Gå til innhold

Her er Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

 

En bil som veier rundt 2,2 tonn? Ja, hver sin smak.

Man reiser ikke på trackdays for å konkurrere. Man reiser dit for å nyte effekten og kjøreegenskapene til bilen man har under lovlige og kontrollerte omgivelser.

 

Om man har en bil med 300hk og kjøreegenskaper som en racingbil eller en to tonn tung familiebil er irrelevant da.

 

Kan forstå det hvis man har en bil som egner seg for banekjøring, men ikke en stor, tung sedan som Model S. Akselerasjonen kan man teste på veien, eks. fra 0-80 km/t eller 50-100 km/t. Jeg har kjørt litt på bane, og det som var interessant var kurvene. Å kjøre fort rett frem kan man gjøre på Autobahn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan forstå det hvis man har en bil som egner seg for banekjøring, men ikke en stor, tung sedan som Model S. Akselerasjonen kan man teste på veien, eks. fra 0-80 km/t eller 50-100 km/t. Jeg har kjørt litt på bane, og det som var interessant var kurvene. Å kjøre fort rett frem kan man gjøre på Autobahn.

Så lenge det ikke er en konkurranse pågående er valget av bil likegyldig. Du har det morsomt uansett bil når du er på bane.

Jeg vet om og kjenner flere som har kjørt mindre egnede biler på bane enn en tesla og har reist derifra med et smil i mellom ørene.

 

Jeg er greit sikker på at han som møtte opp med en lada niva på autoslalom på Gardermoen storkoste seg trass begrensningene i bilen.

Lenke til kommentar

Det er nok en god grunn til at det ikke kan gjøres på D modellene, siden en kan gjøre det på de med en motor. Det er nok for å sikre at motorene drives rett i forhold til hverandre. Men dette må nesten Tesla svare for :p Men som sagt, bare til å gå for en med bakhjulsdrift om en ønsker dette, for min del er jeg bare glad for at bilen aldri spinner :)

Ofte settes slike begrensninger pga. sikkerhet. Dessuten skulle de fint ha klart å synkronisert motorene uten å hatt på stabilitetssystemer. Responsen fra slike motorer er noe helt annet enn brenselsmotorer. Man skulle også kunne regulere kraftoverføring (framme vs bak), eller skru av motoren framme.

 

 

Hvorfor skulle noen ønske å kjøre Model S på bane?

En bil som veier rundt 2,2 tonn? Ja, hver sin smak.

Av samme grunn som man skulle ønske å kjørt enhver bil på bane.

 

Det er ikke uvanlig at sportsbiler veier rundt 2 tonn. Fordelen til Model S er at tungdepunktet ligger lavere. Du finner biler på 2,5 T som er artige på bane. Høy vekt betyr ikke automatisk at det ikke er morro. Dessuten, er ikke det poenget. Du kjører det du har, fordi du ikke har råd til en ekstra bil dedikert for banekjøring. Og det er gøy uansett om du har en Golf, Mustang eller Lotus Elise.

 

 

Kan forstå det hvis man har en bil som egner seg for banekjøring, men ikke en stor, tung sedan som Model S. Akselerasjonen kan man teste på veien, eks. fra 0-80 km/t eller 50-100 km/t. Jeg har kjørt litt på bane, og det som var interessant var kurvene. Å kjøre fort rett frem kan man gjøre på Autobahn.

Når du har litt erfaring med dette så handler det om å ligge på grensen av hva bilen og fysikken tillater. Dvs., prøve å følge den optimale racinglinjen. Du kan ha det like morro med en varebil. Poenget er ikke å kjøre fort, poenget er å gå gjennom turn-in til apex til track-out mest mulig effektivt. Det er da det blir morro. Sakte er ofte raskere i racing.

 

Andre biler er kjekkere å drifte med, dvs., om du har bakhjulsdreven bil med litt kraft. Så her kan du ha det gøy uten å følge racinglinjen.

 

 

Det skinner igjennom at du ikke brenner for racing. ;) Noe som er helt greit. Jeg prøver bare å forklare hvorfor noen elsker det. Jeg koser meg om jeg har en skikkelig manuell kasse og clutch. Selv om jeg liker kjappe biler, med godt grep etc. Bare det å gjennomføre en perfekt heel and toe rev-match er sinnsykt tilfredstillende.

 

EDIT: Og det er her slike ting som sikkerhetssystemer er plagsomme, fordi de står i veien for deg. F.eks. i "sportsbiler" der bilen blipper for deg (synkroniserer turtallet med hjulene før du slipper clutchen, på nedgiring). Det ødelegger hele morroa. Når du kan styre 3 pedaler samtidig, i takt med girspaken- alt for å utføre et smidig girskifte, så har du en god følelse. Dette er noe som skiller en god og en dårlig sjofår. Hvis du ikke matcher turtallet før du slipper clutchen og bare slenger den i et lavere gir, vil du spinne ut av banen i en bakhjulsdreven bil.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Det er nok en god grunn til at det ikke kan gjøres på D modellene, siden en kan gjøre det på de med en motor. Det er nok for å sikre at motorene drives rett i forhold til hverandre. Men dette må nesten Tesla svare for :p Men som sagt, bare til å gå for en med bakhjulsdrift om en ønsker dette, for min del er jeg bare glad for at bilen aldri spinner :)

Ofte settes slike begrensninger pga. sikkerhet. Dessuten skulle de fint ha klart å synkronisert motorene uten å hatt på stabilitetssystemer. Responsen fra slike motorer er noe helt annet enn brenselsmotorer. Man skulle også kunne regulere kraftoverføring (framme vs bak), eller skru av motoren framme.

 

 

 

 

 

Men da er det jo aktiv justering allikevel, men for all del jeg vet ikke hvorfor Tesla har gått for dette på D modellene :) 

Jeg trives uansett mye bedre med at systemet er der, trenger ikke være redd for å skli ut og er alltid sikker på at jeg får en fantastisk akselerasjon.  

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle noen ønske å kjøre Model S på bane?

En bil som veier rundt 2,2 tonn? Ja, hver sin smak.

Av samme grunn som man skulle ønske å kjørt enhver bil på bane.

 

Det er ikke uvanlig at sportsbiler veier rundt 2 tonn. Fordelen til Model S er at tungdepunktet ligger lavere. Du finner biler på 2,5 T som er artige på bane. Høy vekt betyr ikke automatisk at det ikke er morro. Dessuten, er ikke det poenget. Du kjører det du har, fordi du ikke har råd til en ekstra bil dedikert for banekjøring. Og det er gøy uansett om du har en Golf, Mustang eller Lotus Elise.

 

Kan forstå det hvis man har en bil som egner seg for banekjøring, men ikke en stor, tung sedan som Model S. Akselerasjonen kan man teste på veien, eks. fra 0-80 km/t eller 50-100 km/t. Jeg har kjørt litt på bane, og det som var interessant var kurvene. Å kjøre fort rett frem kan man gjøre på Autobahn.

Når du har litt erfaring med dette så handler det om å ligge på grensen av hva bilen og fysikken tillater. Dvs., prøve å følge den optimale racinglinjen. Du kan ha det like morro med en varebil. Poenget er ikke å kjøre fort, poenget er å gå gjennom turn-in til apex til track-out mest mulig effektivt. Det er da det blir morro. Sakte er ofte raskere i racing.

 

Andre biler er kjekkere å drifte med, dvs., om du har bakhjulsdreven bil med litt kraft. Så her kan du ha det gøy uten å følge racinglinjen.

 

Det skinner igjennom at du ikke brenner for racing. ;) Noe som er helt greit. Jeg prøver bare å forklare hvorfor noen elsker det. Jeg koser meg om jeg har en skikkelig manuell kasse og clutch. Selv om jeg liker kjappe biler, med godt grep etc. Bare det å gjennomføre en perfekt heel and toe rev-match er sinnsykt tilfredstillende.

Det er ikke så vanlig at sportsbiler veier 2 tonn. Da er det som oftest snakk om typiske GT-biler. Du nevner Golf, Elise og Mustang som eksempler. Selv siste generasjon Mustang V8 veier i overkant av 1.700 kg. Banekjøring og racing er heller ikke det samme. Jeg ser på racing, eks. F1 og WEC, men banekjøring med helt ordinære personbiler interesserer meg lite. Synes det er litt interessant at du nevner heel-and-toe når jeg bruker Model S som eksempel på en lite egnet banebil. Elbiler er så langt unna som du kan komme heel-and-toe. Man kan følge racinglinjen med ethvert kjøretøy, men det blir lite moro når ikke bilen er tilpasset selv lett banekjøring (krenging, manglende grep).

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Men da er det jo aktiv justering allikevel, men for all del jeg vet ikke hvorfor Tesla har gått for dette på D modellene :)

Jeg trives uansett mye bedre med at systemet er der, trenger ikke være redd for å skli ut og er alltid sikker på at jeg får en fantastisk akselerasjon.

Aktiv synkronisering, men ikke aktiv party pooper-funksjon. ;) Denne synkroniseringen ville ikke vært i veien for hjulspinn.

I trafikken er jeg helt enig, det er ikke plassen for å leke med grensen av hva du som sjåfør klarer å håndtere.

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanlig at sportsbiler veier 2 tonn. Da er det som oftest snakk om typiske GT-biler. Du nevner Golf, Elise og Mustang som eksempler. Selv siste generasjon Mustang V8 veier i overkant av 1.700 kg. Banekjøring og racing er heller ikke det samme. Jeg ser på racing, eks. F1 og WEC, men banekjøring med helt ordinære personbiler interesserer meg lite. Synes det er litt interessant at du nevner heel-and-toe når jeg bruker Model S som eksempel på en lite egnet banebil. Elbiler er så langt unna som du kan komme heel-and-toe.

Jeg nevte disse eksemplene helt uavhengig av argumentet om vekt. Det var for å poengtere at du kan ha det morro i alle disse bilene, men at det gjerne er forskjellig hensikt og kjørestil med dem. Du drifter ikke en Golf f.eks.  Så om du har en FWD, RWD eller AWD så har det ikke mye å si. Familiebil eller sportsbil, whatever. Det er ikke fordi man foretrekker å kjøre FWD, men fordi det er hva man har.

 

Uansett, en BMW M5 veier f.eks. nesten 2 tonn. Audi og Mercedes sine biler i samme klasse veier rundt det samme (i samme årsperiode som Model S selvsagt). Om du ikke vil kalle dem sportsbiler så er det ihvertfall biler som er morro å kjøre, og vekten er ikke noe som står i veien for dette. Problemet til Model S er heller at den ikke er konfigurert for sportslighet og banekjøring.

 

Banekjøring kan være så mangt. Men om du brenner for banekjøring og racing så er det ganske grunnleggende at racinglinje, apex, heel-and-toe osv. er ting som interesserer deg - og at du ikke kjeder deg bare fordi du ikke ligger i en sving/kurve. Heel-and-toe nevner jeg fordi det er ganske grunnleggende for en entusiast og var for å forklare litt hvorfor folk kan være så interessert i å kjøre en vanlig personbil på bane, selv om det ikke er en DTM-bil eller F1-bil.

 

Jepp, elbiler er så langt unna heel-and-toe som du får det, men grunnen til at jeg personlig tollererer det er at du ikke har en automatisk girkasse som fucker opp alt. Er det noe jeg virkelig misliker så er det en datamaskin som forteller deg hvilket gir du skal ha, og som girer på de verste tidspunktene. Og så har du nykkingen... Dette har du ikke i en elbil, og i tillegg får du også momentant kraftoverføring ift. brenselsmotorer.

 

 

Man kan følge racinglinjen med ethvert kjøretøy, men det blir lite moro når ikke bilen er tilpasset selv lett banekjøring (krenging, manglende grep).

Det mener du. Det er mye mer å jobbe med, men det er fortsatt kjekt. Selv om jeg foretrekker en godt oppsatt bil, så betyr ikke det at man ikke kan ha det kjekt i en krengete bil. Chassiet til Model S er forresten stivt som faen, det er heller demperene som gjør den urolig. Grepet er heller ikke så dårlig (tross alt), og har mye å si med dekkene som brukes. Og hvem sier man ikke kan ha aftermarket coilover-sett på Model S? ;) Blir nok å ha det på Model 3 når jeg får min.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Venter til bilen har vært på markeder et par år for å slippe være prøvekanin for Tesla. Er jo en del som her opplevd det med model S.

De har en helt annen tilnærming til Model 3.

 

Model 3 er designet for å være enkel å produsere. De har tatt med seg erfaringen og lærdommen fra både S og X. De forrige bilene deres var ikke designet for å være enkle å produsere, og de hadde en del utfordringer med ny og komplisert teknologi. Model 3 vil ikke ha Falcon Wings-dører f.eks., noe som skapte problemene til X. S og X var mer experimentelle biler ift. 3-eren.

 

Model 3 er den viktigeste bilen deres, og de vet dette inderlig godt. Chassis og drivlinje er finalisert, og mest sannsynlig store deler av resten av produktet.

 

Tesla er også smarte ved at de starter levering California slik at bilene er nærme ift. reperasjon og feilsøking. Tidlige feil og mangler vil bli fikset og når bilene når Norge så vil de være godt testet.

 

Det er lett å se på feilene på S og X og tenke at Tesla leverer dårlige produkter. Men sannheten er at alle merker har slike feil, spesielt i oppstartsfasen. Tesla er et utrolig ungt selskap og de begynner å bli ganske selvstendige nå. Så tross alt har tesla klart seg veldig bra, og håndtert problematikk veldig bra. Problemer blir rettet på kjapt og smidig uten at du må kjempe for det. Det har også vist seg at battery og kjøling er ganske sofistikert på disse bilene. Leaf har f.eks. ikke temperaturregulering en gang.

 

Så man kan ikke bedømme Model 3 utifra de forrige modellene, fordi de har en helt annen tilnærming og helt andre forrutsetninger for den.

 

Dessuten, hvis du hiver inn en reservasjon nå så vil det nok ta 1,5 år til du får bilen, og da har du mye tid på deg å følge med på erfaringer og tester. Du kan uansett trekke reservasjonen når som helst inntill du skal konfigurere ordren. Nå er reservasjonstallet på 460.000 (estimert). Det offisielle målet på produksjonstall på 500.000 biler per år har blitt satt 2 år tidligere (2018 vs 2020) pga. den enorme interessen for bilen.

 

Gigafactory var produksjonsdyktig i februar (mars?), og de har doblet produksjonen av S og X. Fabrikkene de bruker for å produsere resten av bilen er allerede i stand til å produsere 500.000 biler i året.

 

Det er også interessant å notere seg at Tesla hevder at rekkevidden på 215 miles er minimum (346 km). Og at Model S 60 kW klarte 208 miles. Model 3 vil være 20 % mindre og lettere, og vil ha en rekke andre forbedringer, så tallet er ikke urealistisk i det hele tatt. Dette er EPA-rating - noe som faktisk er oppnåelig imotsetning til den europeiske NEDC-certifiseringen. Jeg har elbil så jeg kan bekrefte dette. Jeg kjører også med full varme, musikk og kjører bilen som om jeg ville kjørt en bensinbil.

 

Så, det å sammenligne S og 3 blir helt bakvendt. ;)

 

Sa jeg at 3-eren får hengerfeste?

Lenke til kommentar

 

Venter til bilen har vært på markeder et par år for å slippe være prøvekanin for Tesla. Er jo en del som her opplevd det med model S.

 

De har en helt annen tilnærming til Model 3.

Model 3 er designet for å være enkel å produsere. De har tatt med seg erfaringen og lærdommen fra både S og X. De forrige bilene deres var ikke designet for å være enkle å produsere, og de hadde en del utfordringer med ny og komplisert teknologi. Model 3 vil ikke ha Falcon Wings-dører f.eks., noe som skapte problemene til X. S og X var mer experimentelle biler ift. 3-eren.

Model 3 er den viktigeste bilen deres, og de vet dette inderlig godt. Chassis og drivlinje er finalisert, og mest sannsynlig store deler av resten av produktet.

Tesla er også smarte ved at de starter levering California slik at bilene er nærme ift. reperasjon og feilsøking. Tidlige feil og mangler vil bli fikset og når bilene når Norge så vil de være godt testet.

Det er lett å se på feilene på S og X og tenke at Tesla leverer dårlige produkter. Men sannheten er at alle merker har slike feil, spesielt i oppstartsfasen. Tesla er et utrolig ungt selskap og de begynner å bli ganske selvstendige nå. Så tross alt har tesla klart seg veldig bra, og håndtert problematikk veldig bra. Problemer blir rettet på kjapt og smidig uten at du må kjempe for det. Det har også vist seg at battery og kjøling er ganske sofistikert på disse bilene. Leaf har f.eks. ikke temperaturregulering en gang.

Så man kan ikke bedømme Model 3 utifra de forrige modellene, fordi de har en helt annen tilnærming og helt andre forrutsetninger for den.

Dessuten, hvis du hiver inn en reservasjon nå så vil det nok ta 1,5 år til du får bilen, og da har du mye tid på deg å følge med på erfaringer og tester. Du kan uansett trekke reservasjonen når som helst inntill du skal konfigurere ordren. Nå er reservasjonstallet på 460.000 (estimert). Det offisielle målet på produksjonstall på 500.000 biler per år har blitt satt 2 år tidligere (2018 vs 2020) pga. den enorme interessen for bilen.

Gigafactory var produksjonsdyktig i februar (mars?), og de har doblet produksjonen av S og X. Fabrikkene de bruker for å produsere resten av bilen er allerede i stand til å produsere 500.000 biler i året.

Det er også interessant å notere seg at Tesla hevder at rekkevidden på 215 miles er minimum (346 km). Og at Model S 60 kW klarte 208 miles. Model 3 vil være 20 % mindre og lettere, og vil ha en rekke andre forbedringer, så tallet er ikke urealistisk i det hele tatt. Dette er EPA-rating - noe som faktisk er oppnåelig imotsetning til den europeiske NEDC-certifiseringen. Jeg har elbil så jeg kan bekrefte dette. Jeg kjører også med full varme, musikk og kjører bilen som om jeg ville kjørt en bensinbil.

Så, det å sammenligne S og 3 blir helt bakvendt. ;)

Sa jeg at 3-eren får hengerfeste?

TM kan først levere biler om 1,5 år, så hvordan er det da mulig å basere et kjøp på andres erfaringer? Mange av problemene på Model S i Norge skyldes det tøffe klimaet (vannlekkasje, frost). Det slipper man å stri med i California. TM måtte legge til en hel haug med nye feilkoder her i Norge (ref. en bekjent som jobber med service i TMN).
Lenke til kommentar

TM kan først levere biler om 1,5 år, så hvordan er det da mulig å basere et kjøp på andres erfaringer? Mange av problemene på Model S i Norge skyldes det tøffe klimaet (vannlekkasje, frost). Det slipper man å stri med i California. TM måtte legge til en hel haug med nye feilkoder her i Norge (ref. en bekjent som jobber med service i TMN).

Hvis du leser hva jeg skriver så gir det mening.

 

Levering av bilen er i slutten av 2017. Da begynner utrulling i California, og brer seg gradvis østover mot Norge. Og det er avhengig av køplassen når du får den (køen er lang). Om du reserverer nå så vil det ta rundt 1,5 år før du får bilen (da snakker vi vår 2019). På denne tiden kan du basere kjøpet på andres erfaringer fordi over 400.000 har fått og prøvd bilen før deg (en haug av disse vil rulle i Norge, og du vil tidligest få bilen noen måneder etter vinteren).

 

De har garantert lært fra disse problemene i Norge. Jeg sier ikke at det ikke kommer til å være feil på 3-eren, det kan ingen vite før den faktisk kommer. Men lynet slår ikke ned to ganger på rad. Norge er et viktig marked til tross for hvor små vi er.

Lenke til kommentar

 

TM kan først levere biler om 1,5 år, så hvordan er det da mulig å basere et kjøp på andres erfaringer? Mange av problemene på Model S i Norge skyldes det tøffe klimaet (vannlekkasje, frost). Det slipper man å stri med i California. TM måtte legge til en hel haug med nye feilkoder her i Norge (ref. en bekjent som jobber med service i TMN).

Hvis du leser hva jeg skriver så gir det mening.

 

Levering av bilen er i slutten av 2017. Da begynner utrulling i California, og brer seg gradvis østover mot Norge. Og det er avhengig av køplassen når du får den (køen er lang). Om du reserverer nå så vil det ta rundt 1,5 år før du får bilen (da snakker vi vår 2019). På denne tiden kan du basere kjøpet på andres erfaringer fordi over 400.000 har fått og prøvd bilen før deg (en haug av disse vil rulle i Norge, og du vil tidligest få bilen noen måneder etter vinteren).

 

De har garantert lært fra disse problemene i Norge. Jeg sier ikke at det ikke kommer til å være feil på 3-eren, det kan ingen vite før den faktisk kommer. Men lynet slår ikke ned to ganger på rad. Norge er et viktig marked til tross for hvor små vi er.

 

Det var vel heller du som var uklar ved å skrive at "Dessuten, hvis du hiver inn en reservasjon nå så vil det nok ta 1,5 år til du får bilen, og da har du mye tid på deg å følge med på erfaringer og tester..".

Lenke til kommentar

 

Det er ikke så vanlig at sportsbiler veier 2 tonn. Da er det som oftest snakk om typiske GT-biler. Du nevner Golf, Elise og Mustang som eksempler. Selv siste generasjon Mustang V8 veier i overkant av 1.700 kg. Banekjøring og racing er heller ikke det samme. Jeg ser på racing, eks. F1 og WEC, men banekjøring med helt ordinære personbiler interesserer meg lite. Synes det er litt interessant at du nevner heel-and-toe når jeg bruker Model S som eksempel på en lite egnet banebil. Elbiler er så langt unna som du kan komme heel-and-toe.

Jeg nevte disse eksemplene helt uavhengig av argumentet om vekt. Det var for å poengtere at du kan ha det morro i alle disse bilene, men at det gjerne er forskjellig hensikt og kjørestil med dem. Du drifter ikke en Golf f.eks.  Så om du har en FWD, RWD eller AWD så har det ikke mye å si. Familiebil eller sportsbil, whatever. Det er ikke fordi man foretrekker å kjøre FWD, men fordi det er hva man har.

 

Uansett, en BMW M5 veier f.eks. nesten 2 tonn. Audi og Mercedes sine biler i samme klasse veier rundt det samme (i samme årsperiode som Model S selvsagt). Om du ikke vil kalle dem sportsbiler så er det ihvertfall biler som er morro å kjøre, og vekten er ikke noe som står i veien for dette. Problemet til Model S er heller at den ikke er konfigurert for sportslighet og banekjøring.

 

Banekjøring kan være så mangt. Men om du brenner for banekjøring og racing så er det ganske grunnleggende at racinglinje, apex, heel-and-toe osv. er ting som interesserer deg - og at du ikke kjeder deg bare fordi du ikke ligger i en sving/kurve. Heel-and-toe nevner jeg fordi det er ganske grunnleggende for en entusiast og var for å forklare litt hvorfor folk kan være så interessert i å kjøre en vanlig personbil på bane, selv om det ikke er en DTM-bil eller F1-bil.

 

Jepp, elbiler er så langt unna heel-and-toe som du får det, men grunnen til at jeg personlig tollererer det er at du ikke har en automatisk girkasse som fucker opp alt. Er det noe jeg virkelig misliker så er det en datamaskin som forteller deg hvilket gir du skal ha, og som girer på de verste tidspunktene. Og så har du nykkingen... Dette har du ikke i en elbil, og i tillegg får du også momentant kraftoverføring ift. brenselsmotorer.

M5 er en sportslig sedan, men jeg tror nok en M4 er mer ålreit på bane pga. lavere vekt. Det er ikke uten grunn at bilprodusentene forsøker å gjøre sportsutgaver så lette som mulig. Racinglinje gir liten mening om det ikke er snakk om kurver/svinger. Apex hører sammen med racinglinje. Det tror jeg selv de som har spilt Forza få noen minutter vet. Å kjøre fort rett frem kan alle gjøre, og blir fort kjedelig. Det er svingene som er krevende og skiller gode og dårlige førere. Heel-and-toe er uansett relevant om man kjører bil med manuell girkasse på en bane med svinger (nedbremsing og girskift før svinger). At det er en teknikk for entusiaster gjør det ikke mer relevant i en diskusjon om elbiler.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Det var vel heller du som var uklar ved å skrive at "Dessuten, hvis du hiver inn en reservasjon nå så vil det nok ta 1,5 år til du får bilen, og da har du mye tid på deg å følge med på erfaringer og tester..".

Jeg antok at du visste at Model 3 ikke kom før i 2017 og at det var kø - og at du hadde lest artikkelen vi kommenterer på.

 

 

M5 er en sportslig sedan, men jeg tror nok en M4 er mer ålreit på bane pga. lavere vekt. Det er ikke uten grunn at bilprodusentene forsøker å gjøre sportsutgaver så lette som mulig. Racinglinje gir liten mening om det ikke er snakk om kurver/svinger. Apex hører sammen med racinglinje. Det tror jeg selv de som har spilt Forza få noen minutter vet. Å kjøre fort rett frem kan alle gjøre, og blir fort kjedelig. Det er svingene som er krevende og skiller gode og dårlige førere. Heel-and-toe er uansett relevant om man kjører bil med manuell girkasse på en bane med svinger (nedbremsing og girskift før svinger). At det er en teknikk for entusiaster gjør det ikke mer relevant i en diskusjon om elbiler.

Joda, men som jeg sier, vekten hindrer deg ikke fra å ha det morro.

 

Det var et tilsvar til når du sa at det som var interessant var kurvene. Hele banen er interessant for de som er interessert. På strekka handler det om å få mest mulig fart ut av svingen, og også gire effektift. Før du når neste sving skal du også bremse opp rett (uten at ABS slår inn, eller uten å låse hjula om du ikke har ABS), og du må også planlegge rett linje inn i svingen. Derfor er det ikke bare kurvene som er interessante. Det å kjøre rett fram er kjedelig ja, spesielt sammenlignet med å ligge på grensen av bilens egenskaper. Det er morro.

 

Nope, det gjør ikke det. Det understreker interessen om racing, og hvorfor folk setter Toyota-en sin på bane selv om det er en treig familiebil. Det var en analogi til diskusjonen. På samme måte så er ikke en elbil optimal, men det er morro. Så lenge sikkerhetssystemene holder fingrene fra fatet.

 

Jeg regner med du forstår budskapet mitt til nå.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvor mye må jeg betale for IKKE å ha autopilot systemet i bilen i det heletatt. De skal ikke kunne skrus på ved en feiltagelse, hackes på, eller kunne skrus på; på noen som helst annen måte. Da vil jeg veldig gjerne ha en T3.

Den autopiloten er det eneste som trekker ned. Elsker bilen!

Lenke til kommentar

Hvor mye må jeg betale for IKKE å ha autopilot systemet i bilen i det heletatt. De skal ikke kunne skrus på ved en feiltagelse, hackes på, eller kunne skrus på; på noen som helst annen måte. Da vil jeg veldig gjerne ha en T3.

Den autopiloten er det eneste som trekker ned. Elsker bilen!

Er du seriøs?

 

Autopilot må i dag betales for, aktiveres i menyen for deretter slås på ved å dra to ganger i en hendel. Du er god om du klarer å gjøre alle disse tre ved en feiltagelse.

 

Personlig ville jeg aldri vært foruten Autopilot. Det er et genialt system som fungerer supert når det brukes riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...