Gå til innhold

Installere ren Windows på en ny Lenovo Ideapad 700?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du skal ikke oppgradere, bare gjøre en rein reinstallasjon?

Sjekk først at Windows er aktivert.

Se at det ser sånn ut hos deg:

9c723_How-to-clean-install-Windows-10-ac

"Aktivert" betyr at diverse informasjon om maskinen din, som hovedkortets serienummer, er sendt til Microsoft, og de godkjenner at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10.

Da er det trygt å re-installere Windows 10 på den maskinen, sålenge du ikke gjør vesentlige endringer i hardwaren.

Du trenger ingen seriekode. Microsoft har lagret at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10.

Ved re-installasjon blir dette sjekket. Du trenger ikke å taste seriekode når du installerer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Så du skal ikke oppgradere, bare gjøre en rein reinstallasjon?

Sjekk først at Windows er aktivert.

Se at det ser sånn ut hos deg:

9c723_How-to-clean-install-Windows-10-ac

"Aktivert" betyr at diverse informasjon om maskinen din, som hovedkortets serienummer, er sendt til Microsoft, og de godkjenner at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10.

Da er det trygt å re-installere Windows 10 på den maskinen, sålenge du ikke gjør vesentlige endringer i hardwaren.

Du trenger ingen seriekode. Microsoft har lagret at denne maskinen har rett til å kjøre Windows 10.

Ved re-installasjon blir dette sjekket. Du trenger ikke å taste seriekode når du installerer.

Takker for svar...

Spørsmålet er da hvordan gjør jeg dette?

Kan jeg laste ned W10 fra Microsoft?

Har heller ikke CD/DVD-rom.

Lenke til kommentar

Jepp, blir kvitt alt.Blir som å installere fra scratch, men slipper alt styret.

Selv gjort dette på flere maskiner, inkludert min Lenovo laptop (som var full av bloat, derfor jeg gjorde det)

Men må som sakt laste ned å installere drivere for en del ting selv etterpå.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, blir kvitt alt.Blir som å installere fra scratch, men slipper alt styret.

Selv gjort dette på flere maskiner, inkludert min Lenovo laptop (som var full av bloat, derfor jeg gjorde det)

Men må som sakt laste ned å installere drivere for en del ting selv etterpå.

Har gått på: Innstillinger - Oppdatering og sikkerhet

Her finner jeg kun: Windows Update, Windows Defender, Sikkerhetskopiering, Aktivering, Finn enheten, For utviklere

Av disse valgene så er det eneste logiske i mitt hode "Gjenoppretting" og her finner jeg:

Tilbakestill PCen, Gå tilake til en tidligere build, Avansert oppstart

Med andre ord så finner jeg egentlig ikke alternativet "Reset this PC - Keep nothing"

Lenke til kommentar

Norsk windows er håpløst. Gjelder egentlig alt av teknologiske ting som er oversatt til norsk.

Skal jeg hjelpe folk med pc'er eller mobiler må jeg ofte slå på Engelsk for å i det heletatt forstå hva som menes.

Ligger nok under tilbakestill pc'en.

Gjorde som du sa og valgt "Bruk en enhet - Bruk en USB-stasjon, nettverkstilkobling eller DVD for Windows-gjenoppretting"

Her fikk jeg følgende valg:

USB FDD:

NVMe: Samsung MZVLV256HCHP-00...

ATA HDD:

ATAPI CD:

USB HDD

USB CD

PCI LAN: EFI Network (IPv4)

PCI LAN: EFI Network (IPv6)

​Prøvde første valg med en minnepinne med Windows lastet ned som videoen viste.

Det eneste som skjer er at PC-en starter opp som vanlig, ingen ting skjer.

Edit: Quotet visst feil innlegg :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å laste ned noe i det hele tatt.

Windows 10 har en egen funksjon for å tilbakestille PC-en.

Og som du allerede har nevnt, går du til Innstillinger - Oppdatering og sikkerhet - Gjenoppretting.  Trykk på "Kom i gang" under Tilbakestill PCen, deretter Fjern alt.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å laste ned noe i det hele tatt.

Windows 10 har en egen funksjon for å tilbakestille PC-en.

Og som du allerede har nevnt, går du til Innstillinger - Oppdatering og sikkerhet - Gjenoppretting.  Trykk på "Kom i gang" under Tilbakestill PCen, deretter Fjern alt.

Så denne innstillingen reinstallerer Windows uten bloatware?

Lenke til kommentar

Hvis du er trygg på Windows og selv klarer å feilsøke/google løsninger, samt har tilgang til en annen Windows-PC, så kommer her min personlige fremgangsmåte for en total clean install.

Først må du ta kopi/backup av dataene du ønsker å ta vare på. Jeg har mine data på lokal NAS + skyen.

Last så ned setup filer/ISO fra Microsoft. Bruker du Microsoft sitt verktøy til dette, gjør den hele jobben. Laster du ned ISO (slik som meg), så bruker du Rufus for å overføre til minnepenn.

Boot så fra minnepennen. Det er ofte en F-tast som trigger boot-menyen. Hvilken tast varierer mellom produsenter/modeller. Ofte står det en melding under oppstart. Har du en moderne PC så skal du boote i UEFI modus. Hvis ikke, velg legacy.

Trykk deg gjennom installasjonen til du kommer fram til punktet hvor du velger hvilken disk/partisjon du skal installere på. Les så denne posten for å "nullstille" disken slik at den blir "som ny". Dvs. helt blank uten partisjoner.

Uten å opprette nye partisjoner, trykker du Next. Da oppretter setup selv alle nødvendige partisjoner (avhengig av om du har valgt UEFI eller ikke).

Når installasjonen er ferdig vil du ha en helt ren Windows-installasjon, dog med Microsoft sin bloatware som er verre enn noensinne. Get Skype, Get Office, 3D Builder, Xbox, Vær-app, +++. De fleste kan enkelt avinstalleres heldigvis...

Du må mest sannsynlig laste ned (noen) drivere fra Lenovo.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...