Gå til innhold

Her er Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Hadde ALDRI trodd at hurtiglading ville bli med i prisen. Tesla slutter aldri å imponere. Bare synd de første bilene i Norge kommer nærmere vår/sommer 2018.

 

Og steikje så lekker bil!

 

Det er ikke klart at hurtiglading blir gratis - bare at hardware som gjør hurtiglading mulig er standardutstyr i alle bilene. Personlig tenker jeg det gir mening å betale for det. En pris litt over vanlig strømpris er nok til å forhindre "opportunistisk lading" fra gjerrigknarker (f.eks. folk som bor nær lader, men også folk som ikke trenger å lade men vil ta med seg den gratis strømmen de kan), og hvis det er bare litt over vanlig "hjemmepris" blir det en veldig lav nettokostnad for å lade på veien i stedet for hjemme. Jeg synes definivt en tier hver gang jeg har behov for å lade langs veien er en lav pris å betale hvis det er det som skal til for at jeg skal slippe å stå i ladekø.... og sånn tror jeg nok de fleste ser det. Tror også dette er lett å gjennomføre rent teknisk ved å la folk betale ladingen på web i stedet for på laderen. Selve superladerne trenger da neppe noe mer enn en software-oppdatering, og man lader akkurat like enkelt som hvis det var gratis, men må betale etterpå for ikke å miste tilgang til laderen.

 

En slik modell vil jo også redusere kostnaden for laderne noe, og dermed også tillate litt flere ladepunkter for samme totalkostnad.

 

Tesla er smarte og ikke redde for å tenke "out of the box", så jeg tror egentlig det er nokså gode sjanser for at noe a la det jeg har skissert blir virkelig. Model S og X som allerede er solgt vil selvsagt fortsatt lade gratis - det er jo for livet (til bilen, i.e. 20 år til eller så hvis Tesla strammer inn på dette f.eks. fra 2018).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så fornøyd med å ha bestilt!

 

Jeg og 115000 andre FØR vi visste hva som kom, og så kom mer enn hva jeg hadde håpet på. Hva i alle dager skal de tradisjonelle bilfabrikantene nå svare med?

 

Hva var det du håpet på, og hvordan overgikk de det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Finnes det folk som hater elbiler? Isåfall, hvorfor gjør de det?

Bensinstasjonseigarar er godt representert blant dei som hatar elbilar. So har vi dei som hatar miljøvern og helse generelt, og vil betale mest mogeleg skatt. Dei ynskjer å øydeleggje miljøet og helsa til folk, slik at dei må betale meir skatt for å rette opp skadane. Den siste kategorien er òg sterkt imot alle formar for avgiftslette, som reduksjon i avgifter for elektriske bilar, for vi treng kvar krone til å rette opp skadane som olje og eksos påfører helse og miljø.

 

 

Ja, også bilselgerne da, ikke glem dem!

Spesielt en forhandler av Alfa Romeo som er veldig ivrig og aktiv...

Men han bør slutte å klage. Nå er det jo bevist, med litt hjelp av Tesla, at gule Alfa Romeo'er er raskere en røde... ;)

http://youtu.be/tysEI30SOzQ

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regner med de får lagt på moms og litt sånt på disse bilene før de dukker opp på norske veier i 2018

 

Fritaket for eingongsavgift skal vidareførast til minimum 2020. Om mva seier dei:

 

"Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller. Tilskuddsordningen vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030."

 

Dersom dette vert innført frå 2018, som er det tidlegaste mogelege tidspunktet, vil tilskotet då tilsvare meirverdiavgifta. Dermed vert mva-fritaket i praksis vidareført. Etter kvart *kan* dei setje eit tak for støtte pr bil som gradvis vert redusert, men "uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller".

 

Årsavgifta vert derimot auka til halvparten av det fossilbilar betaler frå og med 2018. Kommunar kan vedta å innføre parkeringsavgift for elbilar frå 2017, samstundes med at det kjem krav om ladestasjonar på alle nye parkeringsplassar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg er så fornøyd med å ha bestilt!

 

Jeg og 115000 andre FØR vi visste hva som kom, og så kom mer enn hva jeg hadde håpet på. Hva i alle dager skal de tradisjonelle bilfabrikantene nå svare med?

 

En utrolig bil, ja. Jeg også ble positivt overrasket selv etter opphausingen av media på forhånd. Men jeg tror det kanskje var lurt å ha is i magen. Nesten 2 år til bilen blir produksjonsklar og med historien til Model X og den allerede store køen av kjøpere vil det ta laaaaang tid før du får fingrene på rattet. Da har nok mange av de andre produsentene kommet med sine el-oppgraderinger (se f.eks Bolt som straks kommer) og denne Model 3 vil ikke virke så utrolig lengre.

Lenke til kommentar

Bensinstasjonseigarar er godt representert blant dei som hatar elbilar.

Siden stasjoneiere tjener minimalt på drivstoff skulle en tro at disse ville lovpriser elbilen og jobbet hardt for at ladestasjoner hadde kommet inn under syasjonene sine så de kunne tjent mer via butikken pga elbilene bruker lengre tid for å fylle drivstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bensinstasjonseigarar er godt representert blant dei som hatar elbilar.

Siden stasjoneiere tjener minimalt på drivstoff skulle en tro at disse ville lovpriser elbilen og jobbet hardt for at ladestasjoner hadde kommet inn under syasjonene sine så de kunne tjent mer via butikken pga elbilene bruker lengre tid for å fylle drivstoff.

Elbilar fyller for det meste drivstoff heime. Bensinstasjonar langs pendlarruter med bom eller ferje merkar nok nedgangen i omsetning allereie.
Lenke til kommentar

Angående pris, så må en ikke bare ta med konvertering fra dollar til NOK. Er jo mange faktorer innblandet her. Generell prisfaktor for biler i USA kontra Norge kan heller ikke brukes, da det er forskjell på skatter og avgifter. Elbilprisene er jo veldig avhengig av hvilke lover og regler som gjelder for slike kutt. Det vil komme en tid der elbiler ikke lenger vil nyte like mange fordeler med kutt i skatter og avgifter. I så fall må jo bare generelt skattenivå i landet heves (slik at bensinbileiere og folk uten bil finansierer det), som er positivt/negativt avhengig av perspektiv.

 

Dette er ikke for å være negativ eller noe, jeg liker veldig godt elbiler. I tillegg til det åpenbare er de jo bedre å kjøre, spesielt i byområder. Hvis en ikke er av typen som må høre bensinmotoren og ha et manuelt gir da, men det er ikke jeg.

 

Det jeg lurer på er hvordan bilene gjør det med hjemmelading. De har jo bilen din på lading slik at den er fulladet til du skal bruke den. Det betyr at den står til lading hele tiden. Det er jo ikke skadelig det, men Lithium ion batterier taper kapasitet raskere på både høy og lav prosent. Altså går kapasiteten mye mer ned ved 100% enn 80%. Så hvis du da har et system som lader bilen til 80%, og så gjerne enn app hvor du manuelt kan la den gå opp til 100%, samt automatisering opp mot tidspunkter der den lader til 100%. Som om morgenen. Smart læring av når den burde være 100% kan jo og være med.

 

Er det noe slik funksjonalitet hos noen produsenter nå i dag, eller står mange biler bare på 100% store deler av tiden? Dette har faktisk ganske mye å si for rekkevidden til bilen din etter 3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilar fyller for det meste drivstoff heime. Bensinstasjonar langs pendlarruter med bom eller ferje merkar nok nedgangen i omsetning allereie.

Det er jo sant, men det betyr jo heller ikke at det er bak mål for disse å ha ladestasjoner. At det vil skje en endring i tilbudet etter vei om elbilen blir dominerende/eneste transportalternativet vi sitter med er jo ikke utenkelig av akkurat disse grunnene.

Selv, som tilbakelegger distanser som ville gjort det nødvendig å lade på en tur gankse ofte, så hadde jeg funnet det naturlig å valgt den ladestasjonen hvor jeg hadde hatt mulighet til å spise et måltid eller gjøre andre nødvendige ting mens jeg hadde ventet på ladingen.

Lenke til kommentar

Er det noe slik funksjonalitet hos noen produsenter nå i dag, eller står mange biler bare på 100% store deler av tiden? Dette har faktisk ganske mye å si for rekkevidden til bilen din etter 3 år.

 

Tesla lades til ca. 80% normalt, og så må man manuelt aktivere "range"-lading for å toppe opp med de siste prosentene. Gjør man det mange ganger på rad får man en advarsel om at det ikke er verdens lureste ting å gjøre.

 

De fleste lader heller ikke hver natt, men en gang eller to i uka etter behov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla lades til ca. 80% normalt, og så må man manuelt aktivere "range"-lading for å toppe opp med de siste prosentene. Gjør man det mange ganger på rad får man en advarsel om at det ikke er verdens lureste ting å gjøre.

 

De fleste lader heller ikke hver natt, men en gang eller to i uka etter behov. 

 

Greit å vite :)

 

Virker jo som en ganske grei løsning dette. Teslaen har jo rekkevidde nok til de aller fleste turer, og det å aktivere range før en lang kjøretur er jo uproblematisk.

 

Ellers så spørs det vel litt med ulike typer folk. Jeg vet om folk som alltid har mobilen sin på lading hver natt, hele natta. Det er jo folk som gjør det med elbiler og, men ja det gir jo mening at du ikke trenger å lade den hver dag. Avhengig av hvor mye du kjører selvfølgelig, men de fleste er jo ikke langpendlere med bil. Det er jo og grenser for hvor mye du kan kjøre rundt i byen hver dag, og vi er tross alt ikke i USA. Butikker og andre fasiliteter er ikke så langt vekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...