Gå til innhold

Her er Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

 

Tja, de har ikke bestemt seg enda... Kom nettopp ett skriv om det. Og det virker absolutt mest logisk at en må betale for lading da bilen skal være så billig som "mulig".

Hvilket skriv er dette?

 

Musk har ihvertfall uttalt at det blir gratis.

 

 

Nei det er det så absolutt ikke, 35 000 dollar er prisen bilen koster fra USA, så kommer evt import moms oppå¨dette igjen.

Her blander jeg vel skatt og skattefradrag for USA, siden prisen med incentiver koster 27500 dollar i statene.

 

Så det er vel rett det du sier om at 35000 dollar blir før mva i Norge.

 

My bad. ;)

 

 

En fra reddit som sendte Tesla mail og fikk svar at det ikke var avgjort enda, det var etter at de endret skrivemåten om dette på hjemmesidene. 

 

Evt kan en bestille en brukt bil som har fått incentivene i usa :p men tviler på at det blir særlig vellykket for mange :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men det at vi graver opp CO2 er det største problemet.

 

 

Du tenker på studien fra 2011? En studie fra 2013 indikerer at det var motsatt - at klimaendringer var en forutsetning for mongolenes suksess. Husk at f.eks. Svartedauden også tok livet av veldig mange mennesker uten at det nødvendigvis påvirket klimaet.
 

 

Alt for å slippe å gå over til elbiler... Jaja.

 

Det er det jeg og skriver, det at det "graves" opp CO2 er det største problemet. Fint at vi er enige :)

 

Enig med @Twinflower i at denne delen av diskusjonen ble litt off-topic, så hvis du vil ha begrunnelse/diskutere denne delen videre får vi ta det et annet sted/PM

 

Jeg skrev om et alternativ som er bedre enn elbiler. Samtidig skrev jeg at det er forenelig med elbiler, begge deler kan gjøres samtidig. Tidligere har jeg skrevet at jeg virkelig liker elbiler. Les hva jeg skriver, vi er egentlig veldig enige. Du bare leser ikke hva jeg skriver og tror vi er uenige. Jeg skrev faktisk spesifikt at jeg liker elbiler, OG jeg skrev at elbiler er også et tiltak som kan gjøres samtidig som andre.

 

Her blander jeg vel skatt og skattefradrag for USA, siden prisen med incentiver koster 27500 dollar i statene.

Så det er vel rett det du sier om at 35000 dollar blir før mva i Norge.

 

My bad. ;)

 

Det er riktig det du skriver. Det heter statene, og i USA har de VELDIG mye selvstyre. Det du sannsynligvis snakker om av intensiver gjelder kun California om jeg ikke tar feil. En stat som gir Tesla som selskap utrolig mye økonomisk hjelp til fabrikk, lokaler, biler, alt. Det betyr ikke at der er 27500 USD i Ohio f.eks. Der er det nok den vanlige prisen som gjelder, ingen intensiver. Skatt ol. er sikkert og forskjellig fra stat til stat.

 

325 000

 

Jeg tror Tesla har fått en del ekstra logistikkarbeid som de ikke hadde regnet med :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang. bakhjulsdrift. Kommer den med en slik ASC/DSC knapp som de fleste BMW'er har? Noen som vet?

 

ASC = Automatic Stability Control.

DSC = Dynamic Stability Control. 

 

Om man står av denne funksjonen kan man ha det litt moro med bilen.

 

Vanskelig å si hvordan den kommer til å bli, men Model S med bakhjulsdrift kan skru av stabilitetssystemer. D modellene kan dog ikke dette uten å ha tilgang til service menyer. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Leste at du kunne skru av alle stabilitetssystemer før, men at de endret det. Så det kan være som du sier, at de introduserte det med D-modellene. Skuffende uansett at du ikke kan slå av disse systemene helt.

 

Ang. bakhjulsdrift. Kommer den med en slik ASC/DSC knapp som de fleste BMW'er har? Noen som vet?

Man kan ihvertfall ikke gjøre det med BMW i3. Der har man "normal" og "traction" mode. Normal er med full sikkerhet. I "traction" tillater den litt hjulspinn, og det tar litt mer tid før den fanger skrens. Du kan dog få tilgang til en servicemeny relativt kjapt "et minutt eller to" i clusteret. Da får du skrudd av absolutt alt, inkl. regen. Noe å prøve om vinteren. ;) Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Leste at du kunne skru av alle stabilitetssystemer før, men at de endret det. Så det kan være som du sier, at de introduserte det med D-modellene. Skuffende uansett at du ikke kan slå av disse systemene helt.

 

Ang. bakhjulsdrift. Kommer den med en slik ASC/DSC knapp som de fleste BMW'er har? Noen som vet?

Man kan ihvertfall ikke gjøre det med BMW i3. Der har man "normal" og "traction" mode. Normal er med full sikkerhet. I "traction" tillater den litt hjulspinn, og det tar litt mer tid før den fanger skrens. Du kan dog få tilgang til en servicemeny relativt kjapt "et minutt eller to" i clusteret. Da får du skrudd av absolutt alt, inkl. regen. Noe å prøve om vinteren. ;)

 

 

Man får skrudd av på S modellene uten D. Men D modellene har ikke denne muligheten pr i dag uten service kode fra Tesla teknikere. 

 

Lenke til kommentar

 

Man får skrudd av på S modellene uten D. Men D modellene har ikke denne muligheten pr i dag uten service kode fra Tesla teknikere.

Får man dette om man ber om det?

 

 

Spørs hvem en møter på, men i utgangspunktet ikke. Men har sett flere inne på service meny. Men Tesla vet jo at du er der da så spørs hva de tenker om det.. Sitter nok med skjegget i postkassen når noe ryker og en har tuklet med slikt.

Lenke til kommentar

Spørs hvem en møter på, men i utgangspunktet ikke. Men har sett flere inne på service meny. Men Tesla vet jo at du er der da så spørs hva de tenker om det.. Sitter nok med skjegget i postkassen når noe ryker og en har tuklet med slikt.

Spør du meg så ser jeg ikke poenget i en bil som har ytelsen til en "supersportsbil", for så å bli begrenset av aktive sikkerhetssystemer. Hadde jeg hatt en Tesla, hadde den havnet på bane når jeg fikk sjansen. Det har jeg gjort med så og si alle bilene mine, og vil fortsette med det. Det er jo min bil...

 

Antispinn og antiskrens ødelegger hele kjøreopplevelsen på banen, selv om det er veldig fint å ha ute i trafikken. ABS er vel det eneste jeg ville hatt aktivt, da det er greit å ha om du bremser over "terskelverdien" der hjulene begynner å låse seg.

 

På samme måte som at ABS forlenger bremselengden (iforhold til "korrekt" nedbremsning), så er også antispinn der for å øke sikkerheten og manøverabiliteten - ikke for å gjøre deg kjappere rundt banen.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Spørs hvem en møter på, men i utgangspunktet ikke. Men har sett flere inne på service meny. Men Tesla vet jo at du er der da så spørs hva de tenker om det.. Sitter nok med skjegget i postkassen når noe ryker og en har tuklet med slikt.

Spør du meg så ser jeg ikke poenget i en bil som har ytelsen til en "supersportsbil", for så å bli begrenset av aktive sikkerhetssystemer. Hadde jeg hatt en Tesla, hadde den havnet på bane når jeg fikk sjansen. Det har jeg gjort med så og si alle bilene mine, og vil fortsette med det. Det er jo min bil...

 

Antispinn og antiskrens ødelegger hele kjøreopplevelsen på banen, selv om det er veldig fint å ha ute i trafikken. ABS er vel det eneste jeg ville hatt aktivt, da det er greit å ha om du bremser over "terskelverdien" der hjulene begynner å låse seg.

 

På samme måte som at ABS forlenger bremselengden (iforhold til "korrekt" nedbremsning), så er også antispinn der for å øke sikkerheten og manøverabiliteten - ikke for å gjøre deg kjappere rundt banen.

 

 

en Tesla er langt fra noen banebil, den går varm. Det er ikke en bil som er bygget for å kjøres på bane.

 

Slike systemer fungerer på en helt annen måte ved elmotor, en får best mulig akselerasjon ved disse systemene, da en hele tiden kan justere for å hindre at hjul slipper. 4x4 er vell heller ikke noe for bane, kjøp en med bakhjulsdrift om du vill leke deg :) 

Lenke til kommentar

en Tesla er langt fra noen banebil, den går varm. Det er ikke en bil som er bygget for å kjøres på bane.

 

Slike systemer fungerer på en helt annen måte ved elmotor, en får best mulig akselerasjon ved disse systemene, da en hele tiden kan justere for å hindre at hjul slipper. 4x4 er vell heller ikke noe for bane, kjøp en med bakhjulsdrift om du vill leke deg :)

Hadde jeg hatt råd til en banebil, så hadde jeg hatt det. ;) Dyrt å ha flere biler.

 

Er jo ikke Le Mans 24 det er snakk om. Noen minutter rundt en bane er ikke det verste. Tesla-en har jo også, i likhet med f.eks. BMW i3, kjøling på motor. Og den vil også, som BMW, redusere effekt når det blir for varmt (når den ikke klarer å regulere temperatur). Du har også aftermarket-bremser, og sportsdempere som kan kjøpes. Kjølesystem etc. kommer nok, det er allerede tuningselskaper i USA som jobber med bilen.

 

En KAN få bedre aksellerasjon med systemene ja, men de er altfor aggressive. På banekjøring vil de bare jobbe mot deg. Banekjøring handler også om at DU skal kjøre bilen, ikke at du skal sitte på. Da blir jo hele poenget borte. ;)

 

AWD kan fungere flott på bane det, men RWD er kjekkere.

 

 

At disse bilene ikke skal kjøres fort er jeg helt uenig i. Hadde de vært ment for å kjøre som en Toyota Yaris, så er hele ytelsen en gimmick. De er jo dermed nødt til å dimmensjonere komponentene til ytelseskategorien de har satt seg til. Selvsagt snakker vi ikke keramiske bremser, veltebur, bucketseats og racingdempere. Det blir mer slitasje, og de evner seg ikke like godt på bane - akkurat som med alle andre sportsbiler på markedet. Slitasjen blir bare en større utgiftspost for eier. Dekk forsvinner fort.

 

Poenget er jo at jeg kjøper bil som jeg bruker for å komme meg på jobb, og som jeg også kan trekke henger med, eller kjøre på langtur - men også ha på bane et par ganger i året. Dvs., til jeg får råd til banebil, eller vinner i lotto og kjøper meg en Porsche 911 GT3 RS. Det er mange som meg, som har stor interesse for bil, og gjerne vil oppleve ytelsen man får med - hvis Tesla ikke forstår dette så er hele ytelsen en gimmick. Men det er mange med Tesla som også har den på bane. Det er ikke slik at du ødelegger bilen med det, annet enn at det blir mer slitasje.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

At disse bilene ikke skal kjøres fort er jeg helt uenig i. Hadde de vært ment for å kjøre som en Toyota Yaris, så er hele ytelsen en gimmick. De er jo dermed nødt til å dimmensjonere komponentene til ytelseskategorien de har satt seg til. Selvsagt snakker vi ikke keramiske bremser, veltebur, bucketseats og racingdempere. Det blir mer slitasje, og de evner seg ikke like godt på bane - akkurat som med alle andre sportsbiler på markedet. Slitasjen blir bare en større utgiftspost for eier. Dekk forsvinner fort.

 

Poenget er jo at jeg kjøper bil som jeg bruker for å komme meg på jobb, og som jeg også kan trekke henger med, eller kjøre på langtur - men også ha på bane et par ganger i året. Dvs., til jeg får råd til banebil, eller vinner i lotto og kjøper meg en Porsche 911 GT3 RS. Det er mange som meg, som har stor interesse for bil, og gjerne vil oppleve ytelsen man får med - hvis Tesla ikke forstår dette så er hele ytelsen en gimmick. Men det er mange med Tesla som også har den på bane. Det er ikke slik at du ødelegger bilen med det, annet enn at det blir mer slitasje.

 

 

Aldri sagt at de ikke er ment til å kjøre fort, jeg har sagt at de ikke er ment til å kjøre på bane :) 

Lenke til kommentar

Aldri sagt at de ikke er ment til å kjøre fort, jeg har sagt at de ikke er ment til å kjøre på bane :)

Det er jo ikke majoriteten av sportsbilene på markedet heller. ;) Det betyr ikke at du ikke kan eller bør sette den på bane. Det betyr bare at den er mindre egnet for det, og at det er mer slitasje. Og at du ikke kan presse dem for mye, for lenge. Uansett hvilken bil du har, så koster det å kjøre på bane. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Aldri sagt at de ikke er ment til å kjøre fort, jeg har sagt at de ikke er ment til å kjøre på bane :)

Det er jo ikke majoriteten av sportsbilene på markedet heller. ;) Det betyr ikke at du ikke kan eller bør sette den på bane. Det betyr bare at den er mindre egnet for det, og at det er mer slitasje. Og at du ikke kan presse dem for mye, for lenge. Uansett hvilken bil du har, så koster det å kjøre på bane.

 

 

Absolutt. Det er flere som har kjørt sine model S på bane, med gode resultat. Men kjørere en den som en banebil varer den ikke lenge. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Absolutt. Det er flere som har kjørt sine model S på bane, med gode resultat. Men kjørere en den som en banebil varer den ikke lenge.

Neinei, der er jeg jo enig. Det har alt å si hvor mye det gjøres, og hvordan det gjøres. Men uansett er det skuffende når du ikke har tilgang til å skru av sikkerhetssystemene.
Lenke til kommentar

 

Absolutt. Det er flere som har kjørt sine model S på bane, med gode resultat. Men kjørere en den som en banebil varer den ikke lenge.

Neinei, der er jeg jo enig. Det har alt å si hvor mye det gjøres, og hvordan det gjøres. Men uansett er det skuffende når du ikke har tilgang til å skru av sikkerhetssystemene.

 

 

Det er nok en god grunn til at det ikke kan gjøres på D modellene, siden en kan gjøre det på de med en motor. Det er nok for å sikre at motorene drives rett i forhold til hverandre. Men dette må nesten Tesla svare for :p Men som sagt, bare til å gå for en med bakhjulsdrift om en ønsker dette, for min del er jeg bare glad for at bilen aldri spinner :) 

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle noen ønske å kjøre Model S på bane?

Av samme grunn som at man ønsker å kjøre andre biler på bane.

 

Er veldig mange andre biler som er en vesentlig større kontrast til racingbil enn hva en tesla er som man ser på trackdays og lignende.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle noen ønske å kjøre Model S på bane?

Av samme grunn som at man ønsker å kjøre andre biler på bane.

 

Er veldig mange andre biler som er en vesentlig større kontrast til racingbil enn hva en tesla er som man ser på trackdays og lignende.

En bil som veier rundt 2,2 tonn? Ja, hver sin smak.

Lenke til kommentar

En bil som veier rundt 2,2 tonn? Ja, hver sin smak.

Man reiser ikke på trackdays for å konkurrere. Man reiser dit for å nyte effekten og kjøreegenskapene til bilen man har under lovlige og kontrollerte omgivelser.

 

Om man har en bil med 300hk og kjøreegenskaper som en racingbil eller en to tonn tung familiebil er irrelevant da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...