ness209 Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Min bror er lærling og har nå fått selvangivelsen. Han har nå fått restskatt, og det står opplyst at han har betalt 0 i skatt i 2015. Han er ny i arbeidslivet og har derfor ikke helt kontroll på skatt o.l, men vi var inne på skatteetaten.no i fjor og kontrollerte at arbeidsgiver hadde hentet skattekortet hans, og det hadde han. Jeg sa til min bror at arbeidsgiveren ordner med skatten så han trenger ikke tenke mer over det. Da jeg så han hadde fått restskatt spurte jeg etter lønnsslippene hans og da så jeg at arbeidsgiver ikke har trukket skatt i det hele tatt av lønnen hans. Er ikke en lønnslipp et bevis på m.a hvor mye skatt som er betalt, og er ikke arbeidsgiver pliktig til å trekke skatt av lønnen hans? Jeg er klar over at man har visse ansvar selv, som arbeidstaker, men jeg trodde alle arbeidsgivere var pliktige til å trekke skatt av lønnen som utbetales. Er det hans skyld at skatten ikke er trukket fordi han ikke har kontrollert lønnsslippene sine? Jeg håper noen har greie på dette og kan svare på det slik at vi kan lære av det, og unngå restskatt senere! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Som du sier, lønnsslipp er hans bevis på at han har eller ikke har betalt skatt. Siden de sier 0 skatt er det ett bevis på at han ikke har betalt skatt... Tviler på at arbeidsgiver blir klandret for dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Alle arbeidsgivere er pliktige å trekke skatt av lønnen, jo. Om arbeidsgiver sender lønnsslipp hvor det står at det er trukket skatt så kan du så vidt unnskylde deg med det. Om du bare ikke har lest lønnsslippene så er det ingen nåde. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Som du sier, lønnsslipp er hans bevis på at han har eller ikke har betalt skatt. Siden de sier 0 skatt er det ett bevis på at han ikke har betalt skatt... Tviler på at arbeidsgiver blir klandret for dette.Arbeidsgiver kan klandres, og myndighetene kan kreve det arbeidstaker skulle betalt i skatt (eller i alle fall det de skulle vært trukket) betalt av arbeidsgiveren om de ikke har gjort forskuddstrekk. Men arbeidstaker har ikke noe økonomisk krav mot arbeidsgiver fordi de ikke har trukket skatt. Lenke til kommentar
ness209 Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Som du sier, lønnsslipp er hans bevis på at han har eller ikke har betalt skatt. Siden de sier 0 skatt er det ett bevis på at han ikke har betalt skatt... Tviler på at arbeidsgiver blir klandret for dette.Arbeidsgiver kan klandres, og myndighetene kan kreve det arbeidstaker skulle betalt i skatt (eller i alle fall det de skulle vært trukket) betalt av arbeidsgiveren om de ikke har gjort forskuddstrekk. Men arbeidstaker har ikke noe økonomisk krav mot arbeidsgiver fordi de ikke har trukket skatt. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå