Toppris Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hei! Jeg bor i Bergen Sentrum. Har fått time på Voss Sykehus. Dette er dumt langt vekke. Jeg skal ringe fastlege i morgen og spørre "wtf?", men lurer først: Er dette vanlig? Har en feil oppstått? Og er det lett å få timen omdirigert til nærmeste sykehus (selv om dette trolig krever mer ventetid)? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Det er da ikke så forferdelig langt, og det er praktisk å komme seg dit med tog. Men du skal kunne stille deg i kø ved et annet sykehus. https://helsenorge.no/rettigheter/fritt-behandlingsvalg Lenke til kommentar
tvv Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Hei! Jeg bor i Bergen Sentrum. Har fått time på Voss Sykehus. Dette er dumt langt vekke. Jeg skal ringe fastlege i morgen og spørre "wtf?", men lurer først: Er dette vanlig? Har en feil oppstått? Og er det lett å få timen omdirigert til nærmeste sykehus (selv om dette trolig krever mer ventetid)? Det er jo ikke alle sykehus som utfører alle mulige behandlinger - så det kan veltenkes at Voss er det nærmeste som utfører det du skal inn for! Lenke til kommentar
Populært innlegg Vox_populi Skrevet 1. april 2016 Populært innlegg Del Skrevet 1. april 2016 Føler med deg, fra Bergen til Voss er det skrekkelig langt. Heldigvis er det ikke langt fra Voss til Bergen. 10 Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 2. april 2016 Forfatter Del Skrevet 2. april 2016 Fikk nytt brev i dag der det stod forklart hvorfor jeg ble overført fra Haukeland til Voss. De hadde kortest ventetid. Men var ingen problem å få endret lokasjonen, da vi tydeligvis har rett til å velge hvilket sykehus vi vil dra til. Så det ordnet seg. Det er jo ikke alle sykehus som utfører alle mulige behandlinger - så det kan veltenkes at Voss er det nærmeste som utfører det du skal inn for! Er foreløbig ingen behandling, bare en sjekk på kneet. Men ellers har du forsåvidt rett, og det finnes spesialister på noen sykehus som ikke er tilgjengelig på andre. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Det er jo ikke alle sykehus som utfører alle mulige behandlinger - så det kan veltenkes at Voss er det nærmeste som utfører det du skal inn for! I utgangspunktet ja, men Haukeland i Bergen er vel et av sykehusene som mottar flest pasienter fra andre steder og andre fylker. Og det ser ut til at legen syntes de hadde lang ventetid på enklere behandlinger for Bergens egne byborgere. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 For future reference, om noen andre dumper inn her med samme dilemma er det greit å vite at nødvendige reisekostnader dekkes. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 om noen andre dumper inn her med samme dilemma er det greit å vite at nødvendige reisekostnader dekkes. Men ikke hvis du selv velger et sykehus lenger unna. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Det må være en viss rimelighet oppi det. Hvis jeg har fått time i Bergen, men heller vil bli operert i Tromsø fordi jeg har hørt kirurgene der er bedre på min tilstand, får jeg vel ikke gratistur? På den annen side er slike ting såpass kostbare uansett at en reise kanskje ikke gjør så stor forskjell. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Det burde du fått hvis det var 5 måneders ventetid i Bergen og en uke i Tromsø. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 Ja, jeg mente bortsett fra ventetid. La oss si ventetiden er den samme, men jeg vil til Tromsø. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 om noen andre dumper inn her med samme dilemma er det greit å vite at nødvendige reisekostnader dekkes. Men ikke hvis du selv velger et sykehus lenger unna. Det må være en viss rimelighet oppi det. Hvis jeg har fått time i Bergen, men heller vil bli operert i Tromsø fordi jeg har hørt kirurgene der er bedre på min tilstand, får jeg vel ikke gratistur? På den annen side er slike ting såpass kostbare uansett at en reise kanskje ikke gjør så stor forskjell. Ved bruk av "fritt sykehusvalg" dekkes ikke reisekostnader - men hvis henvisningen din er til det sykehuset av en eller annen grunn som fastlege, HELFO, sykehuset eller annen myndighet har bestemt, så dekkes det. Maksimal ventetid er også regulert for visse diagnoser, f.eks ved mistanke om kreft. Jeg bor i Kristiansand, men behandles i Trondheim istedetfor Kristiansand eller Oslo - dette er noe jeg selv har ønsket, og da legene i Trondheim er enige i at det er det beste for meg, så sender de innkalling til time der - hvilket gjør reise refunderbart. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 På den annen side er slike ting såpass kostbare uansett at en reise kanskje ikke gjør så stor forskjell. Pasientreiser har gode avtaler med fly- og togselskap. De booker derfor eventuell tur på dine vegne, så trenger du bare be om å få refundert tur-retur flyplass ink. evt. bompenger, parkering etc. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 På den annen side er slike ting såpass kostbare uansett at en reise kanskje ikke gjør så stor forskjell. Pasientreiser har gode avtaler med fly- og togselskap. De booker derfor eventuell tur på dine vegne, så trenger du bare be om å få refundert tur-retur flyplass ink. evt. bompenger, parkering etc. Kan da bli mye unødig kommunikasjon hvis ikke den reisen man ønsker er ledig, og Pasientreiser må ringe tilbake igjen mange ganger? Sånn sett er det greiere å bare bestille reisen selv. Har forresten opplevd noen skrekk-eksempler der sykehus i et annet fylke skiftet dato på avtalene en uke i forveien, etter at reise var bestilt og betalt. Eller at det ikke står skikkelig i brevet at en innkalling gjelder over to dager, og ikke èn. Dette er jo viktig å vite når man skal reise fram og tilbake til et annet fylke. Men det gikk bra med et nødskrik likevel. Men må si det kunne blitt en ganske stygg episode med doble anstrengelser. I slike tilfeller lurer jeg på om de bevisst prøver å teste min tålmodighet, men det tør jeg ikke si direkte til dem. (Dette var episoder der jeg var ledsager for en annen.) De fleste reiser vel med fly, men det kan være verdt å huske at NSB aldri refunderer billetter som man kjøpte ved en feiltagelse. Iallfall ikke minipris. Kan også være greit å vite at det ikke er nok med stempel fra sykepleier på søknaden om refusjon, det må være et stempel fra en lege. Taxireiser refunderes heller ikke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 NSBs ordinære billetter er full flex. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 7. april 2016 Del Skrevet 7. april 2016 NSBs ordinære billetter er full flex. Men såkalt "minipris" kommer jo av og til opp i en ganske så dyr pris når det er en lang reise, kanskje med retur. Da blir det feil å kalle det minipris og ikke refundere det. Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 På den annen side er slike ting såpass kostbare uansett at en reise kanskje ikke gjør så stor forskjell. Pasientreiser har gode avtaler med fly- og togselskap. De booker derfor eventuell tur på dine vegne, så trenger du bare be om å få refundert tur-retur flyplass ink. evt. bompenger, parkering etc. Kan da bli mye unødig kommunikasjon hvis ikke den reisen man ønsker er ledig, og Pasientreiser må ringe tilbake igjen mange ganger? Sånn sett er det greiere å bare bestille reisen selv. Hva mener du med "den reisen man ønsker"..? Det er ikke opp til deg å ønske - du gir beskjed til Pasientreiser hvor du skal reise fra og når du har time/innleggelse, så booker de noe som passer. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Hva mener du med "den reisen man ønsker"..? Det er ikke opp til deg å ønske - du gir beskjed til Pasientreiser hvor du skal reise fra og når du har time/innleggelse, så booker de noe som passer. Joda. Men tenkte at reisen likevel kunne være på et tidspunkt på dagen man ikke ønsket, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå