fjs Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hei, har veldig lyst på hund og har forsåvidt bestemt meg for hvilken rase. Golden Retriever. Eneste jeg stusser litt på er fargen på den hos veldig mange i Norge, jeg føler den er mer hvit enn "Golden". Hvorfor har det seg at hvit er så mye mer populær i Norge enn en litt mer gyllen farge? Skal jeg ha en vil jeg foretrekke en litt mer gyllen farge. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ikke noe greie på retrievere, men tror kanskje dette dreier seg om "kritisk masse": Folk har begynt å kjøpe de lysere variantene, i takt med populariteten er de lyse blitt høyere bedømt på utsillinger, og så har man det gående. Geir 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Jeg og foretrekker de gyldne, ligger jo i navnet, golden retriever. Synd at dem blir avlet lysere og lysere, snart er dem jo helt hvite. Men nydelige hunder læll ja. Vurderer golden etterhvert selv. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Ikke noe greie på retrievere, men tror kanskje dette dreier seg om "kritisk masse": Folk har begynt å kjøpe de lysere variantene, i takt med populariteten er de lyse blitt høyere bedømt på utsillinger, og så har man det gående. Geir Midt på skalaen her er i min mening hvordan en golden skal se ut. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ja, helt enig. Men når flertallet av en eller annen grunn vil ha noe annet, tjener oppdretterne bedre på å selge det folk vi ha. Og så blir det få igjen til de som vil ha de gyldne. Men blant oppdretter av det som kalles "jaktgolden" er visst gylden fortsatt tingen. Søk på det. Geir Lenke til kommentar
fjs Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Ja, helt enig. Men når flertallet av en eller annen grunn vil ha noe annet, tjener oppdretterne bedre på å selge det folk vi ha. Og så blir det få igjen til de som vil ha de gyldne. Men blant oppdretter av det som kalles "jaktgolden" er visst gylden fortsatt tingen. Søk på det. Geir Will do. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Kontakt raseklubben og sørg for at du får en hund fra et oppdrett som følger deres avlskriterier.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Det blir vel til at rasen blir delt i to etter hvert. Hvis vi allerede nå kaller den ene delen "jaktgolden", så er det vel allerede på vei. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Ja, helt enig. Men når flertallet av en eller annen grunn vil ha noe annet, tjener oppdretterne bedre på å selge det folk vi ha. Og så blir det få igjen til de som vil ha de gyldne. Men blant oppdretter av det som kalles "jaktgolden" er visst gylden fortsatt tingen. Søk på det. Geir Jaktgolden er noe helt annet, og ikke for folk flest. Man kan søke på det bare for å få oversikt over hva som finnes, men det spørs om det er dette TS burde skaffe seg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Jaktgolden er noe helt annet, og ikke for folk flest. Man kan søke på det bare for å få oversikt over hva som finnes, men det spørs om det er dette TS burde skaffe seg. Ja, jaktgolden er for (meget) aktive friluftsmennesker, ikke for sofagriser... Vi vet jo ikke hvilken kategori TS tilhører. Geir Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Jaktgolden er noe helt annet, og ikke for folk flest. Man kan søke på det bare for å få oversikt over hva som finnes, men det spørs om det er dette TS burde skaffe seg. Ja, jaktgolden er for (meget) aktive friluftsmennesker, ikke for sofagriser... Vi vet jo ikke hvilken kategori TS tilhører. Geir Jeg tenkte bare at det ikke er så sannsynlig at jaktgolden er det TS burde se på. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Oppdretter, gemytt og helse bør veie tyngre enn hvilken farge hunden har. Det er irrelevant spør du meg. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Farge er ikke irrelevant i mine øyne, men heller ikke der hovedfokuset bør ligge. Skjønner godt at man vil ha en golden retriever med "riktig" farge. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Oppdretter, gemytt og helse bør veie tyngre enn hvilken farge hunden har. Det er irrelevant spør du meg. Forsåvidt enig. Når vi kjøpte vår boxer hadde vi sett for oss en tigret, men når vi møtte valpene så valgte vi en annen. Gemyttet er jo litt vanskelig å spå da. Og man har jo ikke noen garanti for helse, selv om man kjøper hos en god oppdretter. Geir Lenke til kommentar
mushi Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Oppdretter, gemytt og helse bør veie tyngre enn hvilken farge hunden har. Det er irrelevant spør du meg. Forsåvidt enig. Når vi kjøpte vår boxer hadde vi sett for oss en tigret, men når vi møtte valpene så valgte vi en annen. Gemyttet er jo litt vanskelig å spå da. Og man har jo ikke noen garanti for helse, selv om man kjøper hos en god oppdretter. Geir Kjøper du valp fra en oppdretter hvor foreldrene har et godt gemytt er sjangsen for at valpen får det også stor. Er foreldrene nervøse/agressive = stor sjangse for at valpene blir det. Sånt er veldig arvelig. Nei, man har ingen garanti for helse, men gjør man en god jobb i forkant kan man minimere risikoen. Dette bør være prioriteringer når man ser etter valp, ikke om foreldrene har korrekt farge! Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Er vel ikke mange seriøse oppdrettere som avler på nervøse eller aggressive hunder. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Problemet er at det ikke er så enkelt å skille seriøse fra useriøse oppdrettere. De fleste raseklubber har en valpeansvarlig, avlsansvarlig, eller lignende. Disse har som hovedoppgave å godkjenne kull som meldes inn fra oppdrettere, men i de fleste raseklubber vil denne personen også kunne hjelpe deg med å finne en passende oppdretter. Men dette er omtrent den eneste muligheten man har for å gjøre ting på den "riktige måten", og dersom denne personen ikke tar den ekstra innsatsen er man egentlig sjanseløs. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 3. april 2016 Forfatter Del Skrevet 3. april 2016 Takk for alle tips, setter pris på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå