Gå til innhold

Matematikk, informatikk og teknologi

Anbefalte innlegg

Du skremmer stakkars trådstarter. Det er helt klart en tøff studie, men mye av årsaken til at folk stryker her, kan også være at hvem som helst kommer inn, selv de med 2-3 i matte fagene.

Jeg er ikke enig. Faktisk bør man være litt skremt og ta det litt alvorlig. :)

Jobber man MYE og er motivert, så går det sikkert bra; om ikke, så blir det fort verre.

Jeg er av den oppfatning at det forventes å mer eller mindre mestre R1/R2 når man begynner på en slik linje. Det sier også Lindstrøm mer eller mindre rett ut i forordet på Kalkulus. Greit, noen ting blir repetert og lært på nytt, men tempoet er mye raskere enn på VGS, så om man ikke tar ting lett, så får man fort problemer. 

Han som fullfører bacheloren - vet du hva slags karakterer han har? Jeg mener jo at det er stor forskjell på ståkarakter og å ha en viss mestring av et studie (minimum C i snitt). Har selv snakket med flere som har hatt stryk i flere fag på MIT og brukt mer enn normert tid på å fullføre og da kanskje heller ikke med fantastiske karakterer. 

Hvis trådstarter nytter sommeren fint og er forberedt å jobbe, så går det sikkert fint. Også en fordel om han lærer seg komplekse tall eller i det minste har en viss kjennskap til temaet.

Greit nok å bli litt skremt for å jobbe enda hardere, men ikke så skremt at man mister lysten på å ta dette studiet. Dette skjer med trådstarter nå. Trådstarter får karakter 5 i S2, mest sannsynlig har hun klart seg bra på S1 også. Det oppfyller kravet for R1, og jeg vil uten tvil si at hun ligger veldig godt an. Generelt sett er nordmenn dårligere i matte enn andre land, og den frykten liker de godt å spre til andre.

Han fullfører med over C i snitt, og har søkt seg i master studiet. Han fikk 3 og 4 på R1 og R2 slik jeg husker det, det er ikke å mestre R1 og R2, eller? Han sier også at han bruker mindre tid på skolearbeid enn videregående, men til gjengjeld vet han godt hva han skal jobbe med. Det er få emner, og han klarer å konsentrere seg godt om de få emnene. 

Nå har jeg lagt ut både videosnutter på både forkurset og MAT1100, og det ser i det hele tatt ikke umulig ut. I mine øyne så det mye enklere ut enn det jeg forventet til og med. Utfordringen oppstår selvsagt når man skal begynne å løse oppgaver, men kan man det grunnleggende godt og er villig til å sette litt tid, så er studie overkommelig. Og kurset har også lagt inn muligheter for gruppetimer med hjelpelærer, osv. 

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Nå har jeg lagt ut både videosnutter på både forkurset og MAT1100, og det ser i det hele tatt ikke umulig ut. I mine øyne så det mye enklere ut enn det jeg forventet til og med. Utfordringen oppstår selvsagt når man skal begynne å løse oppgaver, men kan man det grunnleggende godt og er villig til å sette litt tid, så er studie overkommelig. Og kurset har også lagt inn muligheter for gruppetimer med hjelpelærer, osv. 

Det er definitivt ikke umulig og det er overkommelig, men man må være foreberedt på at det er mye jobb og man skal ikke ta lett på det. Om du synes det ser enkelt ut, så er du kanskje begavet, men jeg vet selv at å se en forelesning og å løse oppgaver kan være vidt forskjellige ting.

Jeg spurte forøvrig rådgiver når jeg selv søkte meg inn på denne linjen og sa at jeg hadde svake forkunnskaper i R2; da sa han at jeg måtte forvente å legge ned en betydelig ekstrainnsats, men at det slett ikke var umulig.

Min intensjon er ikke å skremme trådstarter, men å gi en liten virkelighetsorientering. Ser ingen grunn til at han eller hun ikke skal gi det en sjanse så lenge vedkommende er forberedt på å jobbe. :) 

Lenke til kommentar

Det er definitivt ikke umulig og det er overkommelig, men man må være foreberedt på at det er mye jobb og man skal ikke ta lett på det. Om du synes det ser enkelt ut, så er du kanskje begavet, men jeg vet selv at å se en forelesning og å løse oppgaver kan være vidt forskjellige ting.

Jeg spurte forøvrig rådgiver når jeg selv søkte meg inn på denne linjen og sa at jeg hadde svake forkunnskaper i R2; da sa han at jeg måtte forvente å legge ned en betydelig ekstrainnsats, men at det slett ikke var umulig.

Min intensjon er ikke å skremme trådstarter, men å gi en liten virkelighetsorientering. Ser ingen grunn til at han eller hun ikke skal gi det en sjanse så lenge vedkommende er forberedt på å jobbe. :)

Helt klart, det krever en del jobb. Det gjelder de fleste studiene (med unntak av økonomi, haha). Men nei, jeg er langt fra begavet men jeg liker matematikk, for har jeg en formelsamling så har jeg de rette verktøyene til å løse oppgaver, og da slipper jeg å sitte å pugge hundrevis av time. Derfor har matematikk falt meg naturlig å like. 

Jeg synes trådstarter kommer til å klare seg bra, så lenge hun jobber jevnt med faget. Som sagt er det flere muligheter til rette, video snutter, gruppetimer, osv. Og bruker hun ressursene godt, så bør det gå bra! 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Helt klart, det krever en del jobb. Det gjelder de fleste studiene (med unntak av økonomi, haha). Men nei, jeg er langt fra begavet men jeg liker matematikk, for har jeg en formelsamling så har jeg de rette verktøyene til å løse oppgaver, og da slipper jeg å sitte å pugge hundrevis av time. Derfor har matematikk falt meg naturlig å like. 

Jeg synes trådstarter kommer til å klare seg bra, så lenge hun jobber jevnt med faget. Som sagt er det flere muligheter til rette, video snutter, gruppetimer, osv. Og bruker hun ressursene godt, så bør det gå bra! 

Økonomi er nok vesentlig enklere, ja. :) 

Ellers er nok matematikk på universitetsnivå noe annerledes fra matematikk på VGS og til og med også fra ingeniørstudium, som Halberstram var inne på. Nå er ikke det lenger snakk om å ukritisk bruke formelsamlinger og tenke "Hvilken formel skal jeg bruke her?"

Nå handler det i større grad om å bevise og utlede formlene selv. Mye mer fokus på forståelse. Det er langt mer teoretisk og man går i dybden på en helt annen måte. Anvendelse er mindre viktig, selv om jo UiO ser ut til å ha mer fokus på det i senere tid. 

Men joda. Som du sier er ressursene gode og man har muligheten til å få god hjelp.

Lenke til kommentar

Ellers er nok matematikk på universitetsnivå noe annerledes fra matematikk på VGS og til og med også fra ingeniørstudium, som Halberstram var inne på. Nå er ikke det lenger snakk om å ukritisk bruke formelsamlinger og tenke "Hvilken formel skal jeg bruke her?"

Nå handler det i større grad om å bevise og utlede formlene selv. Mye mer fokus på forståelse. Det er langt mer teoretisk og man går i dybden på en helt annen måte. Anvendelse er mindre viktig, selv om jo UiO ser ut til å ha mer fokus på det i senere tid. 

Men joda. Som du sier er ressursene gode og man har muligheten til å få god hjelp.

Helt klart, det er noe grad om å bevise og utlede formler, men det er ikke dette hele emne handler på bachelornivå. Gå gjennom eksamensoppgavene, så forstår du hva jeg mener.  

Jeg hadde to matematikk kurs i økonomi studiet, og søkte fritak av emner på UiO i MIT. Disse to kursene overlappet hele 8 poeng med MAT1100. Og det var ikke en eneste bevis av formler eller å utlede formler der... 

edit: Legger ved en eksamen: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1100/oppgaver/MAT1100_2014.pdf

Er ikke mye bevis eller å utlede formler her akkurat.. Oppgavene minner meg veldig om R matte på vgs og matematikk emnene på økonomi studiet. 

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med slike studier er at studentene ikke har en realistisk forventing til hva som kreves. I de vurderingene jeg har lest (lå ofte ute på uio sine sider før) ble det hele tiden presisert at studentene ikke jobber nok (ofte prøver de å kombinere studier med jobb). Mange ser på opptakskrav og antar at siden de ikke er veldig høye så må da studiet ta hensyn til dette og være ganske enkelt. 

Merk at de videosnuttene er laget på en pedagogisk måte og er veldig forenklet. De er ikke særlig representativ for hvordan en forelesningstime er. I et rent matematikkstudium så er hovedfokus på teori og eksempler kommer i bakerste rekke. Hvor nyttig disse forelesningstimene er kan variere voldsomt fra foreleser til foreleser, da mange kun gjennomgår stoffet på samme måte som i læreboka/materiellet og gir de samme eksemplene.

La meg ta mat1100 kalkulus som et eksempel. Ved å se på hjemmesiden for siste år kan man se at 874 var meldt opp til midtveiseksamen (disse må vel ha bestått første oblig for å kunne møte) av disse var det igjen  426 som fikk bestått totalt etter siste konteksamen. Dette betyr at mindre enn 48% av de oppmeldte klarer å bestå eksamen (med to forsøk) og under 13% totalt får en karakter på B eller bedre. Dette er ikke sammelignbart med økonomistudier og liknende i det hele tatt (har bare erfaring fra 1 år på BI selv).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart, det er noe grad om å bevise og utlede formler, men det er ikke dette hele emne handler på bachelornivå. Gå gjennom eksamensoppgavene, så forstår du hva jeg mener.  

Jeg hadde to matematikk kurs i økonomi studiet, og søkte fritak av emner på UiO i MIT. Disse to kursene overlappet hele 8 poeng med MAT1100. Og det var ikke en eneste bevis av formler eller å utlede formler der... 

edit: Legger ved en eksamen: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1100/oppgaver/MAT1100_2014.pdf

Er ikke mye bevis eller å utlede formler her akkurat.. Oppgavene minner meg veldig om R matte på vgs og matematikk emnene på økonomi studiet. 

EDIT: for raskt. Hvis du tror MAT1100 sier noe om nivået på MiT bacheloren, så må du være forberedt på en skikkelig smell. På mange studier blir ting progressivt lettere, her er det motsatt. MAT1100 er nok av de letteste mattefagene du kommer til å ha. Sammenliknet med fag som MAT2400 og MAT2200 er MAT1100 en vits. Men jeg skal gi deg rett i en ting, du kan fint få en B eller til og med en A i MAT1100 uten å måtte bevise epsilon-delta definisjonen av kontinuitet, men jo lenger du kommer i studiet desto mer forventes av deg. Det du gjør er å eventuelt utsette problemet. 

Som påpekt av MscMath over her, så henger A og B høyt sammenliknet med "tilsvarende (not really)" mattefag på ymse høyskoler. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

La meg ta mat1100 kalkulus som et eksempel. Ved å se på hjemmesiden for siste år kan man se at 874 var meldt opp til midtveiseksamen (disse må vel ha bestått første oblig for å kunne møte) av disse var det igjen  426 som fikk bestått totalt etter siste konteksamen. Dette betyr at mindre enn 48% av de oppmeldte klarer å bestå eksamen (med to forsøk) og under 13% totalt får en karakter på B eller bedre. Dette er ikke sammelignbart med økonomistudier og liknende i det hele tatt (har bare erfaring fra 1 år på BI selv).

Helt klar tøff studie, og jeg har ikke sammenlignet økonomistudier med dette. Jeg sammenlignet MAT1100 med de to matematikk emnene jeg hadde på økonomistudiet derimot. Det er en grunn til at disse to emnene dekker 8 poeng av Mat1100, da kan man tenke seg at 80 % av pensumet er tilærmet likt. Kan sikkert vært mye tøffere å oppnå bedre karakter, men når 8 poeng overlapper med MAT1100(10 poeng), så tror jeg nok at jeg har gått gjennom det meste i dette emnet allerede, og der ser jeg også ved å ta en titt på eksamen. 

Er enig med deg at jo lengre i studiet du kommer jo mer forventes det, det gjelder alle studier. Nivået her kan være høyere derimot, men hvis man likevel jobber godt, så forbereder seg man til videre studier. Og ingen er pliktig til å ta MAT2200 og MAT2400, det er vel avhengig av studieretning og hva man foretrekker å fordype seg i.

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hovedproblemet med slike studier er at studentene ikke har en realistisk forventing til hva som kreves. I de vurderingene jeg har lest (lå ofte ute på uio sine sider før) ble det hele tiden presisert at studentene ikke jobber nok (ofte prøver de å kombinere studier med jobb).

Dette er ikke sammelignbart med økonomistudier og liknende i det hele tatt (har bare erfaring fra 1 år på BI selv).

Korrekt. Lindstrøm la ut en liten notis om dette ved starten av forrige semester. Om jeg ikke husker feil skrev han tydelig at å studere er å regne som en jobb og at noe mindre enn 40 timer per uke ikke er realistisk om man ønsker å gjøre det greit.

Har lignende erfaring fra BI hvor jeg hadde A i snitt uten å slite meg ihjel. Har også snakket med en jente som gikk fra dårlige resultater på MIT til å cruise gjennom BI.

Av nysgjerrighet:

Hva jobber du med selv nå? Innen finans? Du skrev at du var ferdig for noen år tilbake.

Noen kommentarer ellers om studiet og jobbmuligheter? 

Lenke til kommentar

EDIT: for raskt. Hvis du tror MAT1100 sier noe om nivået på MiT bacheloren, så må du være forberedt på en skikkelig smell. På mange studier blir ting progressivt lettere, her er det motsatt. MAT1100 er nok av de letteste mattefagene du kommer til å ha. Sammenliknet med fag som MAT2400 og MAT2200 er MAT1100 en vits. Men jeg skal gi deg rett i en ting, du kan fint få en B eller til og med en A i MAT1100 uten å måtte bevise epsilon-delta definisjonen av kontinuitet, men jo lenger du kommer i studiet desto mer forventes av deg. Det du gjør er å eventuelt utsette problemet. 

Som påpekt av MscMath over her, så henger A og B høyt sammenliknet med "tilsvarende (not really)" mattefag på ymse høyskoler. 

Hmm, nei tror ikke det sier noe om nivået på Mit bachelor, men det er en av de emnene som inngår i studiet, og man er pliktig til å fullføre. Derfor tok jeg opp dette. Du kan ha rett at sammenlignet med MAT2400 og MAT2200 så er MAT1100 en vits, men det er emner man selv kan velge avhengig av studieretning. Hvis man merker at man trives godt med matematikk og ønsker enda mer  fordypning, så går man for MAT2200 og MAT2400, så ikke ALLE må ta disse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...