hojohansen Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hei jeg har et enkeltpersonforetak. Jeg har til nå brukt privat bil i jobben og ført opp kjørelengde for bedriftkjøring. I morgen får jeg ny bil den har jeg satt på mitt firma. Min regnskapsfører sier at min bil ikke Kan regnes for yrkesbil da jeg sannsynligvis ikke kommer til å kjøre mere en minimumsgrensen som er 6000km pr år. Og at jeg ikke kan bruke den privat. Jeg etter slik jeg forstår mener at disse reglene ikke gjelder fra 2016. Jeg skal ha elektronisk kjørebok i bilen og bokføre både privat og næringsdrivende kjøring. Og så sant bilen har grønne skilter og er innredet med utstyr osv som jeg trenger i jobbsammenheng så regnes denne som yrkesbil. Noen som kan hjelpe meg? Mvh. HoJ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) 1) Selv etter 2015-reglene ved bil som kjøres mindre enn 6000km i næring kan den regnskapslignes som yrkesbil, forutsatt at "forholdene gjør bruk av bil i yrket nødvendig", og yrkesbruken er større enn privatbruken. (Risanger kjørebok 2015; de henviser dessverre ikke til lov/forskrift...) 2) Som du sier, 2016-reglene blir noe endret, nærmere bestemt at ansatte kan skatte kun for den faktiske private bruken ihht elektronisk kjørebok, så lenge 1) bilen er varebil klasse 2, og 2) det faktisk er et reellt behov for en varebil. Regelen om å kun skatte etter en km-sats for den private bruken skal også gjelde tilsvarende for enkeltpersonforetak med regnskapslignet yrkesbil, men jeg ser imidlertid ikke noe om at selve reglene for når bilen skal regnes som yrkesbil er endret. 3) Forutsatt at bilen kan regnes som yrkesbil, så kan du i alle fall bruke den privat, etter reglene nevnt ovenfor. Men om du kjører mindre enn 6000km i næring, så kan du ikke bruke bilen mer privat enn du gjør i jobbsammenheng. Gjeldende Lignings-ABC tilsier i alle fall at 6000km fortsatt gjelder, MEN: 2.2.2 Andre bilerAndre biler enn nevnt ovenfor som brukes i yrket og privat av eier/leaser, herunder lastebiler med totalvekt under 7500 kg og busser med 15 passasjerplasser eller mindre, anses i praksis som yrkesbil bare dersom minst ett av vilkårene nedenfor er oppfylt yrkeskjøringen utgjør minst 6000 km per bil per år. Forholdene over en treårsperiode bør legges til grunn, eller yrkesbruken utgjør den overveiende del av den totale bruken, eller bilen etter sin konstruksjon eller innredning i liten grad er egnet og heller ikke ment for privat bruk. Videre er det et vilkår at bilen ikke brukes til privatkjøring utenom kjøring mellom hjem og fast arbeidssted (arbeidsreise) og/eller besøksreiser til hjemmet. Nærmere om hvilke typer bil dette kan gjelde, se emnet «Bil – privat bruk», eller bilen er registrert for ni passasjerer eller mer og brukes i kjøreordning organisert av arbeidsgiver for transport av ansatte på arbeidsreise. Videre er det et vilkår at bilen ikke brukes til privatkjøring utenom kjøring mellom hjem og fast arbeidssted (arbeidsreise) og/eller besøksreiser til hjemmet. Det er altså kulepunkt 2 her som er av interesse. Ved mindre enn 6000km, men mer enn 50% av total bruk i næring, kan den fortsatt være yrkesbil. Reglene om "spesielt innredet med jobb-utstyr" gjelder som du ser kun kulepunkt 3, og da er "ingen privat bruk" (utenom arbeidsreise) også et vilkår. Endret 31. mars 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Takker for svar. Ca. 70% av bruken er i jobbsammenheng. Jeg viste min regnskapsfører en del ting han ikke hadde fått med seg. Nå har han også konkludert med at min bil er en yrkesbil jeg også kan bruke privat. Med elektronisk kjørebok installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå