Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellen på laminering og soting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lamineringen har ikke noe med soting å gjøre, det er to ulike ting.

Så lenge det er en form for plastikkfilm av noe slag du har limt/klostret på, så har du altså laminert ruten.

 

Ikke at det forventes samme styrke som om du laminerer for lamineringens skyld.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er ikke poenget at det skal være lett å knuse ruten da? At den skal gå i tusen biter med ett slag med en skarp gjenstand?

En laminert rute vil jo sperre for rømming selv når den er 'pulverisert'...

Helt riktig, men noen som kjører bil driter jo i sikkerheten uansett. Kjører man i hundreoghelvette, så er det ikkje så nøye om rutene er laminerte på innsiden, midten eller utenfor :p Noen følger ikkje lover og regler uansett hvordan reglene er. Noen regler virker kanskje dumme, men jeg vil påstå at i de fleste tilfeller så er det mennesket som er dummest, uten å dømme noen  :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Lamineringen har ikke noe med soting å gjøre, det er to ulike ting.

Så lenge det er en form for plastikkfilm av noe slag du har limt/klostret på, så har du altså laminert ruten.

 

Ikke at det forventes samme styrke som om du laminerer for lamineringens skyld.

 

 

Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget, jeg ser ikke helt at dette har noe som helst med kontekst å gjøre om du leser mitt innlegg og innlegget før.

 

 

Er ikke poenget at det skal være lett å knuse ruten da? At den skal gå i tusen biter med ett slag med en skarp gjenstand?

En laminert rute vil jo sperre for rømming selv når den er 'pulverisert'...

 

Nå er det da fullstendig lovlig med laminerte sideruter, mange biler leveres med dette fra fabrikk.

 

Helt riktig, men noen som kjører bil driter jo i sikkerheten uansett. Kjører man i hundreoghelvette, så er det ikkje så nøye om rutene er laminerte på innsiden, midten eller utenfor :p Noen følger ikkje lover og regler uansett hvordan reglene er. Noen regler virker kanskje dumme, men jeg vil påstå at i de fleste tilfeller så er det mennesket som er dummest, uten å dømme noen  :green:

Så hvis man kjøper en bil med laminerte sideruter driter man i sikkerheten? Den var god.

Jeg anser Mercedes S-klasse som en sikker bil, og tror nok mange av de som kjøper den også anser god sikkerhet som viktig ved kjøp av en slik bil.

Lenke til kommentar

Laminerte vindu er 'uknuselige', og henger forsatt sammen i plastlaminatet mellom glassene selv etter at glassene er totalt oppsprukket.

Dette betyr at de hindrer rømming, f.eks når du desperat prøver å knuse vinduet under vann.

 

Man skulle tro det ikke ble godkjent.

 

Kanskje det som kalles laminerte ruter til bil bare har med soting å gjøre, og ingenting med det som normalt forbindes med laminering å gjøre? (Altså klar plastfilm mellom to glass for å gjøre ruten sterkere)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

og finn er pålitelig?

finn er ikke kilden, men teksten til selgeren.

Når den ene selgere er forhandler av Volvo her i Norge er jo dette et sikker tegn.

Om ikke det er bra nok via Finn, så har du prisliste over ekstrautstyr på V70 her:

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.bilia.no/siteassets/prislister/volvo/volvo_v70.pdf&ved=0ahUKEwiIgqrRte3LAhVK1iwKHbv-AwYQFgg0MAY&usg=AFQjCNF2AsWrlJR3H4grYMFicnI_zFzdlQ&sig2=Zu6eT6JJYassHUvZURQYFA

 

Der står det ihvertfall at de tilbyr laminerte side- og bagasjerute som ekstrautstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lamineringen har ikke noe med soting å gjøre, det er to ulike ting.

Så lenge det er en form for plastikkfilm av noe slag du har limt/klostret på, så har du altså laminert ruten.

 

Ikke at det forventes samme styrke som om du laminerer for lamineringens skyld.

Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget, jeg ser ikke helt at dette har noe som helst med kontekst å gjøre om du leser mitt innlegg

Det var nå du som absolutt skulle blande deg inn i en diskusjon hvor dubious antydet at det var værre å knuse en rute med plastfilm påklistret. Jeg har ille prøvd, men kan ikke nekte for det heller. En interessant sak jeg ikke har tenkt på. I grunn ikke så langt fra konteksten heller.

 

At du da benytter sjansen til å mene at det ikke er laminering får bli din sak. Så jeg mener ikke å komme noen vei, dog benyttet jeg sjansen til å påpekte det åpenbare om at jeg ikke mener det er sidestilt med skikkelig laminering, men fortsatt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Lamineringen har ikke noe med soting å gjøre, det er to ulike ting.

Så lenge det er en form for plastikkfilm av noe slag du har limt/klostret på, så har du altså laminert ruten.

 

Ikke at det forventes samme styrke som om du laminerer for lamineringens skyld.

 

Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget, jeg ser ikke helt at dette har noe som helst med kontekst å gjøre om du leser mitt innlegg

 

Det var nå du som absolutt skulle blande deg inn i en diskusjon hvor dubious antydet at det var værre å knuse en rute med plastfilm påklistret. Jeg har ille prøvd, men kan ikke nekte for det heller. En interessant sak jeg ikke har tenkt på. I grunn ikke så langt fra konteksten heller.

 

At du da benytter sjansen til å mene at det ikke er laminering får bli din sak. Så jeg mener ikke å komme noen vei, dog benyttet jeg sjansen til å påpekte det åpenbare om at jeg ikke mener det er sidestilt med skikkelig laminering, men fortsatt.

 

Vær så snill å lese på nytt.

Jeg skriver altså at lamineringen i seg selv ikke har noe med soting å gjøre, slik at det er klart at det er to forskjellige ting og at det ikke er for at ruta skal gå i tusen knas man har forbud mot å bruke film på siderutene foran.

 

Ble det klarere for deg nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I en laminert rute ligger folien MELLOM to (eller flere) lag med glass. Alle frontruter de siste 30-40 årene har hatt dette, og enkelte bilmerker tilbyr det også laminerte sideruter. Ved foliering (enten folien er sotet eller ikke) ligger folien på den ene siden av glasset (vanligvis på innsiden, så lenge man snakker om biler). 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Lamineringen har ikke noe med soting å gjøre, det er to ulike ting.

Så lenge det er en form for plastikkfilm av noe slag du har limt/klostret på, så har du altså laminert ruten.

 

Ikke at det forventes samme styrke som om du laminerer for lamineringens skyld.

 

Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget, jeg ser ikke helt at dette har noe som helst med kontekst å gjøre om du leser mitt innlegg

 

Det var nå du som absolutt skulle blande deg inn i en diskusjon hvor dubious antydet at det var værre å knuse en rute med plastfilm påklistret. Jeg har ille prøvd, men kan ikke nekte for det heller. En interessant sak jeg ikke har tenkt på. I grunn ikke så langt fra konteksten heller.

 

At du da benytter sjansen til å mene at det ikke er laminering får bli din sak. Så jeg mener ikke å komme noen vei, dog benyttet jeg sjansen til å påpekte det åpenbare om at jeg ikke mener det er sidestilt med skikkelig laminering, men fortsatt.

 

Vær så snill å lese på nytt.

Jeg skriver altså at lamineringen i seg selv ikke har noe med soting å gjøre, slik at det er klart at det er to forskjellige ting og at det ikke er for at ruta skal gå i tusen knas man har forbud mot å bruke film på siderutene foran.

 

Ble det klarere for deg nå?

I grunn ikke. Du skriver at soting ikke har noe med laminering å gjøre. Men det hadde det i det tilfellet jeg opprinnelig snakket om. Så joda, det har altså det. As we speak så ser jeg på en bil med bakruter som har en sotfilm påklistret. Jeg ville kanskje ikke sagt at ruta er laminert i hverdagsmål, eller kalt det laminert sikkerhetsglass, men det er fortsatt ikke feil å si at man laminerer ruten med en sotfilm. En veldig kort og konsis innføring av hva et laminat, eller laminering er:

https://no.wikipedia.org/wiki/Laminat

 

Og bare for å si det enda en gang, siden det tydeligvis ikke kom frem, så har jeg bare insinuert at soting er ulovlig på front siderutene fordi det ikke er fordi man kan bli sett om det er for mørkt (se opprinnelige innlegget mitt jeg har inkludert lengre nede). Så hvis dette var poenget ditt, så var nok ikke innlegget ditt spesielt godt rettet, men godt poeng (dog noe sent, da andre har poengtert dette for lengst).

Men det kan godt hende at det er normal praksis at soting hos fabrikk ikke innebærer å laminere glasset med et annet materiale. Det kjenner jeg nemlig ikke til. Eller er det rett og slett at det ikke heter sotede ruter når man har laminert det med den typiske filmen som den opprinnelige tråden var basert på, så må du nesten spesifisere dette nøyere. :)

 

For det virket egentlig som om du ikke helt innså at du faktisk har laminert ruta når du påklistrer en plastikkfilm på glassruta. I alle fall i den opprinnelige konteksten jeg brukte ordet laminering.

 

Opprinnelig innlegg:

 

 

Dubious, den 30 Mar 2016 - 06:41, sa:

snapback.png

Har med sikkerhet å gjøre (og sikt)

Noen gang prøvd å knuse et vindu med film påklistret?

 

Skal du ha sotet vinduer så får du kjøpe sotet glass, montere og håpe på det beste når du viser bilen til vegvesenet

Det er jo for så vidt et godt poeng. Å laminere de herdede sidevinduene er nok ikke helt heldig fra et sikkerhetsmessig perspektiv nei. Kan ikke si jeg har testet hvor god lamineringen blir med slik film  :p, men at det øker styrken vesentlig kan jeg vel i og for seg se for meg, gitt at det ikke er svært skjøre greier.  :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg forstår at du rett og slett har litt tungt for det Andrull.

Man kan sote rutene uten bruk av film.

Man kan ha film uten soting.

 

Kun film vil kunne kalles laminering.

Enkelte bilprodusenter leverer biler med laminerte vinduer uten at det nødvendigvis betyr at de er sotet.

 

Du får si fra hvis du fortsatt ikke forstår, så jeg vet hvordan det står til.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt sant zanta, men i denne sammenhengen er det effekten av lamineringen som er essensiell og man oppnår ved bruk av film tilnærmet samme effekt som ved skikkelig laminering (man endrer på de fysiske forutsetningene til ruta slik at den vanskeligere går i tusen knas)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...