Gå til innhold

Aprilfest 2016 - JorunT - Følger våren fra nord til sør

Anbefalte innlegg

Bruker: JorunT

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Olympus EM10/EM10MKII plus det jeg har av objektiver

Det blir nok mye botanikk denne gangen, først en knapp uke i Norge, reiser så til Hellas 7 april, der jeg starter med orkidejakt på Pilion (fjellområde i østlige delen av distriktet Thessalia), og drar deretter til Halkidiki (nord-Hellas) fram til 15 mai.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nydelig komposisjon - tror ikke min er kommet enda, mulig den er skjult under gammelt løv.....

2. april - Nedtur

Det fine været i går var visst bare aprilsnarr.

Men pent bilde ble det - vi hadde månedens foto-treff i dag - regn her også, men ikke så kaldt - vi gikk tidlig inn på kafé for lunch.

Takk, Randi, jeg venter stadig på finvær, ikke så kaldt, men veldig vått

Fin skarphet i blomsten. Fokus stacking er noe jeg har tenkt å prøve meg på. Dagens hadde en fin komposisjon - fikk litt flaggfeeling.

Fin skarphet i blomsten. Fokus stacking er noe jeg har tenkt å prøve meg på. Dagens hadde en fin komposisjon - fikk litt flaggfeeling.

Helt enig - i begge deler.

Når det gjelder focus-stacking, har du gjort det i software, eller i kamera?

Takk, BjørnÅgeS og Tomsi. Det første bildet består av bilder jeg tok manuelt ett og ett, selve stackingen ble foretatt i Zerene Stacker, som jeg er veldig fornøyd med, selv om jeg ikke har utforsket alle mulighetene enda.

Lenke til kommentar

3. april - Våt 'Katharine Hodgkin'

En av vårens første iriser, Iris reticulata 'Katahrine Hodgkin' og en favoritt som sprang ut i dag. Det ble påstått at været skulle bli litt bedre utover dager, men det bare våtere, så jeg måtte tilslutt rigge meg til med en parasoll hengt opp i noen busker for å beskytte kamera litt. 

Bildet er en stack av 5 bilder (brukte focus bracketing i kamera og stacking med Zerene stacker etterpå (plug-in i Lightroom).

Olympus 60 mm macro, f/5,6, 1/15 s, ISO 200

26122869602_e149c0a88a_z.jpg

_4030738_42  Iris reticulata 'Katharine Hodgkin'-Edit.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Endret av JorunT
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott bilde av en fin liten iris. Har ikke sett min enda.

Takk, det er bare å vente, denne har jeg hatt i mange år

Regn på blomster blir sjelden feil. Flott bilde og fokus stacking virker mer fristende.

Takk, stacking er morsomt, men det blir fort store filer av det

Lenke til kommentar

Nydelig krokus-bilde. De blomstrer også her nå....

De første begynte å blomstre før påske, men de er ikke særlig lystne på å åpne seg når sola ikke skinner

Veldig vakre blomsterbilder, særlig julerosen - fantastisk farge og skarphet.

Tusen takk,

Krokusen ble meget fin mot den mørke bakgrunnen. Vår fornemmelse.

Takk, det er godt at det finns noe som tyder på at det blir vår i år også

Lenke til kommentar

5. april - Gul Saxifraga sp.

Jeg hadde igrunnen tenkt å droppe bilde i dag, altfor begredelig vær og jeg har masse å gjøre i hagen før jeg drar sørover. Så fikk  jeg plutselig se denne lille tuen med noen knøttsmå sildrer som står i knopp, nesten klar til å springe ut. De er under 2 cm høye. Er ikke helt sikker på arten, kan være Saxifraga aizoides (gulsildre), som vokser høyt til fjell og både i USA og Europa (inkludert Grønland), og som blomstrer tidlig.

60 mm makro, f/5,6, 1/40 s, ISO 200

26192671071_48186f82b4_z.jpg

_4050792 Saxigra sp..jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Jeg moret meg også med å ta flere bilder på kloss hold og deretter brukt Zerene stacker, som gir flere detaljer (se spoiler) men jeg likte bedre det med litt mer forgrunn

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir mye av og på vær nå om dagen, ja... ;) Fine og beskrivende vårbilder, med det blomstrende i særdeles god "fokus".... Irisen er favoritt, så langt... :)

Takker så mye, litt for mye vær for meg, egentlig, dvs litt for lite finvær

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...