DUFF_B33R Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Nytt år, nye muligheter... jeg forstår meg ennå ikke på hvor mye jeg får igjen på skatten. Kan noen hjelpe meg? To nøkkelpunkter (tror jeg): 3.6/4.9 - Sum grunnlag for inntekts- og formueskatt: 333 871 kr Kommentar: dette er vel summen de føler de skal trekke skatt på, ikke det faktiske beløpet som skal ha vært det jeg betaler men grunnlaget. Lengre ned finner en "Foreløpg oversikt over skatter XXXX", Forskuddstrekk: 159 102 kr Dette er det som er blitt trukket av skatt på meg for 2015. NÅ, hvis jeg har forstått det riktig så er skatt et sammensatt regnestykket. Hva en betaler i skatt avhenger av skatt på alminnelig inntekt, toppskatt, trygdeavgift og formueskatt. Alminnelig skatt er 25% Jeg tjente mindre enn 550 550 så jeg skal ikke betale toppskatt Trygdeavgiften er på 8,2% slik jeg forstår det Jeg har ikke formue Så da kommer jeg fram til at jeg skulle ha betalt 25% + 8.2% = 33,2% i skatt. Nå tar jeg ikke med fradragene, har masser av gjeld (studielån, billån, huslån, tap på aksjer m.m), men i denne omgang regner jeg "worst case". Så ved 33,2% av de 333 871 kr = 110 845 kr. Jeg har betalt 159 102 så jeg får da (159 102 - 110 845) 48 256 kr + fradrag (ikke utregnet ennå) igjen på skatten. Stemmer det? * Lite notat så er et slikt "høyt nivå" gjort med vilje da jeg for det meste av 2015 skal ha betalt etter tabell 7100 som ikke tar hensyn til særlig med fradrag. Endret 31. mars 2016 av DUFF_B33R Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Du skal beregne 8,2 % av posten "grunnlag trygdeavgift 8,2 %" som står nesten øverst i selvangivelsen. Dette er trygdeavgiften din. Denne beregnes av et høyere grunnlag enn inntektsskatten, så du har regnet ut en for lav total i innlegget ditt. Du skal beregne 27 % av posten "grunnlag inntektsskatt", som du siterer. Dette er inntektsskatten din. Summen av disse to postene er det du skal betale i skatt av inntekt. Hva du får igjen kommer an på om denne summen er lavere eller høyere enn forskuddstrekket ditt. Nedsettelsen til 25 % inntektsskatt (og trinnskatt som erstatning for toppskatt) kommer først fra 1.1.2016. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Fradragene dine er allerede tatt med i beregningen av "grunnlag inntektsskatt". Om du da ikke har fradrag som ikke er innberettet til skattemyndighetene. I utgangspunktet skal alle postene du nevner være innberettet, med eventuelt unntak av tap på aksjer. Er tap på aksjer gjennom fondsforvaltere etc - så vi det normalt være innberettet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Ellers har jo skattetaten en grei "kalkulator" for å estimere dette; http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Avansert-skatteberegning/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå