Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Har ei lita jente som ikke er seg selv for tiden. hadde barnepass på fredag, og hentet henne lørdagsmorgen. Hun var veldig kosete, og spiser lite. De i barnehagen sier hun vil ikke leke ute og bare legger seg ned. Jeg hentet henne derfra idag pga dette. Hun hadde ikke spist noe av frokosten jeg laget henne, og hun er rett å slett ikke seg selv. Jeg begynner å lure på om hun kan ha urinveisinfeksjon? Skal ta en prøve inatt og levere inn imorgen. Vil bare høre om noen andre har opplevd lignende? Og eventuelt har noen tips til hva det kan være om det viser seg å ikke være uvi? Hun har ingen feber forresten. Litt snørrete, men det har hun vært en god stund nå.. kan også ta med noe jeg kom på, hun bruker å ligge på sofaen og løfte beina opp og ned, helt strak. Hun bruker å lage ett litt sånn merkelig ansikt samtidig som hun gjør dette. Har lenge trodd at det er før hun skal bæsje, helt til jeg så det at hun gjør det etter å ha bæsjet også, rett etter jeg har skiftet bleie. Kan det være tegn på at hun har vondt, uvi eller forstoppelse? Eller er dette noe barn gjør?

Anonymous poster hash: f374f...d9a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du beskriver dette, kan det passe med en UVI. Jo eldre barnet er, jo større sjanse er det for å få feber (spedbarn kan gjerne ikke ha feber). Det kan gjerne være hyppigere vannlating, eventuelt endret lukt og farge på den, men dette har du ikke sagt noe om.

Andre ting det går ann å tenke på (som jeg kommer på i farta), som barnet kan ha vanskelig for å gi uttrykk for:
- Hodepine (spenningshodepine eller migrene. Ved f.eks. migrene kan barnet være lys- og lydsky).
- Psykiske plager pga. stress kan utarte seg som magesmerter og/eller hodepine med nedsatt allmenntilstand.
- Halsbetennelse (og eventuelt mononukleose/kyssesyke) kan gi nedsatt matlyst (klarer ikke å svelge ordentlig) men barnet har vanligvis feber i tillegg.

Diverse infeksjoner kan hos barn arte seg på en måte som gjør at det er vanskelig å mistenke. Dette bør vurderes av lege.

Barnet bør uansett vurderes av lege (noe jeg antar du skal siden du snakker om urinprøve).

Lenke til kommentar

Dere legger ut mange teorier og tanker, men hva med verste tilfelle? Kan ikke utelukke at noe kan ha skjedd med barnevakten.

Ellers er tur til legen absolutt nødvendighet. Fortell legen alt åpent og ærlig, selv ting du helst ikke vil tenke på. I en slik situasjon kan du ikke utelukke den minste detalj dessverre.

Anonymous poster hash: 0d22d...126
Lenke til kommentar

Dere legger ut mange teorier og tanker, men hva med verste tilfelle? Kan ikke utelukke at noe kan ha skjedd med barnevakten.

Ellers er tur til legen absolutt nødvendighet. Fortell legen alt åpent og ærlig, selv ting du helst ikke vil tenke på. I en slik situasjon kan du ikke utelukke den minste detalj dessverre.

Med mindre det skulle foreligge åpenbare blåmerker, er vel dette ganske usannsynlig. Alternativt kan man jo tenke på psykiske overgrep, men dette er tilnærmet umulig å finne ut, og i bunn og grunn handler det om i hvilken grad man stoler på den som skal ha omsorg for barnet.

Man må vokte seg litt på balansegangen mellom å tenke "worst case" vs. å være helt paranoid.

Endret av samsonicks
Lenke til kommentar

Takk for svar. Kan godt hende det er halsbetennelse! Hun hoster en del. Men inatt lå jeg våken for å se om hun faktisk sover på natten. Da hørte jeg henne ligge å ynke seg, auu sa hun, og ikke. det virker som hun har vondt en plass, må si jeg blir urolig om det viser seg å ikke være urinveisinfeksjon. For da vet jeg ikke hva og hvor hun har vondt.

Når det er sagt så er barnevakten hennes bestefar, og en oppegående og ordentlig mann. Han har også samboer og jeg må bare få si at hun er en veldig hyggelig dame. De hadde besøk av onklene og søskenbarna hennes i tillegg. Vil ikke tro de har gjort henne noe, eller vært stygge med henne.

Lenke til kommentar

Forresten dere. Jeg har skrevet ett innlegg tidligere om barnehagen hun går i. De fortalte ikke meg at jenta vår datt ned fra stellebordet.. jeg oppdaget det da de spurte meg om det hadde skjedd noe hjemme på stellebordet siden hun var redd. Jeg avtate dermed ett møte med leder og spurte hva i alle dager det er som foregår i barnehagen når min datter er redd for å skifte bleie der. Dette har aldri vært noe problem hverken hjemme eller hos besteforeldre. Da fikk jeg vite at hun hadde ramlet ned. Jeg har sett hun har en del runde blåmerker på føttene hver gang hun er i barnehagen, men har alltid tenkt det er vanlig?? Vi tar alltid ut full ferie i påske, vinter osv, og da har hun de ikke. Da går de bort.

Lenke til kommentar

Det er mye sykdom som går om dagen. Jeg har en jente på 4 mnd med stygg hoste, tett nese og surklete luftveier. 

Kan være greit å holde et øye med tempen. Små barn klarer ikke regulere kroppstemperaturen på samme måte som større barn/voksne, så temperaturen kan endre seg i løpet av kort tid. Blir den over 39 bør man kontakte lege. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...