Gå til innhold

Restskatt: Vits å betale før 31 mai?

Anbefalte innlegg

Det er 0.56 % på restskatt hvis du ikke betaler tilleggsforskudd før 31.mai ser jeg.

Hva skjer hvis du ikke betaler før 31 mai, får du faktura på restskatten senere da?
Eller må du følge med selv?

Siden det er så liten rente, kunne jeg tenke meg å drøye mest mulig med å betale restskatten.

Anonymous poster hash: 45d49...aa6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger er lite verdt med den renta så jeg ville ikke tenkt på det, Heller tanken om å få ting unnagjort.

I dag er det galskap være gjeldsfri. Hadde jeg ikke pusha grenser på hva jeg kunne få i lån mot "ekspertenes" råd hadde jeg tapt minst 800k. MINST. 

Vi snakker bare vanlige gebyrer (staten er ganske grådig men ikke noe som svir hvis du ikke er veldig sen). Du kan også få utsatt betaling for den saks skyld så se an egen situasjon.

Lenke til kommentar

Ikke no

???

Det der skjønte jeg nesten ingenting av  :(  Ønsker bare et tydelig enket svar på spørsmålet.

Anonymous poster hash: a7eb5...091

Betal når det passer. Er ikke noe stress å vente. Hvis du vil får du også utsatt betaling uten å betale mer en renter.

Lenke til kommentar

Du får faktura på restskatten senere, ja. En i september og en i oktober, hvis jeg husker rett.

Ok takk. Hvorfor to fakturaer, blir det noe ekstra?

Anonymous poster hash: a7eb5...091

To fakturaer hvis det er over et visst beløp (3000 kr eller noe). Det er vel 0,56% høyere enn restskatten oppgitt i selvangivelsen, tipper jeg. Endret av selters
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 0.56 % på restskatt hvis du ikke betaler tilleggsforskudd før 31.mai ser jeg.

Hva skjer hvis du ikke betaler før 31 mai, får du faktura på restskatten senere da?

Eller må du følge med selv?

Siden det er så liten rente, kunne jeg tenke meg å drøye mest mulig med å betale restskatten.

Anonymous poster hash: 45d49...aa6

Eg fekk om lag 30 000 i restskatt etter at alle frådrag er oppførte. Litt mindre enn i fjor (som kjent er det om å gjera å få mest mogeleg i restskatt). 0,56 % (antar det stemmer) betyr 168 kr i skilnad (antar det gjeld for eitt år, men er kanskje ei dryg månad til).

I tillegg har ein "trikset" som går ut på å betala 99 kr mindre enn ein har fått i restskatt sidan staten ikkje krev inn restskatt under 100 kr, dvs. f.eks. betala 29 901 kr innan 31. mai dersom ein har 30 000 i restskatt. (Om ein ikkje er så kald fisk kan ein ta 98 kr, men med rente godt under 1 % kjem ein ikkje over 100 om ein har 99 som differanse)

I mitt tilfelle sparer eg om lag 250-300 kr på å betala innan 31. mai, framfor å venta på faktura. Ja, du får faktura seinare, staten kjem ikkje til å la deg vera i fred før dei får pengane sine :)

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...