hean Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Hvordan går jeg frem? Hvordan fungerer det med windows-nøkkel... mener å ha hørt at den ligger innebygd i PC-en på nyere maskiner. Hvor får jeg lastet ned og hvordan får jeg installert uten CD-rom? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Ble den levert med Windows 10? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Så du skal ikke oppgradere, bare gjøre en rein reinstallasjon? Sjekk først at Windows er aktivert. Se at det ser sånn ut hos deg: "Aktivert" betyr at diverse informasjon om maskinen din, som hovedkortets serienummer, er sendt til Microsoft, og de godkjenner at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10. Da er det trygt å re-installere Windows 10 på den maskinen, sålenge du ikke gjør vesentlige endringer i hardwaren. Du trenger ingen seriekode. Microsoft har lagret at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10. Ved re-installasjon blir dette sjekket. Du trenger ikke å taste seriekode når du installerer. Endret 1. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Så du skal ikke oppgradere, bare gjøre en rein reinstallasjon? Sjekk først at Windows er aktivert. Se at det ser sånn ut hos deg: "Aktivert" betyr at diverse informasjon om maskinen din, som hovedkortets serienummer, er sendt til Microsoft, og de godkjenner at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10. Da er det trygt å re-installere Windows 10 på den maskinen, sålenge du ikke gjør vesentlige endringer i hardwaren. Du trenger ingen seriekode. Microsoft har lagret at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10. Ved re-installasjon blir dette sjekket. Du trenger ikke å taste seriekode når du installerer. Takker for svar... Spørsmålet er da hvordan gjør jeg dette? Kan jeg laste ned W10 fra Microsoft? Har heller ikke CD/DVD-rom. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Såvidt jeg forstår er Windows 10 allerede installert, så du slipper å laste det ned fra Microsoft og brenne CD. For selve reinstallasjonen: Endret 1. april 2016 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Bare å gå på settings - update and security - Reset this PC - keep nothing. Så vil du få clean windows 10 og nøkkelen din vil beholdes. Husk å installere drivere etterpå. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Men blir man da kvitt ALT, inkludert bloatware som maskinen opprinnelig ble levert med, og drivere som faktisk er nyttige? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Jepp, blir kvitt alt.Blir som å installere fra scratch, men slipper alt styret. Selv gjort dette på flere maskiner, inkludert min Lenovo laptop (som var full av bloat, derfor jeg gjorde det) Men må som sakt laste ned å installere drivere for en del ting selv etterpå. Endret 1. april 2016 av Complexity 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Jepp, blir kvitt alt.Blir som å installere fra scratch, men slipper alt styret. Selv gjort dette på flere maskiner, inkludert min Lenovo laptop (som var full av bloat, derfor jeg gjorde det) Men må som sakt laste ned å installere drivere for en del ting selv etterpå. Har gått på: Innstillinger - Oppdatering og sikkerhet Her finner jeg kun: Windows Update, Windows Defender, Sikkerhetskopiering, Aktivering, Finn enheten, For utviklere Av disse valgene så er det eneste logiske i mitt hode "Gjenoppretting" og her finner jeg: Tilbakestill PCen, Gå tilake til en tidligere build, Avansert oppstart Med andre ord så finner jeg egentlig ikke alternativet "Reset this PC - Keep nothing" Lenke til kommentar
Loko Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 ta avansert oppsett, så starter den på nytt med valg om resetting. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Norsk windows er håpløst. Gjelder egentlig alt av teknologiske ting som er oversatt til norsk. Skal jeg hjelpe folk med pc'er eller mobiler må jeg ofte slå på Engelsk for å i det heletatt forstå hva som menes. Ligger nok under tilbakestill pc'en. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 (endret) Norsk windows er håpløst. Gjelder egentlig alt av teknologiske ting som er oversatt til norsk. Skal jeg hjelpe folk med pc'er eller mobiler må jeg ofte slå på Engelsk for å i det heletatt forstå hva som menes. Ligger nok under tilbakestill pc'en. Gjorde som du sa og valgt "Bruk en enhet - Bruk en USB-stasjon, nettverkstilkobling eller DVD for Windows-gjenoppretting" Her fikk jeg følgende valg: USB FDD: NVMe: Samsung MZVLV256HCHP-00... ATA HDD: ATAPI CD: USB HDD USB CD PCI LAN: EFI Network (IPv4) PCI LAN: EFI Network (IPv6) Prøvde første valg med en minnepinne med Windows lastet ned som videoen viste. Det eneste som skjer er at PC-en starter opp som vanlig, ingen ting skjer. Edit: Quotet visst feil innlegg Endret 1. april 2016 av Nasciboy Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Du trenger ikke å laste ned noe i det hele tatt. Windows 10 har en egen funksjon for å tilbakestille PC-en. Og som du allerede har nevnt, går du til Innstillinger - Oppdatering og sikkerhet - Gjenoppretting. Trykk på "Kom i gang" under Tilbakestill PCen, deretter Fjern alt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. april 2016 Forfatter Del Skrevet 2. april 2016 Du trenger ikke å laste ned noe i det hele tatt. Windows 10 har en egen funksjon for å tilbakestille PC-en. Og som du allerede har nevnt, går du til Innstillinger - Oppdatering og sikkerhet - Gjenoppretting. Trykk på "Kom i gang" under Tilbakestill PCen, deretter Fjern alt. Så denne innstillingen reinstallerer Windows uten bloatware? Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. april 2016 Forfatter Del Skrevet 2. april 2016 Har nå prøvd flere ganger men får meldingen: Det oppstod ett problen under tilbakestilling av PCen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Har du kjørt Windows Update og fått med deg alle oppdateringene? Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Hvis du er trygg på Windows og selv klarer å feilsøke/google løsninger, samt har tilgang til en annen Windows-PC, så kommer her min personlige fremgangsmåte for en total clean install. Først må du ta kopi/backup av dataene du ønsker å ta vare på. Jeg har mine data på lokal NAS + skyen. Last så ned setup filer/ISO fra Microsoft. Bruker du Microsoft sitt verktøy til dette, gjør den hele jobben. Laster du ned ISO (slik som meg), så bruker du Rufus for å overføre til minnepenn. Boot så fra minnepennen. Det er ofte en F-tast som trigger boot-menyen. Hvilken tast varierer mellom produsenter/modeller. Ofte står det en melding under oppstart. Har du en moderne PC så skal du boote i UEFI modus. Hvis ikke, velg legacy. Trykk deg gjennom installasjonen til du kommer fram til punktet hvor du velger hvilken disk/partisjon du skal installere på. Les så denne posten for å "nullstille" disken slik at den blir "som ny". Dvs. helt blank uten partisjoner. Uten å opprette nye partisjoner, trykker du Next. Da oppretter setup selv alle nødvendige partisjoner (avhengig av om du har valgt UEFI eller ikke). Når installasjonen er ferdig vil du ha en helt ren Windows-installasjon, dog med Microsoft sin bloatware som er verre enn noensinne. Get Skype, Get Office, 3D Builder, Xbox, Vær-app, +++. De fleste kan enkelt avinstalleres heldigvis... Du må mest sannsynlig laste ned (noen) drivere fra Lenovo. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå