sedsberg Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-a-12015-statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad-2016/id2469018/ De veiledende retningslinjene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov, som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler og hygiene med mer, og tar videre hensyn til andre sider av dagliglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsettelse av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye. Jeg skjønner ikke om de veiledende satsene som er oppgitt er inkludert eller eksludert boutgifter (husleie, strøm etc). Det står at det inngår ( at det er inkludert) men også at det ikke er inkludert. Hva mener de egentlig? Håper selvsagt at jeg får jobb før jeg må søke men vet av erfaring at man i denne kommunen ikke får noe med mindre man kan bevise selv hva man kan ha krav på. Det er mye å sette seg inn i for de som ikke er flinke på slikt. En jeg kjenner klarte å 3000,- i støtte i måneden inkludert til boutgifter. Dette etter at de først ikke ville gi noe og så etter de tilbød ham sosiallån. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 De mener at dette er utgifter til livsopphold, og derfor på visse vilkår skal dekkes av sosialmyndighetene, men at de ikke er inkludert i de veiledende beløpet. Du får altså dette beløpet pluss bolig, strøm og oppvarming mv. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Generelt sett utenfor Oslo, Bergen og Trondheim så er vel livsopphold på rundt 5500 for en enslig voksen. Satsene er kommunale, og varierer. Livsopphold skal dekke mat, klær, medisiner, transport, kommunikasjon, underholdning, osv. I tillegg kan man søke om å få dekt husleie, strøm og innboforsikring. Det settes krav om at det søkes bostøtte (regner med at det er dette din bekjente fikk), som trekkes fra livsopphold. Husk at NAV Kommune har grenser for hvor mye husleie de dekker. Er husleien høyere vil de kreve at du får deg billigere bolig. Grensen er som regel lavere enn laveste husleie på privatmarkedet, og vil ikke dekke kommunale husleiepriser (som i disse dager ligger på samme nivå som privatmarkedet). De kan også kreve at du selge formueobjekter, som bolig og bil, for å dekke livsopphold. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Bil vet jeg man får beholde her, med mindre det er en dyr eller fancy bil, eller man har billån. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Dette er veiledende satser. Satsene er ment å dekke grunnleggende ting som mat, helseutgifter), husholdningsartikler, personlig hygiene kommunikasjon, klær, samtidig som de også tar litt hensyn til aktiviteter på fritiden. Man skal ta en individuell vurdering av nivået, særlig hvis det er barn i bildet. Strøm, oppvarming og husleie er ikke med i de veiledende satsene, men som skal inngå i livsoppholdsstønaden. Grunnen til at dette ikke er med fordi det er stor variasjon i utgiftene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå