Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellen på laminering og soting

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skjønner det, men kun film kan fortsatt ikke kalles laminering. Selv om en foliert rute selvsagt har andre egenskaper når den knuses enn en som ikke er foliert, er den altså ikke laminert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner det, men kun film kan fortsatt ikke kalles laminering. Selv om en foliert rute selvsagt har andre egenskaper når den knuses enn en som ikke er foliert, er den altså ikke laminert.

Og hvorfor ikke det om jeg tør spørre? 

Spesielt når det er snakk om nettopp denne egenskapen som gjør at ruter tåler mer, som ble diskutert. Dvs. at noen her inne insinuerte at han hadde erfaring med at en rute med slik plastikkfolie er vanskeligere å knuse. Hvorfor skal det være feil å bruke ordet laminering da...

Spesielt når det er nettopp er det kalles når man laminerer andre ting også. Måtte det være alt fra syltynn folie på papir, til noe tykkere i større kvanta man kan bruke for å gjøre en rute skuddsikker. (og mange andre ting også, som ikke har noe med glass å gjøre). 

Jeg skrev at du laminerte det. Jeg har ikke kalt det laminert glass. Da går du mer inn i en produktgruppe, som sannsynligvis har en egen standard om hvor mye som trengs for at et glass skal tåle for å kalles laminert glass. Jeg har ettertrykkelig også skrevet at det ikke var dette jeg mente.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg forstår at du rett og slett har litt tungt for det Andrull.

Man kan sote rutene uten bruk av film.*1

Man kan ha film uten soting.*2

Kun film vil kunne kalles laminering.

Enkelte bilprodusenter leverer biler med laminerte vinduer uten at det nødvendigvis betyr at de er sotet.

Du får si fra hvis du fortsatt ikke forstår, så jeg vet hvordan det står til.

1* Nettopp det jeg påpekte kunne være en grunn.

2* Helt korrekt. Det er vel alle enige om.

Men du må da se at det er langt fra det du faktisk skriver tidligere, og som jeg reagerer på: "- Lamineringen har ikke noe med soting å gjøre, det er to ulike ting." 

Stikkordet er KAN være ulike ting, og normalt sett er det vel nettopp det. Men det er ikke det samme som at det ikke har noe med hverandre å gjøre. 

Dog er det godt å se at du kjører inn på samme spor som meg her:

Det er forsåvidt sant zanta, men i denne sammenhengen er det effekten av lamineringen som er essensiell og man oppnår ved bruk av film tilnærmet samme effekt som ved skikkelig laminering (man endrer på de fysiske forutsetningene til ruta slik at den vanskeligere går i tusen knas) 

Ikke at jeg som nevnt kjenner til styrkeøkningen, men det hadde vært interessant hvor mye film kan ha å si. En syltynn film går jeg ut fra tåler null og niks, selv om det sikkert er store forskjeller ute å går. 

Lenke til kommentar

Men du må da se at det er langt fra det du faktisk skriver tidligere, og som jeg reagerer på: "- Lamineringen har ikke noe med soting å gjøre, det er to ulike ting." 

Nei.

Det er jo faktisk akkurat slik det er.

At man tilfeldigvis ofte utfører soting og noe som kan minne om laminering i samme operasjon betyr ikke at det har noe med hverandre å gjøre, det betyr bare at den metodikken man bruker betinger at det gjøres samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...