Eriksendrul Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Hvor mye kan en minister (Stat,finans,kultur,helse) bestemme og få gjenomført ene og alene ? Jeg tenker ikke på hva de kan nekte andre og gjøre eller hva de kan si nei til. Takker for alle svar men jeg trenger ingen lang innføring i demokrati, er bare nysgjerrig på om en minister kan utføre/gjenomføre/vedta noe helt alene Endret 31. mars 2016 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Kan jo se på Siv Jensen som er et bra eksempel da FRP ikke har enighet for mye. 30 dager på å få ut Mullah og masse endringer. Har faktisk ikke merka en dritt forskjell. Hverken innvandringspolitikk, økonomisk politikk eller egentlig noe jeg forbinder med blåblått. Lavere skatt for de fleste men et par tusen merker man ikke i året (hvis det var så mye). Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Statsministeren i Norge er egentlig bare partileder (normalt sett) og har mye mindre makt enn f.eks presidenten i Frankrike. Jeg har dog en følelse av at ministre i Norge har altfor mye makt og egentlig er "små diktatorer" som får det som de vil, nesten uansett. De må jo sikkert ha støtte i partiet, men det tror jeg nesten kun er snakk om et stempel så og si. Iallefall virker det slik på ministrenes oppførsel og uttalelser i media. Der handler det om "jeg, jeg & jeg" og "jeg skal" og "jeg har valgt at" osv osv. Noen som har studert statsvitenskap her? Spørsmålet er komplekst og kan nok best svares med bakgrunn i juridiske forskrifter, selv om det ikke alltid overenstemmer med praksis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Kommer vel an på partiet og hvor mange representanter det har i stortinget, og selv da har statsministeren liten makt. Statsministeren er egentlig bare et talerør for partiet, det kan komme med meninger, forslag men til syvende og sist er det partiet og storting som bestemmer mener nå jeg. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 En statsminister i Norge har ikke vetorett i noen politiske saker såvidt jeg vet, slikt er vel heldigvis forbeholdt Kongen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvor mye makt har statsminister/finansminister osv alene ? Praktisk talt ingen i det hele tatt, uten noen som er villige til å jobbe som "torpedo" for dem (aka Politi og militære) vil de ikke kunne tvinge noen som helst til å adlyde. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvor mye makt har statsminister/finansminister osv alene ? Praktisk talt ingen i det hele tatt, uten noen som er villige til å jobbe som "torpedo" for dem (aka Politi og militære) vil de ikke kunne tvinge noen som helst til å adlyde. Og med det har vi vel ett paradoks med tanke på at mange bruker såpass mye tid på å reflektere rundt hvordan den politiske eliten bruker makten de har røvet til seg til å utøve vold over den undertrykkede befolkningen, når de til syvende og sist ikke har den type makt å misbruke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 En statsminister i Norge har ikke vetorett i noen politiske saker såvidt jeg vet, slikt er vel heldigvis forbeholdt Kongen.Der har du misforstått. Alle kompetansebestemmelser i Grunnloven (og i annen lovgivning hvor Stortinget har gitt forskriftskompetanse) som bruker "Kongen" betyr egentlig "kongen og statsministeren i fellesskap". Kongen benytter seg aldri av denne muligheten, men statsministeren gjør det. Altså: Statsministeren kan avvise lovgivning fra Stortinget. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 En statsminister i Norge har ikke vetorett i noen politiske saker såvidt jeg vet, slikt er vel heldigvis forbeholdt Kongen.Der har du misforstått. Alle kompetansebestemmelser i Grunnloven (og i annen lovgivning hvor Stortinget har gitt forskriftskompetanse) som bruker "Kongen" betyr egentlig "kongen og statsministeren i fellesskap". Kongen benytter seg aldri av denne muligheten, men statsministeren gjør det. Altså: Statsministeren kan avvise lovgivning fra Stortinget. Har du kanskje noen eksempler? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Hvor mye makt har statsminister/finansminister osv alene ? Praktisk talt ingen i det hele tatt, uten noen som er villige til å jobbe som "torpedo" for dem (aka Politi og militære) vil de ikke kunne tvinge noen som helst til å adlyde. Heldigvis jobber ikke Norges forsvar for politikerne. Enn så lenge jobber de for Kongen, folket og landet. Politiet er ment å representere folket, ikke politikerne. Jeg som militærmann ville ikke adlydt politikere. Det er Kongen som er øverste general i Norge, så han bestemmer. Om en politiker hadde sagt noe annet hadde jeg gitt blaffen. Det er Kongemerke på barreten, ikke partimerke. Det er Kongen som styrer forsvaret. Endret 31. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Heldigvis jobber ikke Norges forsvar for politikerne. Enn så lenge jobber de for Kongen, folket og landet. Politiet er ment å representere folket, ikke politikerne. Jeg som militærmann ville ikke adlydt politikere. Det er Kongen som er øverste general i Norge, så han bestemmer. Om en politiker hadde sagt noe annet hadde jeg gitt blaffen. Det er Kongemerke på barreten, ikke partimerke. Det er Kongen som styrer forsvaret. Ironi? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Heldigvis jobber ikke Norges forsvar for politikerne. Enn så lenge jobber de for Kongen, folket og landet. Politiet er ment å representere folket, ikke politikerne. Jeg som militærmann ville ikke adlydt politikere. Det er Kongen som er øverste general i Norge, så han bestemmer. Om en politiker hadde sagt noe annet hadde jeg gitt blaffen. Det er Kongemerke på barreten, ikke partimerke. Det er Kongen som styrer forsvaret. Ironi? Nei.. Det er slik det Norske forsvaret fungerer. Det er ikke politikk, det er lojalitet til Kongen og landet som teller. 100%. Kongen er politisk nøytral, noe som er en gigantisk fordel for et forsvar. Kongen vil ikke misbruke sin makt, og vil kun benytte sin makt i ekstreme nødstilfeller, og da vil ALLE høre på Kongen og gi blaffen i politikere. Endret 31. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Tror ikke jeg har kommet over noen så helt naiv før http://sciencenordic.com/norwegian-air-force-left-decisions-others-libya Endret 31. mars 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Hvor mye makt har statsminister/finansminister osv alene ? Praktisk talt ingen i det hele tatt, uten noen som er villige til å jobbe som "torpedo" for dem (aka Politi og militære) vil de ikke kunne tvinge noen som helst til å adlyde. Heldigvis jobber ikke Norges forsvar for politikerne. Enn så lenge jobber de for Kongen, folket og landet. Politiet er ment å representere folket, ikke politikerne. Jeg som militærmann ville ikke adlydt politikere. Det er Kongen som er øverste general i Norge, så han bestemmer. Om en politiker hadde sagt noe annet hadde jeg gitt blaffen. Det er Kongemerke på barreten, ikke partimerke. Det er Kongen som styrer forsvaret. For noe vås. Det kan godt hende du ville nektet, men da ville du blitt puttet i fengsel. Endret 31. mars 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Slik er iallefall situasjonen inntil politikerne privatiserer forsvaret og gjør det til et politisk organ som jobber for politikerne og ikke landet og Kongen. Det er i ferd med å skje. Profesjonelt forsvar istedenfor verneplikt er et klart signal om at forsvaret ikke lenger er folkets, men politikernes. Le så mye du vil. Det bryr meg ikke i det hele tatt. Endret 31. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Hvor mye makt har statsminister/finansminister osv alene ? Praktisk talt ingen i det hele tatt, uten noen som er villige til å jobbe som "torpedo" for dem (aka Politi og militære) vil de ikke kunne tvinge noen som helst til å adlyde. Heldigvis jobber ikke Norges forsvar for politikerne. Enn så lenge jobber de for Kongen, folket og landet. Politiet er ment å representere folket, ikke politikerne. Jeg som militærmann ville ikke adlydt politikere. Det er Kongen som er øverste general i Norge, så han bestemmer. Om en politiker hadde sagt noe annet hadde jeg gitt blaffen. Det er Kongemerke på barreten, ikke partimerke. Det er Kongen som styrer forsvaret. For noe vås. Det kan godt hende du ville nektet, men da ville du blitt puttet i fengsel. Nei. Hvis du adlyder politikere mot Kongens ordre er du per definisjon landsforræder. Kongen er forsvarets leder, det er et ubestridt faktum. Kanskje du missforstod hva jeg mente. Om Kongen sier en ting og politikere en annen ting, da er det Kongen du skal lytte til. Og den som tier samtykker. Endret 31. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 En statsminister i Norge har ikke vetorett i noen politiske saker såvidt jeg vet, slikt er vel heldigvis forbeholdt Kongen.Der har du misforstått. Alle kompetansebestemmelser i Grunnloven (og i annen lovgivning hvor Stortinget har gitt forskriftskompetanse) som bruker "Kongen" betyr egentlig "kongen og statsministeren i fellesskap". Kongen benytter seg aldri av denne muligheten, men statsministeren gjør det. Altså: Statsministeren kan avvise lovgivning fra Stortinget. Har du kanskje noen eksempler? Grunnloven § 78 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Har du kanskje noen eksempler?Grunnloven § 78 Betvilte ikke din tolkning av loven, lurte mer på om du hadde noen praktiske eksempler Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Har du kanskje noen eksempler?Grunnloven § 78 Betvilte ikke din tolkning av loven, lurte mer på om du hadde noen praktiske eksempler https://snl.no/kontrasignatur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå