Tmz Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Hei Har nettopp flyttet og har i denne forbindelse nå mottat en regning på nesten 7000 kroner i felleskostnader som allerede hadde forfalt da jeg mottok brevet. På giroen står det at den ble produsert 21.03 og forfall var den 28.03. Med påsken og helligdager i beregningen er jo dette helt høl i huet, spessielt når regningen er ca 4 ganger estimerte felleskostnader. Skal sies at det er startkapital med i beregningen(nybygg) men er dette i det hele tatt lov? Hadde egentlig ikke regnet med at dette kom før i slutten av april... I tillegg må det jo være noe feil, jeg skal liksom betale for garasje enda jeg ikke har kjøpt garasjeplass.. er dette normalt? Hvis jeg må betale purregebyrer og renter på dette her kjenner jeg at jeg får mest lyst til å skade noen, faen til idioti. Synes også 2500 i måneden virker litt drøyt da jeg bare har en 2 roms på knappe 60 kvm, er dette også normalt? Ikke alle spm her som passer inn i jussdelen av forumet, men det får så være. Endret 31. mars 2016 av Tmz Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Utgangspunktet er at en regning forfaller ved påkrav med mindre kravshaver yter kreditt (f.eks. ved å sette forfallsdato frem i tid). At noe forfaller ved påkrav vil si at skyldneren skal betale straks kravshaveren krever betaling. Så lenge det ikke er avtalt noe annet har man derfor ikke krav på kreditt. Forsinkelsesrenter vil imidlertid først løpe fra 30 dager etter påkrav. Hvis du først mottok dette 30. mars vil forsinkelsesrenter løpe fra 28. april. Regelen om rente fra forfallsdag gjelder kun når forfallsdagen er forhåndsbestemt, det kan den ikke sies å være for felleskostnader. Purregebyr kan på samme måte kreves først 14 dager etter forfall. Forfall er tidligst den dagen brevet er i postkassen din. 3 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Husk at du kan bestride et hvert krav du ikke er enig i og da må faktisk saken til forliksrådet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 ... hvor du som hovedregel blir ilagt noen tusen til i saksomkostninger hvis du taper saken. Og det å bestride et krav er i seg selv ikke vern mot mislighold. Taper du saken i forliksrådet har du faktisk misligholdt pliktene dine i borettslaget, og det kan du kastes ut for. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Bare for å presisere krikkerts innlegg noe: Forfallsdato er når du mottar påkravet, men forsinkelsesrenter løper fra 30 dager etter at påkrav sendes, jf. forsinkelsesrenteloven § 2. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 I borettslag vil sending og mottak ofte være samme dag, derfor skrev jeg mottatt. Forsendelsesformen er typisk at styret legger det rett i postkassa. Dette kan ofte skape ofte et uforklarlig avvik mellom produksjonsdag og mottaksdag. 2 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Vi er ikke et boretslag, men er selveiere men det har kanskje ikke noen betydning. Styret har ingått en avtale med Obos så det er de som har sendt regningen og da regner jeg med at det er de jeg må forholde meg til. De sendte regningen til min gamle adresse, derfor har ikke jeg fått noen regning rett i postkassa. Men da regner jeg med at jeg slipper renter og gebyrer da, selv om jeg drøyer betalingen til imorgen. Må ringe de først å forhøre meg om at beløpet er riktig da jeg synes det var mistenkelig høyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå