Gå til innhold

innvandrere i klassen

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ingen rasist eller noe sånt men jeg har ett problem ang noen fremmedspråklige  i klassen. Jeg går et kurs på dagtid (voksenopplæring). I klassen er det 4 utlendinger som ikke er så god i norsk. 

Noen ganger spør de side mannen om hjelp til å forstå ord eller det som blir sagt. Jeg har prøvd å oppfordre flere av de til å heler rekke opp hånda å spørre pga blir mange forstyrrelser når folk ikke er stille under undervisning. Også ei som sitter ved siden av meg maser heletiden å hjelper ikke å be henne stoppe med det. Noen ganger når vi gjør oppgaver så spør hun meg om ting dersom det er noe hun ikke forstår selv om læreren går rundt å hjelper. Noen ganger maser hun på meg når vi har undervisning å det blir veldig mye mas. 

Hvordan kan jeg få dette til å stoppe. Har snakket med lærer som sier jeg må snakke med hun det gjelder direkte men det hjelper jo ikke. 

I dag spurte hun meg om noe i pausen (som læreren allerede hadde forklart 3 gang og spurt om vi forsto). SÅ sa jeg "jeg er ikke lærer du kan spørre læreren" (hun sto bare med katetere og gjorde ikke noe spess). Så sier hun dama "nei jeg kan ikke det, du kan jo norsk og det kan ikke jeg". Så sier jeg " du må jo kunne spørre læreren om ting jeg er bare elev som deg, skynd deg å spørr læreren før hun går.  Så ble hun flau å sa "neeei". SÅ gikk læreren for å gjøre andre ting i pausen. Så følte jeg måtte svare på det hun lurer på.  

Er ikke bare små ting noen ganger må jeg forklare masse greier.  

Syns det er så dumt at alle disse innvandrerne skal være helt passiv og stille i timen når lærerne våre spørr har derre forstått dere. Og " Er dette et ord dere fremmedspråkelig forstår". SÅ er de stille (og lærer tolker det som et ja) så begynner de rett etterpå å mase på sidemann 

Er irriterende. Hva kan jeg gjøre... 

Argh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre det vi alltid har måttet gjøre med sånne folk, enten de er etniske, norskspråklige personer eller ei:

Du kan fortsette å svare selv om du ikke liker det, eller du kan la være. (Og heller bli oppfattet som en kjiping.) Du kan uansett ikke bestemme/kontrollere hvordan andre skal oppføre seg mot deg, bare hvordan du oppfører deg mot dem. Hvis de hele tiden får hjelp av deg, så vil de nok fortsette å be om det. Sett ned foten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lærerens oppgave å skape et miljø der elevene våger å stille spørsmål til læreren. Hun har åpenbart ikke enset at det kan være en stor terskel for utlendinger, spesielt kvinner, å samtale med en autoritet som en lærer er for dem.

Når du ikke når frem hos læreren, kan du løfte problemet opp på et høyere nivå. Rektor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

har du prøvd å rekke opp hånden og si at kvinnen på din side trenger hjelp? Da blir jo dama tvingt til å få hjelp hos læreren. eller du kan jo bytte plass?

HAr vurdert å gjøre det men vegrer meg litt pga tenker at kanskje jeg henger ut hun dama ved siden av meg da. 

Ja bytte plass kan være et alternativ, kan vell høre med læreren men tviler litt på at noen av de andre i klassen vil sitte med ho dama. Da flytter jeg egnetlig bare problemet over på noen andre. 

Lenke til kommentar

har du prøvd å rekke opp hånden og si at kvinnen på din side trenger hjelp? Da blir jo dama tvingt til å få hjelp hos læreren. eller du kan jo bytte plass?

HAr vurdert å gjøre det men vegrer meg litt pga tenker at kanskje jeg henger ut hun dama ved siden av meg da. 

Noen trengs å settes på plass når de ikke selv innser at de er et gnagsår. Gjør ingenting om hu føler seg uthengt, det går jo ut over kvaliteten på læringen din. 

Bare å unnskylde deg med at du ikke kan forklare det så bra som lærern kan. 

Men for å ta hu dama i forsvar, noen lærere er elendige på å forklare ting. Kanskje hun føler det nytteslaust å spørre fordi læreren er på et helt annet nivå som hun lærer på. 

Lenke til kommentar

Kan du plis rette opp dine egne norskfaglige feil, før du irriterer deg over andre... 

Skjerp deg.

Nå synes jeg du er lite saklig. Synes det er helt i orden å si at personen er nødt til å fikse sine egne feil før han/hun klager på andre. 

Endret av Shopaholic
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Henger ikke ut for klassen, for du spør læreren om å komme bort til deg, for så å si det der.

Lenke til kommentar

Kan du plis rette opp dine egne norskfaglige feil, før du irriterer deg over andre... 

Skjerp deg.

Nå synes jeg du er lite saklig. Synes det er helt i orden å si at personen er nødt til å fikse sine egne feil før han/hun klager på andre. 

TS irriterer seg ikkje over medeleven sine feil, TS irriterer seg på faktumet at det går ut over TS sin læring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjerp deg.

TS irriterer seg ikkje over medeleven sine feil, TS irriterer seg på faktumet at det går ut over TS sin læring. 

Joda - les teksten igjen ;). Faktumet at de har dårlig norsk går tydeligvis utover vedkommendes læring - som forøvrig er litt artig da norsken ikke akkurat er spot-on hos "TS" selv 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skjerp deg.

Joda - les teksten igjen ;). Faktumet at de har dårlig norsk går tydeligvis utover vedkommendes læring - som forøvrig er litt artig da norsken ikke akkurat er spot-on hos "TS" selv 

Har lest den eg. Syntes fortsatt kommentaren din er unødvendig :)

Lenke til kommentar

Skjerp deg.

Da skal jeg avslutte med å si at jeg synes at denne tråden er unødvendig. Dette er jo et forbanna paradoks fra TS - peace. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjerp deg.

Da skal jeg avslutte med å si at jeg synes at denne tråden er unødvendig. Dette er jo et forbanna paradoks fra TS - peace. 

Haha, jaja. Ha ein fin kveld! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke pga at de er dårlige i norsk det går utover TS's opplæring. Det ene eksempelet var at hun ene i klassen ikke vil spørre læreren siden hun er dårlig i norsk, det andre er at læreren spør om de fremmedspråkelige forstår x.

At TS er dårlig i rettskriving har ingenting med problemet til TS å gjøre, at de i klassen er dårlige i norsk har ikke direkte med problemet å gjøre heller.

Spørsmålet er egentlig; Hvordan skal jeg få den forbannede sidemannen til å holde kjeft og la meg være i fred?!!!?!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det er en kulturkollisjon på gang? Ikke mellom TS og medstudenten men mellom norsk læremiljø og innvandrerstudenten? I norge er vi vant til å hevde vår rett til å spørre mens i en del andre land er det 'fy-fy' å spørre|be om hjelp (fra en autoritetsperson.)

Kanskje TS kan si til medstudenten at læreren blir lei seg om hun ikke spør og ber om hjelp? Smør på, si at læreren får dårligere lønn hvis ikke man spør og hvis man da får dårlige karakterer på prøver. Legg det frem som om at det er en plikt å spørre læreren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...