Mr D Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Jeg anbefaler å følge dosering angitt på pakka. Det er vanligvis angitt dosering ift mengde klær og hvor skittent det er, og det er viktigere enn hvor mye vann maskinen bruker. Det er ikke noe nytt at moderne maskiner har mengdeautomatikk. Det har eksistert i mange år, men de nyeste bruker enda litt mindre vann. Det er bedre å bruke litt for mye såpe fordi da blir klærne rene, men hvis man bruker for lite blir møkka "vasket inn" i tekstilene. Har man en moderne kvalitetsmaskin som f.eks. den TS har kjøpt, så vil også maskinen varsle hvis det er altfor mye såpe/skum og legge til en ekstra skylling. Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Klærne blir ikke renere av ekstra mye såpe, tvert i mot. Du ender opp med rester av vaskemiddel i klærne som ikke blir skylt ut av Miele-maskinen. Du må for øvrig gjerne følge anvisningene på pakka, men det er ingen grunn til å tro at dette er en objektiv vurdering. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 Klærne blir ikke renere av ekstra mye såpe, tvert i mot. Du ender opp med rester av vaskemiddel i klærne som ikke blir skylt ut av Miele-maskinen. Jeg har aldri påstått at klærene blir renere med ekstra mye såpe. Det beste er korrekt dosering. Når du påstår at Miele-maskinen ikke klarere å skylle ut nok med ekstra skylling ved overdosering, er det da noen annen som kan det siden du spesifiserer Miele? Du må for øvrig gjerne følge anvisningene på pakka, men det er ingen grunn til å tro at dette er en objektiv vurdering. Jeg stoler mer på produsenten enn en tilfeldig påstand på et forum at man skal halvere doseringen. Hvis man doserer for mye kan det være såperester igjen i tøyet, men det blir rent. Men hvis man doserer for lite vil tøyet ikke bli rent og man få fettlus/vaskelus på tøyet, og over tid vil tekstilene bli grå og harde. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 9. april 2016 Del Skrevet 9. april 2016 De aller fleste vasker klærene uten at de er spesielt skitne. Se heller på hvor skitne klærne er før du bestemmer deg for hvor mye vaskemiddel du skal ha i. En bukse eller genser du har bruke en dag eller to er ikke akkurat skitten. 1 Lenke til kommentar
Atom_Mirny Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 (endret) Jeg har aldri påstått at klærene blir renere med ekstra mye såpe. Det beste er korrekt dosering. Når du påstår at Miele-maskinen ikke klarere å skylle ut nok med ekstra skylling ved overdosering, er det da noen annen som kan det siden du spesifiserer Miele? Jeg jobber ikke med å vaske klær og har således minimalt med erfaring med andre vaskemaskiner enn min egen Miele-maskin. Derav den ekstra spesifikasjonen. Jeg stoler mer på produsenten enn en tilfeldig påstand på et forum at man skal halvere doseringen. Hvis man doserer for mye kan det være såperester igjen i tøyet, men det blir rent. Men hvis man doserer for lite vil tøyet ikke bli rent og man få fettlus/vaskelus på tøyet, og over tid vil tekstilene bli grå og harde. Hvem bryr seg hvem du stoler på eller ikke? Vi er ikke er for å overbevise deg om noe som helst. Dette er ikke en politisk debatt, men et forum hvor man overraskende nok diskuterer småting som hvor mye såpe man bør putte i en vaskemaskin. Søker du på nettet og leter i Mieles egen bruksanvisning vil du finne påstander som bekrefter det flere av oss sier i denne tråden. Du vil for øvrig også finne masse informasjon på nettet, gjerne produsentens egne anbefalinger, som støtter opp under din egen teori. Endret 10. april 2016 av Atom_Mirny Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. april 2016 Del Skrevet 10. april 2016 Søker du på nettet og leter i Mieles egen bruksanvisning vil du finne påstander som bekrefter det flere av oss sier i denne tråden. Hvilke påstander tenker du på? Denne tråden handler opprinnelig om valg av vaskemaskin. Da jeg blandet meg borti diskusjonen om dosering av vaskemiddel kom det av påstanden i post 20: "Det anbefales vel stort sett å bruke halvparten av doseringen som står på pakken med vaskemiddel. Moderne vaskemaskiner bruker mindre vann når en ikke fyller full vask, så da skal en også dosere mindre". Dette står ikke i noen bruksanvisninger. Jeg svarte på påstanden i post 21: "Jeg anbefaler å følge dosering angitt på pakka. Det er vanligvis angitt dosering ift mengde klær og hvor skittent det er ...". Dette stemmer da med bruksanvisningene (bortsett fra at jeg ikke sier noe om vannets hardhetsgrad fordi dette er et minimalt problem i Norge)? Miele skriver: "Bruks- og doseringsveiledning står på vaskemiddelpakken. Doseringen er avhengig av: Hvor skittent tøyet er, Tøymengden, Vannets hardhet" og f.eks. Siemens/Bosch skriver: "Doseres i henhold til: tøymengde, tilsmussing, vannets hardhetsgrad og produsentens anbefalinger". Du vil for øvrig også finne masse informasjon på nettet, gjerne produsentens egne anbefalinger, som støtter opp under din egen teori. Jeg vet godt hvor jeg finner informasjonen. Hadde ikke tenkt å gjøre noe ut av dette, men får vel si ifra... Jeg har jobbet med hvitevarerer i mange år. Det du kaller min egen teori vil jeg heller kalle kunnskap og erfaring: Erfaring fra egne maskiner, erfaring fra brukere/kunder og kunnskap/opplæring fra leverandører/produsenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå