Gå til innhold

Vestlig kultur har blitt narsissistisk kultur

Anbefalte innlegg

På 1960 tallet var det en rekke holdnings endringer i samfunnet som gikk bort fra samfunns orientert tenkning til å skli gradvis over til å mer individualisert tenkning : "hva kan jeg gjøre for samfunnet" ble med andre ord til "hva kan samfunnet gjøre for meg?". Grunnen er enkel, USA var i ideologisk krig med Sovjet som krevde kollektivisme fra befolkningen og USA markerte sin motstand ved å innføre individualisme.

Studier viser til markant økning i narsissisme fra 1970 tallet frem til idag og noen psykologer hevder vi står midt i en narsissistisk epidemi.

En studie slår fast at narsissisme øker liker raskt i omfang som fedme gjorde i USA fra 1980 tallet frem til idag. I USA kalles de som ble født mellom 1980-1990 "Generation ME".

Narsissisme kan oppsummeres kort som en tilstand hvor et menneske har

et grandiost selvbilde og behov for oppmerksomhet rundt ens person, for å oppnå dette brukes det ofte fasader.

I dagens digitaliserte verden prøver mange å realisere seg over nett å

leve ut drømmer om å ha noe betydning, berømmelse eller kjendis status og stor industrier vet å cashe inn penger på vår selvrealisering.

På youtube laster vi opp vidoer, vi tar selfies på do og overalt vi er - flere ganger om dagen, på facebook deler vi alt med verden i håp om å få likes, på instagram fråtser vi i selvforherligelser når vi laster opp flere hundre bilder av oss selv fra perfekte vinkler, på blogger deler vi våre innerste tanker og meninger i den troen om at det vi har på hjertet er så viktig og klokt at hele verden fortjener høre det.

Vi er alle på søken etter et publikum å nå ut til og vi får stadig flere og flere internet verktøy til å hjelpe oss bli berømte samtidig som vi maler glansbilder av oss selv som perfekte mennesker med perfekte liv.

Etter min mening er det ikke noe i veien for å realisere seg selv, såfremt det ikke bikker over i den sykelige skalaen noe det dessverre ser ut til å gjøre.

Vi har blitt et materialistisk overflod samfunn hvor alt handler om meg meg meg. Vi skal se ut som modeller, vi skal ha de nyeste merkeklæra, nyeste iPhones, iPads, iMacsog alt av elektroniske duppeditter allerede i barneskolen.

Vi løper ned treningssenterne for å få den perfekte kroppen som vi har sett modeller ha, vi skal ha store romper fordi det er det som er trendy nå samt timeglass fason. Vi tar regelmessig solarium for brun hud er også trendy.

Dessverre er det mange som ikke greier leve opp til egne forventninger om å leve perfekte liv med perfekte kropper og det dyreste tøyet. Når vår fasade slår sprekker så skader det vårt narsissistiske ego og spesielt jenter på skoler er veldig utsatt for angst, depresjoner og dårlig selvtillit fordi de ikke føler de lever opp til egne forventninger og tillegger seg selv altfor mye press.

Mens gutter de har litt andre utfordringer, hvor ofte har vi ikke hørt om flere og flere unge gutter som melder seg ut av samfunnet å sitter på gutterommet med dataen hele dagen og natta lang?

Mellommenneskelig face to face kontakt har blitt byttet ut med facebook og skype chats. Vennekretsen har blitt byttet ut med diskusjoner på nett fora hvor vi kan spille en rolle, ja på nett så kan vi være hvem vi vil være. Her kan vi være perfekte, smarte, vakre, berømte og rike om vi ønsker det.

Problemet er når vår internet persona kræsjer med virkeligheten.

I vesten generelt har det vært en eksplosjon av psykisk sykdom og flere av oss tygger antidepressiva for harde livet. Når jeg var ungdom var det høyst uvanlig at noen gikk til psykolog, jeg kjenner faktisk ingen som gjorde det. Idag går vi nesten alle og enhver til psykolog og psykiatrien er sprengt.

Det har nesten blitt regelen istedetfor unntaket at de fleste av oss har psykiatriske lidelser noe legelmiddel industrien i USA tjener RÅTT på.

Nå er jeg for teknologisk fremskritt men til hvilken pris? Som sagt : Vi har fått et asososialt narsissistisk preget overflods samfunn som også har blitt kaldere og mer kynisk - vi setter våre behov og følelser over alle andre sine i konstant jag etter perfeksjon.

Jeg er skeptisk til retningen vår vestlige kultur har tatt og resten av verden følger etter, land som Kina, Sør-Korea og Tyrkia tar etter. Historisk sett er dette land som har vektlagt åndelig fred å leve liv i harmoni med en selv og omgivelsene etter Konfucius og Liang Qichao's lære, men disse verdiene har blitt byttet ut med vestlige verdier.

Altfor lenge har jeg trodd på vestlig kulturs overlegenhet men nå stiller jeg meg som sagt skeptisk - Hva tenker dere?

Ellers vil jeg komme med en personlig refleksjon : I dagens samfunn preget av fasader og glansbilder så er det viktig å huske : Det viser styrke å vise svakhet. Å ha utfordringer er endel av det å være menneske, vi trenger ikke skjule eller skamme oss for den vi er. Vi er bra nok som vi er om vi tillater oss selv å jenke på egne krav til seg selv.

Vi er knyttet sammen ved hjelp av teknologi, men vi har aldri vært så ensomme som vi er idag. Gjennomsnitts antallet venner har stupt siden 1990 tallet og vi er nå på bunn nivå hva angår sosiale interaksjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bra her, overdrevet og satt på spissen, men det hører en slik kåserende stil til.

Det jeg savner er hvorfor det har blitt sånn; hva er drivkreftene bak en slik utvikling? Hvilke tanker gjør du deg om det?

Jeg sier noe om drivkreftene bak denne utviklingen i hoved innlegget mitt. 

Min teori er at vi har den kalde krigen + geopolitikk å takke. For hvem har ikke hørt om den kristne jern disiplinen som førte til at USA ble en supermakt etter den 2.vk ? Amerikanerne er kjent for å ha være blant de mest hardtarbeidende land og strand i denne tids epoken.

Men den kalde krigen snudde dette på hodet. USA havnet i en ideologisk kamp mot Sovjet, og som vi vet så satset Sovjet alle sine kort på Lenin's lære. Dvs, du er ikke lenger et individ, du er bare en brikke for staten. Med dette ble kollektivismen født. 

Under kommunismen så jobber du for staten og alt ditt arbeid er for staten. 

Som en motpol og i opposisjon til Sovjet så valgte USA å snu dette bildet på hodet. I USA jobbet ikke lenger du for staten, men staten jobbet for deg. Og vips så var individualismen født.

"Hva kan jeg gjøre for staten?" ble til "Hva kan staten gjøre for meg?". 

Dette har sosiale medier tjent rått på i ettertid. Alt fra twitter, facebook, instagram og alt annet mellom himmel og gjord tjener på vår individualisme.

Og siden vesten er den dominerende faktoren i verden så eksporterer vi denne kulturen til hele verden. Faktisk så holder hele verden til å smelte sammen til en og samme kultur, nemlig vestlig kultur.

Det finnes dog de røverstater som prøver kjempe imot, som Iran og Nord-Korea. 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

At det er geopolitiske årsaker til kulturens narsissisme er ok, men ikke en fullgod forklaring.

Spørsmålet er: hvorfor har vi dette behovet (noen mer enn andre) for å speile oss i andres beundring? Behovet kan ikke forklares med geopolitikk, kun at geopolitikken spilte på noen behov som alt var til stede.

Det må også finnes sosiologiske og psykologiske forklaringer, som selvsagt kan henge sammen med teknologisk utvikling; nettet muliggjør en selvfremstilling som aldri før har vært mulig. 

Men narsissisme som teoretisk og klinisk fenomen vokser frem lenge før nettet - så forklaringen kan ikke bare være internet. Kan det tenkes at nettet ikke skapte narsissisten, men at nettet ble skapt av narsissismen? 

Hvorfor trenger vi å bli sett, og hva skjer med de som ikke blir sett tilstrekkelig? Og hva er årsakene til at individet ikke opplever seg sett? Det er en mye bedre innfallsvinkler til å forstå narsissisme enn Lenin og Kennedy.

Lenke til kommentar

At det er geopolitiske årsaker til kulturens narsissisme er ok, men ikke en fullgod forklaring.

Spørsmålet er: hvorfor har vi dette behovet (noen mer enn andre) for å speile oss i andres beundring? Behovet kan ikke forklares med geopolitikk, kun at geopolitikken spilte på noen behov som alt var til stede.

Det må også finnes sosiologiske og psykologiske forklaringer, som selvsagt kan henge sammen med teknologisk utvikling; nettet muliggjør en selvfremstilling som aldri før har vært mulig. 

Men narsissisme som teoretisk og klinisk fenomen vokser frem lenge før nettet - så forklaringen kan ikke bare være internet. Kan det tenkes at nettet ikke skapte narsissisten, men at nettet ble skapt av narsissismen? 

Hvorfor trenger vi å bli sett, og hva skjer med de som ikke blir sett tilstrekkelig? Og hva er årsakene til at individet ikke opplever seg sett? Det er en mye bedre innfallsvinkler til å forstå narsissisme enn Lenin og Kennedy.

Vi, både du og jeg, og resten av verdens mennesker er koblet sammen. Vi deler alt mer eller mindre. Vi er en kollektiv bevissthet som de neste generasjonene bygger videre på. De luker ut det som ikke er greit for så å fokusere på det som er kulturelt greit.

Og da er vi hos sakens kjerne : Kultur.

Du tenker kanskje at personligheten din er særegen, noe unikt. Men den er ikke det. Personligheten din er et produkt av dine omgivelser og din kultur.

Din kultur sier at du må kle deg fint med de nyeste merkeklærene, derfor kler du deg fint (i relasjon til vestlig kultur). For alle mennesker ønsker å passe inn. 

Dette hører med til overlevelses instinktet våres. Du kler deg vestlig å oppfører deg dannet for å passe inn i den regjerende kulturen.

Og nå er vi inne på kultur. Du må vite at jeg er historikker, så det jeg trygt kan slå fast er at det ikke har vært noen kulturer i forhistorien som har dyrket narsissisme. Snarere tvert imot. 

Men dette åpner for en rekke spørsmål. Er vår personlighet drevet av kulturen vi er omgitt av?

Om du hadde blitt født for 100 år siden ville du ikke vært omgitt av narsissister. Idag kan man ikke unngå de. 

Jeg har grublet på dette ofte og det eneste jeg kommer frem til er at vår fri vilje ikke er så fri allikevel. Jeg tror underbevisstheten vår tar flere valg enn vi liker å tro.

Jeg har også begynt studere kvantumfysikk for å finne svar , for jeg tror det er der svaret ligger og ikke hos psykologi,historie, eller filosofi.

Visste du f.eks at du er bygd opp av dødt materie og at tankene dine bare er elektriske signaler og kjemiske reaksjoner mellom nevroner og synapser?

Til tross for at du er et biologisk vesen så er all materien i kroppen din dødt. Det samme med tankene dine, dine tanker er bare elektriske signaler. Om de elektriske signalene i hjernen din opphører så er du hjernedød men kroppen din lever videre.

Jeg har tidligere prøvd finne svarene på de store spørsmålene hos historien, store filosofer, biologer, arkeologer , astrofysikere og forskere men jeg blir ikke noe klokere?

Visste du at de ledende strengteoretikerne som jobber med supersymmetri har funnet kildekode i universets byggeklosser? Og at partikler på subatomisk nivå ikke har masse? Partikler på subatomisk nivå kan være flere steder på en gang som en slags bølge? Hva betyr dette? Er masse en illusjon?

Hvor dumme er vi egentlig? En ape er 99% lik oss, men apen er tilfreds om han kan klø seg i rompa med en pinne mens oss med 1% fordel kan sende hubbel til verdensrommet, komponere mozart eller shakespear og lage teorien om alt.

Tenkt hvor avansert en skapning som er 1% hakket over oss?

Lenke til kommentar

Mye bra her, overdrevet og satt på spissen, men det hører en slik kåserende stil til.

Det jeg savner er hvorfor det har blitt sånn; hva er drivkreftene bak en slik utvikling? Hvilke tanker gjør du deg om det?

Min teori er at vi har den kalde krigen + geopolitikk å takke. For hvem har ikke hørt om den kristne jern disiplinen som førte til at USA ble en supermakt etter den 2.vk ? Amerikanerne er kjent for å ha være blant de mest hardtarbeidende land og strand i denne tids epoken.

Men den kalde krigen snudde dette på hodet. USA havnet i en ideologisk kamp mot Sovjet, og som vi vet så satset Sovjet alle sine kort på Lenin's lære. Dvs, du er ikke lenger et individ, du er bare en brikke for staten. Med dette ble kollektivismen født. 

Som en motpol og i opposisjon til Sovjet så valgte USA å snu dette bildet på hodet. I USA jobbet ikke lenger du for staten, men staten jobbet for deg. Og vips så var individualismen født.

Dette har sosiale medier tjent rått på i ettertid. Alt fra twitter, facebook, instagram og alt annet mellom himmel og gjord tjener på vår individualisme.

Og siden vesten er den dominerende faktoren i verden så eksporterer vi denne kulturen til hele verden. Faktisk så holder hele verden til å smelte sammen til en og samme kultur, nemlig vestlig kultur.

jeg har vel lurt siden jeg var veldig liten på hva "sannheten" er for jeg synes det så ut som alt gikk til helvete og at min alderdom (jeg er født i 1977) kommer til å leves ut i et rykende krater i restene av det som en gang var en stor sivilisasjon som tok mennesket ut av en brutal primitiv tilværelse og ga de et ganske greit liv (matrielt sett) så lenge det kom til å vare og som spredte teknologisk kunnskap mennesket aldri har sett maken til ut til hele verden.

at det skulle være mer bak enn det, trodde jeg ikke før jeg leste en bok som het "protocols of the elders of zion" som passet merkelig bra på det jeg observerte. Forfalskning eller ei, det er uansett et over 100 år gammelt dokument som var som å se inn i en krystallkule mht ting jeg så rundt meg når jeg leste det. Det fikk meg til å lese mye politikk etc for jeg kjente igjen så mange trekk som tydet på at ting var styrt, men jeg var ikke sikker på av hva, eller hvem det var. Jeg så for meg en slags global maktpyramide med multinasjonale sekskaper og banker på toppen styrt av en liten klikk mektige familier som hadde eierskap i medier og penger nok til å knuse et hvilket som helst land hvis politikerne gikk imot dem. Så kom filmen matrix ut som jeg kjente meg godt igjen i, men jeg synes likevel konseptet var vanskelig å svelge.

Så at det rett og slett var Gud, hvor absurd det enn høres ut for en ateist, som sto bak, falt meg ikke inn før merkelige ting begynte å skje meg som jeg ikke kan forklare på noen annen måte enn akkuratt det. I en lenger periode var det nesten som om jeg var i helvete, merkelige ting skjedde og JEG BRUKER IKKE RUSMIDLER. Og når det værste sto på var det som en usynlig finger pekte på bibelen. For å få en ide, se denne videoen, selv om videoen er missledende mht hvem og hva Gud er (på en farlig måte) så får man et inntrykk i hvordan jeg tenkte og oppfattet ting før det tok fullstendig av:

Koloniseringen spredte Guds ord til alle verdenshjørner, som beskrevet i bibelen, det passer. "New age"-bevegelsen som hippiene (68'erne, min foreldregenerasjon) og deres "age of aquarius" beskriver er helvete og enden på fiskenes eller Jesus tidsalder er endetia i bibelen, Det 3 øye (chakra) og alt dette her de, buddhistene, hinduene, frimurerne, de åpne satanistene etc snakker om er ikke noe annet enn nettopp satanisme hvor du åpner opp en indre dør til demoner.

Derfor tror jeg dette faktisk er endetia i bibelen. Tenk på alt som har forandret seg siden 68'er generasjonen og noen tiår før, vi gikk fra en nøysom kristen kultur hvor folk ridde rundt på hest og spiste vassgraut til det vi er i dag, hvor vi kjører rundt i fly rundt halve jorda og har homofilt samleie med menn fra eksotiske kulturer i syden (og atpåtil viser vi er stolte av det i gay pride parader) på knapt 100 år. Vi gikk fra å være de Gud elsket mest til de Gud elsket minst, om vi skal tolke bibelen. Narsisismen etc du snakker om, er bare et av mange tegn på det, og når den kom på 60 tallet med "new age"-bevegelsen var det starten på slutten.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

jeg tenker slik at vi ikke greier se det store bildet for vi har ikke muligheten til det.

om du skulle fortalt en orm som ikke har øyne om solen og lys, hvordan kan ormen forstå?

jeg føler at vi mennesker mangler en sans til å se det store bildet , slik ormen sliter med å forstå begrepet om lys og sol.

vi ser verden i tre dimensjoner, men verdens finnes i mange mange flere dimensjoner. 

Hvor mange av dere forstår konseptet 4D? Jeg forstår konseptet, forstår du det?

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

jeg har vel lurt siden jeg var veldig liten på hva "sannheten" er for jeg synes det så ut som alt gikk til helvete og at min alderdom (jeg er født i 1977) kommer til å leves ut i et rykende krater i restene av det som en gang var en stor sivilisasjon som tok mennesket ut av en brutal primitiv tilværelse og ga de et ganske greit liv.

at det skulle være mer bak enn det, trodde jeg ikke før jeg leste en bok som het "protocols of the elders of zion" som passet merkelig bra på det jeg observerte. Forfalskning eller ei, det er uansett et over 100 år gammelt dokument som var som å se inn i en krystallkule mht ting jeg så rundt meg når jeg leste det. Det fikk meg til å lese mye politikk etc for jeg kjente igjen så mange trekk som tydet på at ting var styrt, men jeg var ikke sikker på av hva, eller hvem det var. Jeg så for meg en slags global maktpyramide med multinasjonale sekskaper og banker på toppen styrt av en liten klikk mektige familier som hadde eierskap i medier og penger nok til å knuse et hvilket som helst land hvis politikerne gikk imot dem. Så kom filmen matrix ut som jeg kjente meg godt igjen i, men jeg synes likevel konseptet var vanskelig å svelge.

Så at det rett og slett var Gud, hvor absurd det enn høres ut for en ateist, som sto bak, falt meg ikke inn før merkelige ting begynte å skje meg som jeg ikke kan forklare på noen annen måte enn akkuratt det. I en lenger periode var det nesten som om jeg var i helvete, merkelige ting skjedde og JEG BRUKER IKKE RUSMIDLER. Og når det værste sto på var det som en usynlig finger pekte på bibelen. For å få en ide, se denne videoen, selv om videoen er missledende mht hvem og hva Gud er (på en farlig måte) så får man et inntrykk i hvordan jeg tenkte og oppfattet ting før det tok fullstendig av:

Koloniseringen spredte Guds ord til alle verdenshjørner, som beskrevet i bibelen, det passer. "New age"-bevegelsen som hippiene (68'erne, min foreldregenerasjon) og deres "age of aquarius" beskriver er helvete og enden på fiskenes eller Jesus tidsalder er endetia i bibelen, Det 3 øye (chakra) og alt dette her de, buddhistene, hinduene, frimurerne, de åpne satanistene etc snakker om er ikke noe annet enn nettopp satanisme hvor du åpner opp en indre dør til demoner.

Derfor tror jeg dette faktisk er endetia i bibelen. Tenk på alt som har forandret seg siden 68'er generasjonen og noen tiår før, vi gikk fra en nøysom kristen kultur hvor folk ridde rundt på hest og spiste vassgraut til det vi er i dag, hvor vi kjører rundt i fly rundt halve jorda og har homofilt samleie med menn fra eksotiske kulturer i syden på knapt 100 år. Vi gikk fra å være de Gud elsket mest til de Gud elsket minst, om vi skal tolke bibelen. Narsisismen etc du snakker om, er bare et av mange tegn på det, og når den kom på 60 tallet med "new age"-bevegelsen var det starten på slutten.

Jeg skjønner, og håper at tråden din er tull. Men ja, kvantefysikk er per dags dato uforståelig og det er mange teorier som ligner på sci-fi.

Om innlegget ditt er seriøst så må du oppsøke hjelp snarlig.

Lenke til kommentar

Her var det mye feil og mye rart - ikke helt lett å vite hvor du vil.

Helsetråden er i alle fall feil sted. Kan kanskje passe i politikk/filosofi/slik tror jeg det hele henger sammen-tråden.

Ed: Det gjelder TS.

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

jeg har vel lurt siden jeg var veldig liten på hva "sannheten" er for jeg synes det så ut som alt gikk til helvete og at min alderdom (jeg er født i 1977) kommer til å leves ut i et rykende krater i restene av det som en gang var en stor sivilisasjon som tok mennesket ut av en brutal primitiv tilværelse og ga de et ganske greit liv.

Derfor tror jeg dette faktisk er endetia i bibelen. Tenk på alt som har forandret seg siden 68'er generasjonen og noen tiår før, vi gikk fra en nøysom kristen kultur hvor folk ridde rundt på hest og spiste vassgraut til det vi er i dag, hvor vi kjører rundt i fly rundt halve jorda og har homofilt samleie med menn fra eksotiske kulturer i syden på knapt 100 år. Vi gikk fra å være de Gud elsket mest til de Gud elsket minst, om vi skal tolke bibelen. Narsisismen etc du snakker om, er bare et av mange tegn på det, og når den kom på 60 tallet med "new age"-bevegelsen var det starten på slutten.

Jeg skjønner, og håper at tråden din er tull. Men ja, kvantefysikk er per dags dato uforståelig og det er mange teorier som ligner på sci-fi.

Om innlegget ditt er seriøst så må du oppsøke hjelp snarlig.

Det høres kansksje "eksotisk" ut for folk flest, men det jeg sier er sant. Gjør din egen research på noe av dette. Det er mye rart i emning nå. Se f.eks "granskning sverige" om de merkelige tilstandene i vårt naboland som sakte men sikkert kommer for dagen:

https://www.youtube.com/channel/UCaZN7MS2Wv7ZR5fwxu-gh0g

Har vi "opplyste" vestlige gått rundt arrogante og med nesa i været i troen på at vi vet alt, men blitt holdt for narr? Det er dette "zions vise protokoller" handler om.

Apokalypse betyr ganske enkelt "avsløring":

https://no.wikipedia.org/wiki/Apokalypse

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mystikeren sier: dit du sender oppmerksomheten, dit sender du energi!

Så når narsissisten søker etter enda mer oppmerksomhet, gjør han det fordi det gir energi, og den energien gir en følelse av rus, og rus er godt og avhengighetskapende. Så derfor er han ganske enkelt ett vanlig menneske som rømmer fra virkeligheten ved å ruse seg på oppmerksomheten fra andre. Drevet frem av grådighet og begjær tror han at alt kan bli bedre og bedre og bedre, men feiler så klart når virkeligheten innhenter han før eller senere, og så går han til psykologen og spør hva som er i veien

Hører at Guns and roses har relansert seg, og det er bare enda ett typisk eksempel på hvordan oppmersomhets-rusingen settes i system hvor gamle gubber får ny og ung energi tilført, og noen tjener uhorvelig med gryn på å pushe dopet på oss igjen og igjen og igjen

Mine five cents

Lenke til kommentar

I en lenger periode var det nesten som om jeg var i helvete, merkelige ting skjedde og JEG BRUKER IKKE RUSMIDLER. Og når det værste sto på var det som en usynlig finger pekte på bibelen. 

That could seem to be a problem.. Om du aldri putter i deg noe så kommer hjernen til å skape seg noe, fordi rus er noe naturlig for oss og som mennesket har tilført seg av forskjellige slag og med forskjellige hensikter siden starten. Mennesker trenger nok en liten tur utenfor og en pause ifra den virkeligheten man er satt i en gang iblant, og det vil uansett alltid være mer realt å innta noe for å oppnå dette enn det å gripe til konspirasjonsteorier og/eller religion. Det er ting som gjerne går ut over andre mennesker og må kunne kategoriseres som en umoralsk måte å oppnå en personlig rus på, også den med de potensielt største psykiske bivirkninger og ett underdanige bortkastet liv som resultat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I en lenger periode var det nesten som om jeg var i helvete, merkelige ting skjedde og JEG BRUKER IKKE RUSMIDLER. Og når det værste sto på var det som en usynlig finger pekte på bibelen. 

That could seem to be a problem.. Om du aldri putter i deg noe så kommer hjernen til å skape seg noe, fordi rus er noe naturlig for oss og som mennesket har tilført seg av forskjellige slag og med forskjellige hensikter siden starten. Mennesker trenger nok en liten tur utenfor og en pause ifra den virkeligheten man er satt i en gang iblant, og det vil uansett alltid være mer realt å innta noe for å oppnå dette enn det å gripe til konspirasjonsteorier og/eller religion. Det er ting som gjerne går ut over andre mennesker og må kunne kategoriseres som en umoralsk måte å oppnå en personlig rus på, også den med de potensielt største psykiske bivirkninger og ett underdanige bortkastet liv som resultat.

Bortsett fra at kristendom ikke går utover noen i det heletatt, tvert imot. Så du missforstår her. Poenget mitt var at jeg så mønster jeg tolket som en konspirasjon, men som viste seg å være Gud.

Utover det skal det sies jeg var på fylla og gjorde mye rart endel år før det skjedde uten at det er noe jeg vil dele med verden her (irrelevant også). Men jeg er langt fra noe jomfru Maria eller moder Theresa figur, den selvinnsikten er det kristendommen prøver å få frem. At det Jesus gjorde for oss var helt ufortjent.

Av alle synder bibelen ramser opp, så handler det egentlig bare om å innse det. Man skal ikke være stolt av det. Så om man f.eks er homo, som bibelen klart og tydelig sier er en synd, betyr ikke det at man havner i helvete om man tar imot Jesus, men om du går rundt på gay pride parader og sier SE PÅ MEG, JEG ER HOMO OG STOLT AV DET! så har du dummet deg ut ovenfor Gud. Alt kan dog tilgis. Det kan også være mer banale ting som jeg fikk gjennomgå for som f.eks hobbyer som tar helt overhånd. Gud snakker faktisk til deg og gjør det klart over enhver tvil at han faktisk finnes, både i ord og handling.

Det er visst normalt for en nykonvertert at Gud gir deg en smekk og forventer at du forandrer deg, noe jeg også har gjort. Så det jeg sier her, er vist ikke uvanlig for kristne i det heletatt. De kaller det "prøvelser", og det at Gud kommuniserer med deg er også normalt, bibelen sier "mitt folk hører min stemme".

Men du kan aldri rettferdiggjøre deg selv ovenfor Gud i handling, det er det sentrale her.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Tror ikke svaret på dette er så veldig vanskelig jeg. Komplekst, ja, men det henger nok sammen med modernisering: befolkningsvekst, kommunikasjon og urbanisering gjør at vi må forholde oss til flere mennesker. Den sosiale enheten blir større og grensene viskes ut, og kravet om individualisering øker. Skal man motarbeide denne kulturelle utviklingen trenger man en stadig strengere og autoritær politikk. Det er ikke noe særegent med dagens generasjon, de er heller siste ledd i en langsom utvikling.

Lenke til kommentar

Av alle synder bibelen ramser opp, så handler det egentlig bare om å innse det. Man skal ikke være stolt av det. Så om man f.eks er homo, som bibelen klart og tydelig sier er en synd, betyr ikke det at man havner i helvete om man tar imot Jesus, men om du går rundt på gay pride parader og sier SE PÅ MEG, JEG ER HOMO OG STOLT AV DET! så har du dummet deg ut ovenfor Gud. Alt kan dog tilgis. Det kan også være mer banale ting som jeg fikk gjennomgå for som f.eks hobbyer som tar helt overhånd. Gud snakker faktisk til deg og gjør det klart over enhver tvil at han faktisk finnes, både i ord og handling.

For meg som vet at det ikke er "Gud" som prater til deg, eller at h*n skravler med noen andre for den sagsskyld, så blir det altså en voldsom utfordring å prøve og finne ut av hva som gjør at folk får for seg noe så hinnsides usannsynlig. Siden det  er jo dessverre ikke sånn at Kristene som deg er dumme eller mangler noe vi andre har som gjør at dere ikke klarer å se løgnen for hva den er, ikke på noen måte har det blitt bevist at det er noe sprik i inteligens når det kommer til om folk er mottagelig for tro/overtro eller ikke, det hadde jo gjort ting alt for lett.. Så dette er nok ett paradoks jeg kanskje aldri helt vil finne ut av, men jeg kan vel ikke annet enn å bare håpe at det blir færre og færre som hører stemmer i hodet sitt i framtiden, det er jo uansett aldri noe sunnhetstegn, Men om det er direkte farlig avhengig vel litt av hva disse stemmene faktisk forteller deg selvfølgelig.

Hvem hadde vel brydd seg om dette sånn isolert sett om stemmene bare hadde fortalt dere fine ting og det hele var å betrakte som en støtte/veiviser eller ett moralsk kompass her i livet, men problemet er jo at disse stemmene serverer fordommer og skaper fiendebilder. Dette er jo dypt forankret i religionen "du skal ikke ha andre avguder enn meg" (fritt etter fantasi), så det legges altså opp til konflikt.

Og jeg mener, hvem ved sine fulle fem reagerer på om en homo er stolt og glad for det han er og promoterer dette om det ikke hadde vært for to tusen år gamle normer? Hvordan kan noen tillate seg selv å hive seg på den gedigne logikkbristen om at man tror på en almektig skaper, men får beskjed om å kritisere skapningene han da selv har påtenkt og da skapt? Siden man får ikke både i pose og smekk her, enten er man overbevist om at vesenet har skapt alt (og da også homsene formoder jeg), men samtidig er man altså utilgivende overfor homsene han selv har skapt slik? Dette er jo tross alt veldig konsekvent og tilsynelatende det mest naturlige i verden ettersom homofili går igjen i utallige dyrearter (alle pattedyr?).

Så dette er rare greier, selv skjønner jeg jo at det er hjernen vår som spiller oss ett puss, at evolusjonen har tatt høyde for at det i tidligere tider var hensiktsmessig med en tro og noe å strekke seg etter, en virkelighetsflukt ifra ett vanskelig liv. Idag derimot så faller jo dette helt igjennom og alle ser at det ikke kan være hva det har vært hevdet å være, nemlige en objektiv sannhet. Om noe så er denne type guddomelighet en subjektiv sannhet skapt av oss selv og våre hjerner som en easy way out av tilsynelatende umulige livssituasjoner og idag har det blitt en easy way out om man skulle få ett behov for å bortforklare umoral eller destruktiv irrasjonell adferd.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...