Leo_ Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Først som sist, dette er ikke ment å være første post i en byggetråd, men på sikt har jeg lyst til å bygge litt i selv til kjellerstua. Jeg har ikke bygd fryktelig mye før, men det lille jeg har bygd har blitt omentrent som beregnet. Jeg har en ganske god formening om hva jeg ønsker å oppnå, men veien dit er enda noe diffus. Det jeg har i tankene nå er å bygge en sub som går dypt, kanskje sikte på -3dB på rundt 10Hz. Rommet under trappa ned til kjellerstua er avgrenset fra kjellerstua med lettvegger, og der tror jeg det kan være mulig å plassere en sub som tar mye plass. Stor sub, men ikke synlig i rommet den skal spille for, det er tankespinnet mitt nå. Jeg har lekt litt i BassBox 6 Pro, justert litt på kassevolum og port og brukt tallene for en Dayton Audio UM18-22 18" Ultimax DVC som utgangspunkt. Jeg har prøvd å lese meg opp litt på T-line også, men selv om jeg har ganske mye plass tilgjengelig tror jeg ikke det er realistisk å få til en 18" 10Hz T-line til hjemmebruk, under ei trapp. Foreløpig ser det ut til at en bassreflekskasse på rundt 500l er det mest realistiske. Kanskje en Dayton SPA1200DSP 1200W plateforsterker. Så, er det noen som har noen tanker rundt dette? Er det noe jeg ikke har tenkt på med valg av type kasse? Er elementet skivebom? Setter pris på litt tanker rundt saken. Lenke til kommentar
zepol Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Her har du litt lese stoff som kan hjelpe deg noe på vei http://hubpages.com/technology/How-to-build-your-own-subwoofer det som er det viktigste du må ha i bakhodet er lyd i bil skal ikke være det samme som lyd i hjemmet musikk avspilling høres ikke lik film lyd osv. osv. dvs at man kan ikke oppnå samme resultat ved å montere hjemme høyttaler i en bil og vis a versa i lyd verden så kan man ikke få både pose og sekk om man ønsker seg lyd som er myk som fløyel slik at stemmene fra Diana Krall omfavner diner ører og smører dem i baby olje så må du velge utstyr som gir deg denne følelsen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Fint lesestoff å begynne med, men jeg har nok passer det punktet. Lyd i bil eller hjem er etter min mening stort sett det samme, man mygger for å oppnå visse egenskaper. Har du de samme preferansene i bilen som hjemme, bygger du for disse egenskapene, men forutsetningene er ganske ulike, det er sikkert. Jeg skal ikke gå inn på resten av oppsettet her, i denne omgang er det sub som er interessant, dog skal sies at det her er snakk om hjemmekino. Jeg mistenker at jeg kommer til å operere med en eller to 12" tunet betydelig høyere for midbass, så det jeg har begynt å fundere på her vil nok være avgrenset til kun det aller dypeste av lydbildet. Er det noen her som har bygd en veldig dyptgående T-line? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå