra Gudbrandsdalen? Ingen tvil om hvor vi har akantusrankene fra (de vokser vilt og villig her)

 

Kirken ligger i den lille landsbyen Agios Prodromos, halvveis til Thessaloniki fra oss, byen er ellers mest kjent for sine mange tavernaer som har spesialisert seg på suvlaki og annet grillkjøtt, Stedet hadde 483 innbyggere ved siste folketelling og ca 20 tavernaer. Litt overkill på en dag som denne, men i helgene og store høytider er det trangt om plassen.

Pussig navn på en by, forresten, Agios Prodromos betyr Døperen Johannes.

 

26449846642_0174502117_c.jpg

_4201318 Church door detail Agios Prodromos.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Resten av døra her:

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så flott. Interessant informasjon.

Takk!

 

Morsom takkonstruksjon - virker som dette er påbygd etter innfallsmetoden. Fin treskjæring - ikke det jeg forbinder med Hellas.

Takker! Det er forbausende mye som kan være likt, mye typisk norsk er importert

 

flotte bilde fra turen. liker de siste bildene med kirkedøra, fint komponert!

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Takk, Randi. Det er ikke tidlig for sitrusfrukter, de har jo blomster og frukt på samme tid, altså om våren, ikke så mange andre planter som har det. Minner meg forresten om en gang jeg var i Marokko en vår med noen venninner som spurte om akkurat det samme, vi sto utenfor en park med appelsintrær. Jeg pekte og forklarte, men la ikke merke til at det sto en blotter i full aksjon rett foran treet, han syntes nok han hadde fått et meget oppmerksomt publikum.

Lenke til kommentar

Flotte blomsterbilder frem til avreise. Veldig morsomme resultater med stacking hvordan blomstene står ekstra frem.

Fint og rent bilde i ventehallen, med artig fokusvalg.

Flotte blomsterbilder der nede. Litt mer lys som skarper og farger bildene bedre. Antar lyset kan være et problem ved fotografering der og. Sikkert enten for mye lys på hvite bygninger og kraftige skygger til tider?

Veldig pent portrett den 17. Fin komposisjon med skarp og spennende bakgrunn.

Pent bilde med artig info i Thess den 19.

Ellers mye bra!

Tenker det er godt å komme til en varm sommer og eksotisk miljø nå. Får meg til å glede meg til Italiatur i sommer.

Lenke til kommentar

Flotte blomsterbilder frem til avreise. Veldig morsomme resultater med stacking hvordan blomstene står ekstra frem.

Fint og rent bilde i ventehallen, med artig fokusvalg.

Flotte blomsterbilder der nede. Litt mer lys som skarper og farger bildene bedre. Antar lyset kan være et problem ved fotografering der og. Sikkert enten for mye lys på hvite bygninger og kraftige skygger til tider?

Veldig pent portrett den 17. Fin komposisjon med skarp og spennende bakgrunn.

Pent bilde med artig info i Thess den 19.

Ellers mye bra!

Tenker det er godt å komme til en varm sommer og eksotisk miljø nå. Får meg til å glede meg til Italiatur i sommer.

Takk for mange og hyggelige kommentarer. Er enig i at det skarpe lyset ofte er vanskelig, det blir ofte veldig store kontraster. Igår forsøkte jeg å få lettet litt på de skarpe skyggene med en reflektor, men det var umulig å holde den i ro i den sterke vinden

 

Delikat appelsin. Det må være en flott opplevelse å plukke disse rett fra trærne.

Takk, den ser nok bedre ut enn den smaker rett fra treet, den har mye skall er er sur og bitter, men den kan bli til ypperlig marmelade.

Lenke til kommentar

22. april - Tsipouro

 

Kan ikke la være å ha med bilde fra fredagsmarkedet i Nikiti i denne festen også.

 

Tsipouro er druebrennevin som først ble laget på 1400-tallet av munkene på Athos, munkeøya som vi ser på den andre siden av bukten. Det er lov å destillere tsipouro hjemme til eget bruk, men det selges også på markedet. På markedet kan du få det i fra småflasker med ‘enkeltdoser’ til 5- og 10- liters spann (har du med egen flaske, kan du få fylt den også). Du får det med og uten anis, det første er vanligst her. 

 

OLYMPUS M.12-40mm F2.8, f/8,0, 1/500 s, ISO 200

 

25974033913_ffe542c5b0_c.jpg

_4221349 Tsipouro at the market in Nikiti.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Du verden. Der var det mye klar veske - som alltid: fint med informasjon til bildene dine :yes:

 

flott lys og farge på sitrusfrukt. veldig fint at du tar deg tid til ekstra info på tsipouro-bildet :)

Takk begge to, hyggelig at dere synes det er OK med litt tilleggskommentarer. Bilder burde vel tale for seg selv, men ....

Lenke til kommentar

23. april - Anacamptis pyramidalis i veikanten

 

Dette var den første orkideen jeg ble kjent med her, den vokser i veikanten like i nærheten. Jeg fikk hjelp av en greker som har en hjemmeside med greske orkideer til å identifisere den, han har hjulpet meg senere mange ganger og fikk meg hekta på ville orkideer.

Denne finnes ikke i Norge, her er den vanlig, men denne intenst lysende rødlilla fargen har jeg bare sett på de som vokser akkurat her.

 

25996020433_d4d461b138_c.jpg

_4231373 Anacamptis pyramidalis.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Olympus 60 mm makro, f/5,6 1/500 s, ISO 200

 

Men jeg lå i veikanten ble jeg inspisert og slikket i nakken av en diger, langragget sjeferhund, heldigvis vennligsinnet (det er de ikke alltid), og så dukket det opp en gjest på orkidene

 

 

 

Lenke til kommentar

Veldig mange fine og varierte bilder! Hamamtakene er fine, og det er bra de har fått stå.

Kirkedøren med utskjæringene i all sin elegeganse og struktur er virkelig et syn. Jeg synes nesten hele døren gjør seg alle best! Imponerende!

Bitterappelsinen er frisk og historien ganske frisk den også!  :wee:

Tsipouro-selgeren og utstillingen er fint fanget.

Utenfor vinduet i Trondheim snør det nå. Jeg skulle gjerne byttet!

Lenke til kommentar

Den var nydelig, har ikke sett den - men den ligner en jeg pleide å plukke i Tydal som barn om sommeren - det var også orkidé tror jeg.

 

(PS Kanskje det var marihånd, eller dactylorhiza lapponica )

Tror nok ikke det var den du fant i Tydalen, nærmeste sted den finnes er Gotland og Øland.

 

Veldig mange fine og varierte bilder! Hamamtakene er fine, og det er bra de har fått stå.

Kirkedøren med utskjæringene i all sin elegeganse og struktur er virkelig et syn. Jeg synes nesten hele døren gjør seg alle best! Imponerende!

Bitterappelsinen er frisk og historien ganske frisk den også!  :wee:

Tsipouro-selgeren og utstillingen er fint fanget.

Utenfor vinduet i Trondheim snør det nå. Jeg skulle gjerne byttet!

Takk, Linepusle, er ikke lei meg for at det ikke snør her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...