Gå til innhold

Strenge kontrollregimer på arbeidsplasser, hvordan er din arbeidsplass?


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til at denne tråden skal handle litt om kontrollregimer på forskjellige arbeidsplasser, og håper at folk vil komme med erfaringer fra sine arbeidsplasser, og komme med sine synspunkter på dette. :-)


For å innlede forumtråden så kan jeg si at jeg har jobbet en stund i en landsdekkende bedrift som har hovedkontor i Oslo, men flere avdelinger i andre regioner. Jeg jobber i en av disse underavdelingene med serviceoppdrag ute hos kunder.

Jeg anser meg selv som en som alltid har hatt en høy arbeidsmoral, vært presis og pålitelig, og som alltid har vært fleksibel og stått på når det har oppstått utfordringer. Jeg har alltid brukt tiden min på en effektiv måte og funnet en rutine i hverdagen som gir fornøyde kunder. Jeg har alltid likt jobben, og har i stor grad fått lov til å jobbe med frihet under ansvar.

Men over det siste året har hverdagen gradvis tatt en endring fra den gode gamle trivelige hverdagen, til å bli et rent hundeliv for folk som jobber ute. Fra å tidligere få tilsendt en liste med oppdrag som skulle utføres over dagen, eller gjøre oppgaver etter behov, er vi blitt påtvunget et elektronisk system som delegerer oppgaver, og som til enhver tid overvåker hvilke oppdrag folk befinner seg på. Det meste som skal gjøres, skal registreres via dette systemet, og det er definert nøyaktig hvor lang tid man har lov til å bruke på hvert oppdrag. Man får ikke lengre se en liste over oppdragene man har liggende i kø på seg. Man må fullføre et oppdrag, før man får opp neste. Man vet ikke en gang hvor mange oppdrag man har igjen den dagen.

Hvis man av en eller annen grunn kommer ut av rute, får man hissige og nedlatende telefonoppringinger fra de som delegerer oppgavene sentralt i Oslo, og beskjed om at "avviket" vil rapporteres videre til lederen for medarbeideren det gjelder, med krav om å få en forklaring tilbake. Alt i alt har dette økt stressnivået, umyndiggjort arbeidere som tidligere var flinke til å ta ta ansvar og disponere sin egen tid, og generelt sett bare dradd motivasjonen nedover. Det har også dradd ned kvaliteten på jobbene som utføres. Fra å være en som faktisk har trives med å jobbe ute, og føle seg verdsatt som en som tar i et tak, føler man nå at alt styres "ovenfra og ned" med et strengt overvåkingsregime, og at man er blitt en mindreverdig gulvarbeider som blir kommandert rundt for å ta drittjobben som de finere kontorherrer ikke en gang ønsker å tenke på. En "drittjobb" som egentlig ikke hadde trengt å være en "drittjobb" om ledelsen hadde vist litt respekt.

Jeg vet at det ikke er unikt for vår bedrift dette her, og at dette er en trend som bare fortsetter å utvikle seg. Det er synd at håndverkere og teknikere som har funnet drømmejobben, sine egne metoder og sitt eget tempo, skal få denne ødelagt av arbeidsgivere som innfører slike kontrollregimer.

Jeg er fullt innforstått med at jeg og andre arbeidstakere er betalt for å utføre oppdrag for arbeidsgiveren, og at de har sin fulle rett til å disponere denne tiden på den måten de ønsker. Men samtidig tenker jeg at de må forstå at oss "utearbeidere" også er mennesker som ønsker å trives i jobben. Vi er en person med en identitet og et navn, og er et ansikt utad for bedriften. Vi er ikke bare et ansattnummer i en bunke, eller en slags statistisk enhet som produserer en viss pengesum for bedriften.

Jeg klarer ikke helt å forstå denne kulturen om at gulvarbeidere skal rakkes ned på av ledelsen, og at det ikke skal være noe gjensidig respekt for hverandres oppgaver bare fordi den ene har arbeidsplassen sin på et kontor, mens den andre har arbeidsplassen i en servicebil. Med denne trenden vil jo NAV etter hvert er blitt Norges beste arbeidsplass, for folk orker rett og slett ikke hundelivet av å være en alminnelig arbeidstaker lengre. Hvor ble det av idealene om at frihet under ansvar skaper trivsel, trivsel skaper motivasjon, og at motivasjon gir bedre resultater?

Det er selvfølgelig litt forskjellig hvordan folk oppfatter disse endringene, og noen er jo også positive. Mitt inntrykk er likevel at de som setter mest pris på dette, er de som ikke liker å ha noe ansvar selv og som må veiledes gjennom dagen, mens de som er litt mer voksen, oppegående og selvstendige, kommer ut som taperen. Arbeidsgiveren straffer de mest dyktige, kompetente og verdifulle medarbeiderene de har, mens "gjennomsnittsarbeideren" som lett kan erstattes får gå fri. Man kan gjerne argumentere med at dette vil tvinge opp farten på de med dårlig arbeidsmoral, men er denne gruppen egentlig de som er verdt å ta vare på? Jeg tror ikke det. Dessuten er ikke alle lik, og det er dermed ikke en selvfølge at det som fungerer for én, skal fungere for alle.


Jeg har prøvd å ta dette opp med lederne på i min region, lederne her forstår disse problemstillingene ganske godt, men har heller ingen måte å påvirke hvilken retning dette tar. Våre lokale ledere har ved noen anledninger tatt opp enkelte saker med ledelsen i Oslo, men som regel får man bare i svar at dette "kun er et problem i vår region", eventuelt at "det er likt for alle" og at det derfor er noe vi må jobbe hardere med lokalt. Sannheten er at jeg og andre har snakket med folk fra andre regioner som ofte har de samme oppfatningene, men likevel prøver ledelsen i Oslo å undergrave hele problemet.


Jeg har også inntrykk av at det ofte settes urealistiske mål, og at det blir laget statistikk med tall som ofte ikke er representativ for det de forsøker å vise.
De setter også gjerne høyere mål som skal oppnås på måfå, uten å gi oss bedre forutsetninger for å oppnå disse målene. Selv om tidsskjemaet allerede er sprengt, kan det komme flere krav til hva som skal gjøres under hvert oppdrag.



Dessuten måler disse statistikkene av og til på helt feil måte. Uten at jeg vil si nøyaktig ting som måles da det kan avsløre hvilken bedrift dette er, så kan jeg nevne tilsvarende eksempler som:

De måler hvor mye tid hver medarbeider bruker i snitt på hver jobb, men ofte er det slik at de litt mer erfarne blir satt på de litt vanskeligere oppgavene som tar mer tid å løse. Dette vil da på statistikken se ut som disse medarbeiderne jobber tregere enn de mindre erfarne som blir satt på kjappe, enkle rutinejobber.

De registrerer antall klager fra kunder i de forskjellige regionene, men hvis vi f.eks. har 1 kunde som er veldig misfornøyd, og gjerne ringer 30 ganger i en kort periode for å klage på bagateller eller for å gjenta seg selv, så vil dette telle like mye som 30 forskjellige kunder som bare ringer 1 gang hver i samme periode. Det gjør at treffsikkerheten på tallene i analysen er helt borti staur og vegg, og ikke er representative for hvilke avdelinger som gjør det bra og dårlig. Man kan gjerne forklare tallene for ledelsen, men hele målingen blir da totalt meningsløs, fordi tallene blir helt tilfeldige og forteller ingenting. En hver person med sunn fornuft, forstår at for at tallene skal bli representative for punktet det skal måle, bør disse 30 klagene fra en og samme kunde f.eks. slås sammen til å telle som 1 enkel klage, eller at f.eks. første prosentene av kundemassen som har klaget flest antall ganger, bør regnes med. Det virker som de har ansatt en haug med tullinger som ikke vet forskjellen på "gjennomsnitt" og "median" til å ta seg av disse analysene, og folk som ikke klarer å tenke ut en kreativ måte å trekke ut representative tall fra rådataene. De prøver å fortelle oss at vi gjør en dårlig jobb, ved å bruke meningsløse tall som egentlig ikke gjør noe annet enn å demonstrere deres egen inkompetanse.

Det er sjekklister som har punkter som av og til ikke er relevante for jobben som gjøres, som man er nødt til å svare på. Svarene blir da tatt med i statistikken og påvirker målingene for de jobbene hvor punktene faktisk ER relevante.

Jeg kunne sikkert ha skrevet dette innlegget dobbelt så langt for å gå i dybden på idiotien. Men for å forklare det enklere, så har vi regelmessige møter hvor vi diskuterer hvordan vi kan forbedre oss. På disse møtene diskuteres det oftere hvordan vi kan pynte på statistikken for å få det til å se bedre ut, enn hvordan vi kan oppnå et faktisk bedre resultat. F.eks. oppfordrer vi gjerne kunder til å klage/ta saker direkte med personer i regionsavdelingen, fremfor å ringe hovednummeret til bedriften, slik at klager da ikke registreres. Vanskelige jobber blir lurt utenom systemet slik at det ikke plukkes opp av statistikken osv. På sjekklister krysser man gjerne "ja" på punktene som ikke er relevante, for å dra opp gjennomsnittet.

 

Og sist men ikke minst, istedenfor å presentere statistikken som et positivt verktøy som skal hjelpe oss med å visualisere hvor vi kan forbedre oss, blir det heller lagt frem som en trussel om at slurv vil bli avslørt via disse statistikkene, og at det vil få konsekvenser for de gruppene/avdelingene som ikke presterer godt nok.

Jeg vet ikke, men i mitt tilfelle har jeg egentlig mistet hele tilliten til ledelsen, og mistet helt motivasjonen til å levere gode resultater. Jeg har egentlig blitt litt mer likegyldig, gidder ikke være like serviceinnstilt som før, og gidder heller ikke å være like fleksibel som jeg en gang var. Jeg har egentlig lenge vurdert å skifte jobb, men det som er så synd er at arbeidsoppgavene vi driver med tross alt er veldig interessante. Det er ledelsen, og ikke oppdragene det er noe i veien med. Og det vi driver med er ganske unikt for vår bedrift. Det er mulig bedriften rett og slett har blitt for stor, selv om vår regionsavdeling er liten.

Spørsmålet er, hva skal man egentlig gjøre når tilstanden er blitt slik den er blitt? Skal man i det hele tatt gidde å engasjere seg og prøve å kjempe for en bedre hverdag, eller skal man bare følge strømmen og finne seg i alt man får tredd ned over skuldrene?
Hvordan er situasjonen på deres arbeidsplass?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er innen telekommunikasjon. Vi installerer elektronisk kommunikasjonsutstyr hos kunder, og selger deretter abonnement på drift og vedlikehold av utstyret, samt tjenester som benyttes via utstyret. Hovedinntekten til bedriften er altså fra selve abonnementet/serviceavtalen vi har med kundene, og ikke direkte fra salg eller montering av utstyret i seg selv. (Utstyret er ofte kostnadsfritt mot binding av abonnement.)

Lenke til kommentar

Vurdert å bytte jobb til noe du trives med ?

Undersøkelser viser at folk må ha en viss grad av selvstyring for å trives med jobben, for mye micromanagement, overvåkning og manglende følelse av kontroll undergraver akkurat som du sier kvalitet og motivasjon.

Når ledelsen finner ut at alle de gode medarbeiderene drar til bedre jobber begynner dem som regel å tenke, men da er det igjen veldig vanskelig å snu.

Lenke til kommentar

Antagelig blir det værre før det blir bedre, ettersom kvaliteten kommer til å gå ned og fokuset på å få kvaliteten opp kommer til å ligge på feil sted, ikke på å få kunden fornøyde men ledelsen. Kundene skal ikke bli mer fornøyde, tallene skal se bedre ut. Dette kan gjerne være motstridende, at bedre tall gir mer missfornøyde kunder.

 

Husker jeg jobbet i en ~sånn bedrift en gang, der målingen av resultatet var viktigere enn resultatet. Vi ble f.eks målt kun på hvor raskt man svarte telefonen, ikke hva man gjorde med etterpå. Så om man svarte på 10 sekunder men ikke løftet en finger for å hjelpe brukeren ble ledelsen fornøyde. At saker ble liggende i noen uker gjorde ingenting, men dette ble heldigvis ikke brukt mot oss.

 

Du kan jo ta kontakt med ansvarlig for dette for å prøve å få til endringer i skjemaet, men utenom det er det antagelig lite du får gjort.

 

Er redd de kommer til å se en synkende kvalitet på målingene så ta grep for å forbedre dette, antagelig helt feil grep ettersom de har fokus på feil sted, desverre.

 

Ettersom du spør hvordan vi andre har det, så blir vi nå målt på det meste, både antall telefoner, svartid, løsningstid på telefon og saker løst direkte på telefon. Dette bruker sjefen både til å vise oss trender og for å se hvor stor arbeidsmengde det faktisk er sammenlignet med f.eks hvordan det var samme tid i fjor. Å "true" oss med tallene kommer aldri til å skje, han bruker de for å hjelpe oss og for å vise ledelsen over der igjen hva vi faktisk driver med. Nå hjelper det sikkert at sjefen sitter ved siden av meg og i samme lokale som alle oss "på gulvet"

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Høres ut som her eg jobber :)
 
Og som aklla er inne på så tror eg og det blir værre før det forhåpentligvis blir bedre. Eg har hatt mine kamper med mellomledelsen uten at det har gitt noen resultat. Vi har gått fra en selvstendig bedrift som har hatt godt overskudd til ett lite selskap i ett stort konsern som har underskudd flere år på rad. Samtidig blir det presset på at vi må vokse for å tjene penger, ansatte forventes å jobbe mye overtid og fokuset er tall - ikke kundetilfredshet. Selv om det er kundetilfredsheten vi skal måle med tallene.

 

Hva kan man gjøre? Eg frykter at det er lite påvirkningskraft man har fra "gulvet". Dessverre. Eg er på jakt etter noe nytt.

Lenke til kommentar

En ting dere arbeidere på "gulvet" bør tenke på når dere får slike ting tredd nedover hodet, er at det i tillegg til økt kontroll mest sannsynlig også medfører en del mindre arbeid for de som sitter på kontoret. Du skal nok ikke se bort ifra at stillinger er fjernet fordi timelister, utstedelse av faktura etc. nå er blitt automatisert.

 

Vi har flere firma/serviceteknikere innom oss her på jobben - og fra de lukker oppdrag på PDA går det som regel bare noen minutter innen faktura ligger på epost hos oss...

 

Lenke til kommentar

Effektivisering og digitalisering er bra det, men ingen grunn til å legge ved trusler og feilslått statestikk av den grunn.

Overhodet ikke og det var heller ikke poenget mitt, jeg prøvde å få frem at slike forandringer ofte ikke er begrunnet i ett kontrollbehov alene.

Lenke til kommentar

Ledelsen er også skyld i IT-systemet og dens bruk, samt kontrollregimet, statistikk, trusler osv.

Skjønner ikke helt hva du vil fram til, IT-systemet i seg selv er sikkert ok for TS men det meste er jo ikke knyttet direkte til dette nye IT-systemet med til ledelsens bruk, statistikk osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting dere arbeidere på "gulvet" bør tenke på når dere får slike ting tredd nedover hodet, er at det i tillegg til økt kontroll mest sannsynlig også medfører en del mindre arbeid for de som sitter på kontoret. Du skal nok ikke se bort ifra at stillinger er fjernet fordi timelister, utstedelse av faktura etc. nå er blitt automatisert.

 

Vi har flere firma/serviceteknikere innom oss her på jobben - og fra de lukker oppdrag på PDA går det som regel bare noen minutter innen faktura ligger på epost hos oss...

 

 

 

Det er bra tenkt av deg, men nei.. fakturaer og timelister må fortsatt håndteres på samme måte som før.

Litt av hele problemstillingen her er at ledelsen enda har tilgode å rettferdiggjøre at meningen med systemet å gjøre hverdagen enklere  for oss på gulvet på noen som helst måte. Mange ting føles helt unødvendig fra vårt perspektiv, og man får et inntrykk av at mange ting er gjort med det ene formål at ledelsen skal få mer tilgang til å overvåke arbeidsdagen til den enkelte på detaljnivå. I løpet av den tiden det har vært i bruk, har det ikke blitt tilføyd en eneste ny egenskap i systemet som skal hjelpe teknikere som er ute på oppdrag, det eneste de gjør er å måle flere og flere ting, overvåke nøyere og nøyere, og at flere typer arbeidsoppdrag legges inn. F.eks. har rene befaringer aldri vært laget arbeidsordre på, men nå skal også dette inn under systemet, og enda flere typer oppgaver vil komme.

 

Som folk her er inne på, det er ikke egentlig noe i veien med IT-systemet i seg selv. Det er et ganske sofistikert system som kan brukes til mye. Problemet er at ledelsen bruker det feil, har feil holdning til hvordan det skalbrukes, og viser ingen respekt for sine medarbeidere på gulvet.

 

 

Det eneste positive, er at det er mye lettere for de på kontoret å gjøre endringer i løpet av dagen. Jobber kan enkelt flyttes mellom forskjellige teknikere etter behov, og jobber kan kanselleres og legges til uten at teknikere trenger å bli ringt for å informeres. Har man for mye jobb, trenger man ikke å ringe rundt til alle kollegaene for å høre om noen har litt ekstra tid til overs. Men dette har kun vært et problem i Oslo som er en stor avdeling med minst rundt 10 teknikere ute på en gang. Behovet blir litt annerledes der. Men på de andre avdelingene som fortsatt er små er det gjerne bare mellom 1-3 teknikere, og i disse avdelingene gjør det faktisk ting bare verre. Ledelsen i Oslo ser på sin egen avdeling, og problemstillinger i deres egen hverdag når de lager nye rutiner på ting.

Lenke til kommentar

Vurdert å bytte jobb til noe du trives med ?

Undersøkelser viser at folk må ha en viss grad av selvstyring for å trives med jobben, for mye micromanagement, overvåkning og manglende følelse av kontroll undergraver akkurat som du sier kvalitet og motivasjon.

Når ledelsen finner ut at alle de gode medarbeiderene drar til bedre jobber begynner dem som regel å tenke, men da er det igjen veldig vanskelig å snu.

 

 

I bunn og grunn så er jeg jo egentlig glad for å ha den jobben jeg har, og har mest lyst til å ta vare på den hvis jeg kan. Det er en trygg stilling i arbeidsmarkedet, og gode muligheter for overtidsarbeid hvis man trenger litt ekstra penger, og arbeidet er jo også spennende å drive med. Men jeg har vurdert å slutte hvis ting fortsetter i samme retning, jeg vet bare liksom ikke helt hva jeg isåfall skulle ha byttet til. Jeg vil mye heller at ting skal bli bedre der jeg er nå, fremfor at jeg må slutte.

 

 

Jeg har også vurdert om jeg skal være ærlig og si til min nærmeste leder at jeg vurderer å slutte en gang i fremtiden (som i om 1-2 år) pga. utsikten for arbeidsmiljøet fremover, men vet ikke hvor lurt det egentlig er. Det vil kanskje oppfattes som et slags forsøk på å få oppmerksomhet, eventuelt oppfattes som at jeg ikke er lojal og hopper fra bedrift til bedrift med en gang jeg får et tilsynelatende bedre tilbud. Jeg har dessuten en annen case gående som ikke er helt relatert til disse tingene her, og tenker at å ta frem for mange ting på en gang vil oppfattes som sutring og klaging. Det vil kanskje bli vanskelig å bli tatt seriøst hvis det alltid er "noe" man ikke er fornøyd med.

 

Det er dessverre ikke så mange andre medarbeidere som tør å si noe til lederne om disse tingene, selv om de er enige. Jeg vil ikke bli oppfattet som "den ene som er vanskelig". Men lederen min er allerede godt informert om hva jeg synes om overvåkingen, etter noen tidligere caser hvor jeg satt foten ned. En gang hadde de planer om å registrere når man logget seg på om morgenen, og hvor lange lunsjpauser man tok, noe som ikke en gang er lovlig å gjøre med et slikt system.

 

En annen gang ble jeg kalt inn på teppet fordi jeg ikke hadde begynt på en jobb en morgen da jeg var nødt til å tømme skrot fra bilen. Jeg hadde jobbet frem til 23.00 flere kvelder på rad for å rette opp i flere uforutsette alvorlige feil som var krise, samt fordi de hadde klart å booke inn noen viktige avtaler som krasjet med et kurs. Bilen var bokstavlig talt fylt til taket med diverse rot. Da jeg kom inn på kontoret fikk de høre ganske ordrett hva jeg mente om behandlingen. Det var så totalt upassende, at det fortsatt den dag i dag gjør meg skikkelig sint å tenke på hvordan de kunne våge seg å en gang prøve å kritisere meg, etter den innsatsen jeg hadde gjort for å rette opp i deres idioti. Siden den gangen ble motivasjonen min aldri den samme igjen.

 

 

 

Effektivisering og digitalisering er bra det, men ingen grunn til å legge ved trusler og feilslått statestikk av den grunn.

 

Nettopp. Digitalisering er bra, men det må være for det rette formålet. "Trussel" er kanskje ikke det rette ordet, men ordlyden fra ledelsens side er alltid "Dere ligger lavt her, hvorfor det? Det er tydelig noe slurv dere må rette opp i, skjerp dere!", som oppfattes mer som "Ha! Dere er busted for å være dårlig her". Det er ingen som oppfatter disse målingene som noe positivt. Hadde de heller lagt ordlyden litt mer vennlig, hvor de viser at de ønsker å peke ut et forbedringspotensiale og gi en hjelpende hånd i riktig retning, så hadde det ikke trengt å bli oppfattet slik.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Hadde selv en sjef som var litt for opptimistisk på minutt/sekund beregningene sine.

Prøvde å presse flest mulig oppdrag inn hver dag uten å ta til høyde for at ting kunne skje. F.eks var det å finne parkeringsplass i Oslo en av tidstyvene. Men også utfordringer en kom over når en skulle starte montasjen. Enten det var problemer med å finne sikkert feste, eller selger hadde glemt å nevne noen spesialdeler som måtte være med men ikke var lagerført i servicebilen (igjen pga sjefen ønsket å spare penger)

Resultatet var misfornøyde kunder som hadde tatt seg fri fra jobben men enten måtte vente mange timer eller få oppdraget sitt flyttet til en annen dag. Lang ventetid på montering og generelt dårlig stemning blant de som monterte. Lønnen var også kraftig skjevt fordelt hvor montørene fikk dårligere betalt en hva som er normalt for montør men selgerne lå et par 100 000 over pga provisjon. Et av triksene til selgerene for å få salget var blant annet å prise montasjen mye lavere enn hva som var fastsatt. Noe som igjen gikk utover budsjettet på montasje siden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette er nok veien det kommer til å bevege seg i hele service-teknikerbransjen (i mangel på bedre ord). 

Jeg arbeidet i det som var et gjennomsnittlig norsk firma som elektromontør. Vi var vel rundt 25 ansatte totalt.

Firmaet ble oppkjøpt av et konsern for noen år siden, etter det ble det veldig vanlig at statistikker ble brukt mot oss fra konsernledelsen.

Blant annet ble vi beskyldt for å utnytte egenmeldingsordningen vi hadde via IA-avtalen, vi ble fortalt at vi hadde sykefravær på 10-11%. Det skulle vise seg etterpå at det var langtidsfravær, det var da to personer med livstruende diagnoser (type kreft) og ei som var gravid.Korttidsfraværet var under 1%. Enkelte måneder hadde vi ikke fravær.

Lovnader om bonus ble trukket tilbake når vi leverte gode resultat, vi hadde ikke det avtalefestet ble det sagt i ettertid. IA-avtalen ble forsøkt trukket tilbake i forbindelse med endring av org.nummer. Konsernledelsen hevdet den ikke var gyldig lengre. I tillegg til en rekke andre saker hvor de forsøkte å rett og slett kue arbeiderne ved sanksjonere eller rett og slett kjefte dem opp.

 

Ut i fra det jeg hører fra andre i bransjen så virker det som det er vanligere og vanligere at ansatte på gulvet opphører å være ressurser og blir til et nødvendig onde for å få penger i kassa.

Er ikke lenge siden jeg leste om noen svakstrømmontører som ble konfrontert av bedriften fordi dem gjorde ureglementerte stopp i Trondheim sentrum. Det skulle vise seg i ettertid at de kjørte biler som stoppet motoren i lyskryss, noe den elektroniske kjøreboka tolket som en parkering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...