IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvorfor griner kristne i begravelser da? ..... Fordi de ikke vil se dem igjen på lenge, RWS Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ellers så får du utdype hva som er feil med slutningen min. Hvilke synder kan man ikke få tilgivelse for? Fks. dødssynder er ikke bare, bare. Og hva med synd mot den hellige ånd, den er utilgivelig. Så man blir tilgitt for alle synder, selv dødssynder men de er ikke bare, bare. Unntaket er synd mot den hellige ånd. Men hva betyr egentlig det? Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvorfor griner kristne i begravelser da? ..... Fordi de ikke vil se dem igjen på lenge, RWS Det skjønner jeg også, men så langt har jeg ikke sett en eneste glad kristen i en begravelse, selv ikke når de sitter og påstår til andre at den begravede er i himmelen hos jesus... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Unntaket er synd mot den hellige ånd. Men hva betyr egentlig det? Hvordan gjør man det? Ved å si "Jeg fornekter den hellige ånd og alt den står for". Sånn, ingen himmel på meg Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ellers så får du utdype hva som er feil med slutningen min. Hvilke synder kan man ikke få tilgivelse for? Fks. dødssynder er ikke bare, bare. Og hva med synd mot den hellige ånd, den er utilgivelig. 1 Joh 5.16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den." Så det var en feilslutning, samme hvor tydelig den var for deg. Nei, det var ikke en feilslutning i det hele tatt. Jeg baserer det jeg mener/ lærer/ tror på det som blir sagt og når det blir sagt at, "be om tilgivelse for dine synder" uten å spesifisere at det finnes unntak så er det umulig for meg å gjøre en annen slutning Flott at du er en bra kristen som kan rette på de andre jeg har snakket med Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Er det jeg fikk høre i kirken. Innrøm dine synder og alt er tilgitt. Behagelig da. Nå var vel Paulus f.eks. en som forulgte guds utvalgte folk å drepte de. Ble yndling han. Det er riktig. Der synden er stor, er nåden enda større. Men det er en tankefeil å forestille seg at man først kan gjøre så mye galt man bare vil, for så å søke tilgivelse, fordi da vil kjærligheten til den som tilgir være enda større. Det er jo riktig, men da har du en innstilling som viser at du ikke har troen. Det er nemlig ikke bare å be om tilgivelse, du må tro. Om du ikke jobber med din tro og omvendelse nå når du har sjansen, kan sjansen gå fra deg. det må jo være rimelig jævlig å dø, så skjer det ikke en drit, så har de gått rundt hele livet å trodd på fjas. jeg vil heller være ærlig med meg selv og at er man død så er man død. og jeg er ikke redd for å dø Du har rett i at det er viktig å være ærlig mot seg selv. Og kristne må ærlig innrømme at de tror. Kjernen i den kristne tro fører generelt til en bedre livskvalitet. Selv om troen skulle vise seg å være usann, så har kristne generelt levd et bedre liv. Også ikke-troende forstår verdien i gode holdninger, og legger vekt på det i oppdragelsen av sine barn, og i egen livsførsel. I alle fall de som lever gode liv, og vil fortsette med det. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ellers så får du utdype hva som er feil med slutningen min. Hvilke synder kan man ikke få tilgivelse for? Fks. dødssynder er ikke bare, bare. Og hva med synd mot den hellige ånd, den er utilgivelig. 1 Joh 5.16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den." Så det var en feilslutning, samme hvor tydelig den var for deg. Nei, det var ikke en feilslutning i det hele tatt. Jeg baserer det jeg mener/ lærer/ tror på det som blir sagt og når det blir sagt at, "be om tilgivelse for dine synder" uten å spesifisere at det finnes unntak så er det umulig for meg å gjøre en annen slutning Flott at du er en bra kristen som kan rette på de andre jeg har snakket med Ingen kristne som har sagt noe annet til deg, bare du som har misforstått det du har hørt. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Unntaket er synd mot den hellige ånd. Men hva betyr egentlig det? Hvordan gjør man det? Ved å si "Jeg fornekter den hellige ånd og alt den står for". Sånn, ingen himmel på meg Jeg tror ikke det er nok i ditt tilfelle, for du vet ikke hva du fornekter. Først må du altså forstå hva Den hellige ånd er, og hva han står for. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Unntaket er synd mot den hellige ånd. Men hva betyr egentlig det? Hvordan gjør man det? Ved å si "Jeg fornekter den hellige ånd og alt den står for". Sånn, ingen himmel på meg Du vet vel ikke hva synd mot den hellige ånd er, RWS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Kjernen i den kristne tro fører generelt til en bedre livskvalitet. Selv om troen skulle vise seg å være usann, så har kristne generelt levd et bedre liv. Også ikke-troende forstår verdien i gode holdninger, og legger vekt på det i oppdragelsen av sine barn, og i egen livsførsel. I alle fall de som lever gode liv, og vil fortsette med det. Dette er selvskryt du ikke klarer å finne bærekraftig. Kun et mantra som kristne læres opp til å tro på i den tro at jesus er co pilot... Sorry, men blind tro på ubekreftede påstander gjør deg ikke til noe bedre menneske, eller gir deg bedre livskvalitet. Det er nemlig ikke opp til deg å bestemme at hykleri gir bedre livskvalitet, selv om du måtte tro det. Gode holdninger? Å nei du, den moralismen man finner i bibelen er ødekleggende for så mange kristne og du må være bra hjernevasket om du finner den moralismen "god" for å oppdra unger i. Dette er nok et tankeløst mantra som gjentas til det er "sannhet" i kristne krester tydeligvis, da du ikke er den første til å ytre dette tullet. Faktisk visder det set at det er stikk motsatt, at til mer man følger dritten i bibelen til dårligere menneske blir man. Og det skulle da også bare mangle når man setter en fantasi gud foran menneskers ve og vel... Sier seg selv det. Ikke-troende møter døden uten innbildninger og fantsier, men vi møter mest sannsynlig alle det samme når vi dør, og det er nesten litt synd at kristne ikke rekker å bli skuffet når fantasiene de hadde ikke skjer... De har jo tross alt gått hele livet og trodd at de er utvalgte og kosa seg med tanken på at andre skal til helvette slik at de kan gotte seg å si, var det ikke det jeg sa? Har ingen illusjoner om hva døden vil bringe annet enn at jeg forhåpentligvis er død... For neimen om jeg vil leve evig, et liv for jammen være nok Endret 31. mars 2016 av RWS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Unntaket er synd mot den hellige ånd. Men hva betyr egentlig det? Hvordan gjør man det? Ved å si "Jeg fornekter den hellige ånd og alt den står for". Sånn, ingen himmel på meg Jeg tror ikke det er nok i ditt tilfelle, for du vet ikke hva du fornekter. Først må du altså forstå hva Den hellige ånd er, og hva han står for. Jeg vet utmerket godt hva bibelen skal ha oss til å tro hva det hellige spøkelset er og hvordan man i følge bibelen blir kvitt dette hellige spøkelset. At du har noen ideer/unnskyldninger/bortforklaringer i tillegg plager ikke meg... Vet ikke helt hvorfor skribentene av bibelen diktet opp dette hellige spøkelset, men de fant vel oppdiktningen smart og formålstjenelig tenker jeg... Men hele historien om gud, det hellige spøkelset og jesus er så far out det går an å komme... Henger ikke på greip, men hadde det hengt på greip var det ingen som hadde trodd på disse mytene... Merkelig nok er vi mennesker skrudd sammen sånn at til mer uforståelig og irrasjonell en sånn historie er til mer er vi troende til å tro på det... Om man ikke er ærlig og ønsker å finne ut av hva som mest sannsynlig er sant da... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ellers så får du utdype hva som er feil med slutningen min. Hvilke synder kan man ikke få tilgivelse for? Fks. dødssynder er ikke bare, bare. Og hva med synd mot den hellige ånd, den er utilgivelig. 1 Joh 5.16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den." Så det var en feilslutning, samme hvor tydelig den var for deg. Nei, det var ikke en feilslutning i det hele tatt. Jeg baserer det jeg mener/ lærer/ tror på det som blir sagt og når det blir sagt at, "be om tilgivelse for dine synder" uten å spesifisere at det finnes unntak så er det umulig for meg å gjøre en annen slutning Flott at du er en bra kristen som kan rette på de andre jeg har snakket med Ingen kristne som har sagt noe annet til deg, bare du som har misforstått det du har hørt. Jeg vet vel hva jeg har blitt fortalt selv? Eller har du noen superkrefter som gjør at du kan sitte forran tastaturet og vite akkurat hva jeg har blitt fortalt? Det finnes ingen levende sjel annet enn deg (antar at du ikke er et dataprogram laget for å trolle) som har sagt noe annet enn at hvis man ber om tilgivelse for sine synder så blir man tilgitt og kommer til himmelen. Ingen som har sagt at det finnes unntak. Du trekker feilslutninger hele tiden du også med de bibelsitatene du er så glad i. Så og si alle sammen kan tolkes til å bety noe helt annet enn det du mener at de betyr. Jeg blir mer og mer imponert over kristendomen hver gang jeg leser eller deltar i en diskusjon om religion. Det er jo nesten bare halvgale kristne her inne. Det er vel de kristne her inne som har gitt meg dårligst syn på religion med noen få unntak. De i den virkelige verden har gitt meg et bra syn på religion med noen få unntak. Jeg lurer på hvilke farger som er de riktige. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 "Kjernen i den kristne tro fører generelt til en bedre livskvalitet. Selv om troen skulle vise seg å være usann, så har kristne generelt levd et bedre liv." Høres ikke logisk ut i det hele tatt. "Levd et bedre liv" pga man tror på superskapninger? Om argumentet er at religiøse folk er "snillere" så ville jeg heller argumentert motsatt. Hele fundamentet til religion er segregering, undertrykking og elitisme. Alle religiøse takler nok døden, eller: som de ser på det, bedre enn noen som bare regner med at ting blir svart og det enkelt og greit er: Lenke til kommentar
IHS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ellers så får du utdype hva som er feil med slutningen min. Hvilke synder kan man ikke få tilgivelse for? Fks. dødssynder er ikke bare, bare. Og hva med synd mot den hellige ånd, den er utilgivelig. 1 Joh 5.16 "Dersom noen ser sin bror begå en synd som ikke fører til død, da skal han be for ham og slik gi ham liv – så sant han ikke er av dem som synder til døden. Det finnes synd som fører til død, men jeg taler ikke om bønn for den." Så det var en feilslutning, samme hvor tydelig den var for deg. Nei, det var ikke en feilslutning i det hele tatt. Jeg baserer det jeg mener/ lærer/ tror på det som blir sagt og når det blir sagt at, "be om tilgivelse for dine synder" uten å spesifisere at det finnes unntak så er det umulig for meg å gjøre en annen slutning Flott at du er en bra kristen som kan rette på de andre jeg har snakket med Ingen kristne som har sagt noe annet til deg, bare du som har misforstått det du har hørt. Jeg vet vel hva jeg har blitt fortalt selv? Eller har du noen superkrefter som gjør at du kan sitte forran tastaturet og vite akkurat hva jeg har blitt fortalt? Det finnes ingen levende sjel annet enn deg (antar at du ikke er et dataprogram laget for å trolle) som har sagt noe annet enn at hvis man ber om tilgivelse for sine synder så blir man tilgitt og kommer til himmelen. Ingen som har sagt at det finnes unntak.... Nonsens, Matt 12:31 "Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende." Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 I en bok som er så uenig med seg selv er det ikke vanskelig å finne enkeltvers som er enig med deg. Lenke til kommentar
b-post Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 "Kjernen i den kristne tro fører generelt til en bedre livskvalitet. Selv om troen skulle vise seg å være usann, så har kristne generelt levd et bedre liv." Dette gjeder ikke altid for barna til de kristne. De blir ofte på grunn av streng oppdragelse holdt unna et normalt liv sammen med andre på samme alder, og ender ofte opp som asosiale nervevrak. Så for de er det generelt ikke en bedre livskvalitet. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 "Kjernen i den kristne tro fører generelt til en bedre livskvalitet. Selv om troen skulle vise seg å være usann, så har kristne generelt levd et bedre liv." Hehe. Historieløst? Nå var det vel stort sett makt og penger som har drevet både kristne, muslimske og alle andre folk og religioner. Man kan jo ta på foliehatten å kun se på de siste 50 av en 2000 år gammel (eller er vel egentlig ikke like gammel som Jesus så kanskje en 16-1700 år i betydelig størrelse. Kan noe utnyttes vil det utnyttes. Religion gjør dette lett for folk. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Skilnaden mellom ein kristens død og ein ukristens død er at den kristne har håp. Sjølvsagt er det trist å miste nokon, saknet vert ikkje mindre. For den som døyr er det imidlertid ei trøyst å sjå fram til å møte Jesus og avdøde kjende som har gått foran. Eg har opplevd ein kristens dødsleie og gravferd, og det var veldig sterkt og fint. Forhåpentlegvis kan min død vere eit like sterkt vitnemål om ein levande Jesus. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Skilnaden mellom ein kristens død og ein ukristens død er at den kristne har håp. Hvorfor legger du deg ikke ned å dør med en gang om du mener dette med håp? Du har jo tørket av deg på bena, du tror jo som bare det, så himmelen er din, så hva stopper deg fra å pakke og reise dit? Er ikke håpet så fristende kanskje? Jeg har selvsagt ikke gjort meg noen forhåpninger etter at jeg dør, hvorfor skulle jeg det? Jeg har null tro på at evig liv ville gjort meg annet enn at jeg hadde kjedet meg usannsynnlig og sinnsvakt mye, og dessuten er det ingenting som tyder på at de kristne lovnadene, eller andre religiøse lovnader for den sakens skyld, har noe hold i seg... Det er bare tomme lovnader som lover tomt håp og det er det.... Du dør også en dag, og havner i en kiste. Kisten brennes eller gravlegges og det var det. Døden har vi mennesker helt sikkert ønsket oss vekk fra siden selv bevissthetens morgen og utallige religioner har lovet det samme oppover, utnyttet menneskers frykt for døden.. Ingenting i kristendom som tilsier at de påstandene skulle være mer sanne og slikt sett ville jeg mye heller tatt et etterliv hos den norrøne guden odin enn å slitt ut knærne hos gørr kjedelige jesus, men jeg skjønner at ingen av dem tilbyr annet enn falkt håp og har derfor lært meg å leve med at jeg skal dø en dag, uten å innbilde meg falske forhåpninger... Ser ikke helt hvordan det å leve på falske og tomme lovnader gjør en gladere for å dø... Døden er allikevel uungåelig for alle og like naturlig som livet. Hvorfor lure seg selv til å tro på slike påstander i en bok? Anser det temmelig fånyttes. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Jeg vet vel hva jeg har blitt fortalt selv? Eller har du noen superkrefter som gjør at du kan sitte forran tastaturet og vite akkurat hva jeg har blitt fortalt? Det finnes ingen levende sjel annet enn deg (antar at du ikke er et dataprogram laget for å trolle) som har sagt noe annet enn at hvis man ber om tilgivelse for sine synder så blir man tilgitt og kommer til himmelen. Ingen som har sagt at det finnes unntak.... Nonsens, Matt 12:31 "Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende." Greit nok, du vet tydeligvis hva jeg har blitt lært og hva jeg har blitt fortalt av kristne. Du vinner. Gratulerer. Er det rart at jeg stiller meg mer og mer tvilende til religiøse når man nesten blir spottet for å fortelle sine egne meninger og erfaringer? Desverre så må jeg innrømme at diskusjon.no har forsterket de negative meningene jeg har om religion. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå