Aleksander1986 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hei, Min bedre halvdel presterte å bli fratatt førerkortet i går kveld. Hun ble relativt stresset av situasjonen, og samtykket til at førerkortet ble inndratt på stedet. Dog, etter at jeg hadde hentet henne, og hun hadde roet seg litt ned, fikk hun forklart situasjonen litt nærmere. Det hun fortalte (gitt at hun husker alt korrekt), fikk meg til å lure på om det er blitt begått en feil fra politiets side her. Det som visstnok har skjedd er at UP har ligget bak henne i mellom 3 og 4 kilometer langs en 80-sone i Trondheim. Hun var naturligvis ikke klar over dette, og kjørte etter hennes hukommelse i alt fra 100-120 kilometer på speedometeret. Etterhvert svinge hun av for å dra innom en butikk, og når hun gikk ut av bilen kom politiet ut av sin og fortalte henne at de ville ta en prat. Politiet var visstnok klare på at de ikke hadde noen gjennomsnittsmåling, men heller en måling av toppfart (som var 118 km/t). Det er da som kjent nok til å miste førerkortet. Mitt spørsmål er dette; om politiet ser et lovbrudd som blir begått (f.eks 100-110 km/t over lengre tid, 1-2 km/t), er de da nødt til å stoppe henne umiddelbart, eller kan de "vente" for å se om et verre lovbrudd blir begått? Konsekvensen av dette er jo selvfølgelig førerkortbeslag versus en bot og prikker for eksempelvis 105 km/t i 80-sonen. Jeg har i hvert fall ikke peiling. Jeg synes bare det høres rart ut. For å ta en (dårlig?) sammenligning; om politiet ser at en mann blir sparket når han ligger nede, skal politiet da gripe inn og anmelde for vold, eller vente til situasjonen blir verre, slik at de kan sikte for drapsforsøk? Til slutt, et siste spørsmål; om jeg tar med henne til politistasjonen i dag for å trekke samtykket, kan vi samtidig "kreve" å få kopi av UP sin rapport (som hun har skrevet under på)? Og hva med videofilen som de visstnok har. Kan vi kreve å få kopi av den også? Jeg skulle gjerne ha dobbeltsjekket om hennes versjon stemmer før jeg eventuelt kobler inn juridisk hjelp i saken. Takk for eventuelle svar. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Hei, Mitt spørsmål er dette; om politiet ser et lovbrudd som blir begått (f.eks 100-110 km/t over lengre tid, 1-2 km/t), er de da nødt til å stoppe henne umiddelbart, eller kan de "vente" for å se om et verre lovbrudd blir begått? r. Nå er det jo ikke sikkert at politiet avventet for å ta henne for et verre lovbrudd, kanskje hadde hun ikke blitt stoppet hvis hun hadde holdt seg i 100? Alt avhenger av situasjonen, hva slags prioriteringer og andre oppdrag denne patruljen hadde. Helt enig i at sammenligningen din med vold/drapsforsøk var dårlig ? Endret 31. mars 2016 av Bond007 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Her er det viktig å finne ut av sakens fakta, herunder hva slags målemetode de har brukt. Så kan du sette deg inn i hvordan målemetoden skal brukes, og finne ut om det er gjort korrekt. GP-4027 skal følges ved fartskontroll, jeg legger den ved som et vedlegg i dette innlegget. GP 4027 versjon januar 2016.pdf Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Politiet har i visse tilfeller plikt til å gripe inn for å avverge eller stanse lovbrudd. Brudd på denne plikten får imidlertid ikke betydning for straffeutmålingen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå