Gå til innhold

Aprilfest 2016 - Polljen - "Same procedure as last year"

Anbefalte innlegg

Bruker: Polljen

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Canon 5D3 og Fuji XT/XE og kanskje også Canon S120 (sistnevnte må lånes)

Utfordringen er den samme som den alltid er på denne tiden av året. Det er tregt å komme i gang fotografisk på nyåret, og selv om jeg i år har dratt med meg kamera oftere enn tidligere år så blir det for få bilder.

Motivmessig så starter det nok som vanlig - altså "same procedure as last year" (og årene før det) - med hagemotiver og så blir det forhåpentligvis en utvikling videre etterhvert som måneden går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uke 1 bilde 1

En av de store gledene med en hage er nytelsene man kan oppleve utover sommeren/ettersommeren. En av mine favoritter i hagen, og som jeg har levert bidrag av flere ganger, er et "konkret" plommetre. 

Mitt første bidrag er "gleden" av nok en gang å se at det skapes nytt liv i dette treet. Jeg gleder meg allerede nå til å høste fruktene  :)

26209872585_4f1393ed4b_z.jpg

Plumtree early spring

Canon 5D3 - 100mm macro med mellomringer

1/50 f/8 ISO1600

Lenke til kommentar

Uke 1 bilde 2

Jeg satser også på knopper i ukens andre bilde, dog av en annen variant.

Selv om de fleste fremdeles "henger" med hodet, så er det en som titter opp etter solen.

(vansken i dag var å få en noenlunde komposisjon liggende på marken med en 100mm på kameraet)

26017579310_6e5d5dccf2_z.jpg

Daffodil ready to bloom

5D3  100mm  f/5  ISO100

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Uke 2 bilde 1

Jeg holder meg til knoppene, men går ned i plenens "mikrokosmos".

Dagens bidrag har en god del "digital" zoom. siden jeg har tatt et utsnitt som er ca 1/9-del av det opprinnelige bildet. I tillegg så har jeg brukt alle mine mellomringer (68mm) på mitt 100mm objektiv. Jeg har lagt ved "originalbildet" i spoiler for å vise hvor lite utsnittet tross alt er.

I LR har jeg kun "croppet" bildet og fjernet en liten "flekk". Det er ikke foretatt noen oppskarping eller endring av andre parameter i LR.

26279424871_247382ec48_z.jpg

5D3 100mm med mellomringer f/8 ISO 400

post-58755-0-61641600-1460291379_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Uke 2 bilde 2

Det kan tyde på at jeg kunne brukt "Knopper" som tittel på denne festen, siden jeg tydeligvis har blitt litt "hekta" på denne nå når det våres  :)

Jeg var i et område med en del "Seljetrær" og tenkte at  det var fra det treet jeg fotograferte en knopp som spirer, men jeg ble litt usikker i etterkant siden grenen er noe mørkere (brunere) enn hva Seljen normalt er.

26356058241_a70af9a899_z.jpg

Buds

5D3 100mm macro 1/160 ISO800

(uten mellomringer i dag)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...