Shi Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Hei. Lurte bare litt på begrepet konge. Bakgrunnen her er en nyhetssending, for en god stund siden, hvor det var prat om å avsette en politimester. Da sa en eller annen stats-person, at det ikke var så lett å avsette politimesteren, fordi dette var noe bare kongen kunne gjøre. Jeg kom med en eller annen kommentar til dette, og min mor sa da at kongen betydde det samme som regjeringen. Så det denne personen egentlig sa da, var at det ikke bare var å avsette denne politimesteren, fordi det var bare noe regjeringen kunne gjøre. Om ikke min mor har helt feil nå da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Nei, din mor har ikke helt feil. Dette ble nettopp diskutert i en annen tråd her (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1717104), og kort fortalt: Etter Grunnloven § 31 er ikke Kongens beslutninger gyldig uten statsministerens signatur. Det betyr at Kongen og statsministeren (i statsråd) må være enige for å fatte beslutninger. I praksis betyr det at statsministeren bestemmer og Kongen signerer som en formalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå