Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne aldersforskjellen akseptabel? 23 og nesten 17

56 stemmer

1. 1. Er det greit?

• Ja
      33
    • Ja, hvis du venter til hun fyller år
      6
    • Nei
      17

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette spørsmålet er ikke så ulikt mange andre spørsmål i denne kategorien, men jeg vil likevel spørre etter litt veiledning for akkurat min sak. Jeg har til og med lagt til en avstemning.

Saken er at jeg er en mann som er kommet i kontakt med ei jente jeg har begynt å bli litt glad i. "Det er jo den naturligste ting i verden" tenker du. Men så er det en alderforskjell da. Jeg har fylt 23 i år og denne jenta blir 17 i år. Så det er litt mer enn 6 år mellom oss. Fortsatt like naturlig?

Hvis man tar halvparten av min alder og legger til 7 år, blir det 23 / 2 + 7 = 18,5. Så hvis man bruker den regelen, som jeg har sett at noen her gjør, er aldersforskjellen problematisk.

Spørsmålet mitt er, er det akseptabelt hvis jeg gjør noen tilnærminger med tanke på å kanskje bli kjærester? Eventuelt, ville det av en eller annen grunn blitt akseptabelt hvis jeg ventet noen måneder slik at hun ble 17 først?

Jeg kan vel også nevne at vi naturligvis er på ulike stadier. Hun er midt i videregående og jeg fullfører snart en bachelor med sikte på å ta master i en annen norsk by og dra på utveksling. Så et forhold er kanskje dødfødt uansett. Og jeg er litt redd for hva folk rundt oss ville sagt.

Si akkurat hva du mener, gjerne i både avstemningen og med et innlegg.

Anonymous poster hash: ab495...e49
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik som L4r5 sier så er det mange som har veldig sterke meninger om temaet, men hun er over 16 og i bunn og grunn er det bare dere som kan bestemme om det skal skje eller ikke. Hvis du likevel skal dra på utveksling når du er ferdig med en bachelor så bør du kanskje tenke på om det er verdt 'problemene' som evt. venner eller familie vil skape. 

Personlig så har jeg ingen problemer med at en på 17 er i et forhold med en på 23. :)

Lenke til kommentar

Eneste som betyr noe, at hun er 16 og lovlig. Til og med om hun var u-16, så lenge dere ikke gjor noe av seksuelt karakter, så er det lovlig. 
Folk kan mene akkurat det de vil. Det er kun du, jenta og hennes foreldre som bestemmer noe. Om hun vil dele det med familien sin, vel og merke.

Lenke til kommentar

Så klart er det greit. Alder og attraksjon har ingen sammenheng. Nå synes jeg tanken på småjenter er ekkelt men kona mi var 17 og jeg 23 når vi ble sammen og det har funka veldig bra. Vil begge trur jeg ikke loven er laget for de tilfellene i første omgang i hvert fall.

Kjør på!

• Liker 1
Lenke til kommentar

17 og 23 er jo stor forskjell på modenhet og kan bli problematisk, men de færreste forhold varer jo evig. Hvis dere er glad i hverandre så er det lovlig og det er egentlig alt som betyr noe.

Er enig med deg men ikke i at 17 og 23 nødvendigvis er veldig stor forskjell. Tar du variablene: Utvikling, IQ, modenhet og kjønnsforskjeller trenger ikke alderen ha så mye å si på forholdet.

Endret av Clarus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alder er som oftest ikke problemet, men heller hvor kompatibel man er med hverandre. Det kan virke spennende nå, men ikke sikkert at det kommer noe langvarig ut av det. Så det blir jo en sjanse man tar sammen.

Jeg var 21 når jeg fikk min første kjæreste, hun var 16. Var avstandsforhold og varte kun ett år. Visste selv at at det ikke var noe seriøs satsing, men man vil jo oppleve noe nytt iblant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre tror jeg ikke at en 23 åring og 16åring vil være så veldig kompatible med hverandre over lengre tid, så jeg sier nei på bakgrunn av hvordan jeg selv var da jeg var 16 år. Jeg ble sammen med en kar nesten 7 år eldre enn meg når jeg var rett rundt hjørnet til å fylle 19, og selv det var litt av ''a stretch'' føler jeg.

Bare å kjøre på hvis du og hun virkelig ønsker det, for all del, men jeg tror ikke at det er noe som vil vare da hun er i en periode i livet sitt hvor mye forandrer seg.

Lenke til kommentar

Innenfor. Men burde kanskje vært 18, bare sånn at hun er myndig.

Hvorfor er det best om hun er myndig? Litt dumt om man slenger ut en kort kommentar og så vet ikke TS hvorfor man skrev dette.

La oss si man drar på fest eller no. Eller har lyst å flytte i lag osv osv. Er selv 23 år, men tror ikke jeg kunne vært i lag med noen under 18, men hvem vet.

Lenke til kommentar

Innenfor. Men burde kanskje vært 18, bare sånn at hun er myndig.

Hvorfor er det best om hun er myndig? Litt dumt om man slenger ut en kort kommentar og så vet ikke TS hvorfor man skrev dette.

La oss si man drar på fest eller no. Eller har lyst å flytte i lag osv osv. Er selv 23 år, men tror ikke jeg kunne vært i lag med noen under 18, men hvem vet.

Jeg tror det er mulig å tilpasse seg og for eksempel ikke gå ut steder der man må være 18 for å slippe inn. Kan også være lurt å ikke flytte sammen for tidlig. Jeg har gjort den feilen selv (men vi leide bare, heldigvis). Men det vil alltid være småting som er litt uheldig når den ene er under 18.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er fremtid i et slikt forhold.

Nå er det jo slik at vi modnes raskt som barn og ungdom mens i det voksne livet utvikler vi oss stort sett veldig seint. Derfor er det liten forskjell på en 30 og en 36 åring mens det skal være stor forskjell på en 16 og en 23 åring.

Det vil altså med andre ord si at dersom du nå er såpass umoden eller sjenert at du må ned til en 16-årings nivå for å finne partner så vil denne partneren mest sannsynlig vokse fra deg når hun selv begynner å bli voksen. Jeg ville kanskje vurdere en titt på meg selv og se om det var en grunn til at jeg valgte så unge jenter. Nå er ikke du skammelig mye eldre enn henne men på deres nivå så bør det være en markant forskjell.

Hun er opptatt av lekser og sminke mens du er opptatt av jobb f.eks.

Mim teori!:

Den største grunnen til at eldre menn søker unge jenter antar jeg er enkelheten. Man har ikke stor konkurranse da det bare er to andre beilere å konkurrere mot.

Den ene beileren er 16 år. Bor hos mamma. Har ikke bil. Er ikke ferdig utvokst. Har ikke økonomi. Kan ikke spandere. Han her kan vi lett utkonkurere.

Den andre beileren er andre menn som liker unge jenter.

Disse kan også manipulere og imponere i samme grad men det er heldigvis mindre av dem enn om jenta var utvokst.

Regner med at det ligger mye usikkerhet i menn som søker unge / uerfarne jenter slik at jenta ikke har stort å sammenligne mannen med og han da kan føle seg mer komfortabel.

Så ja.... tror nok mange vil kommentere et slikt forhold. Og dersom det er dødfødt fra din side i utgangspunktet, altså at du kun er ute etter et sted å parkere kukken en stund så ta det med noen som er gamle nok til å leke på samme plan. Ikke kødd med kjærligheten til ei lita jente. Den bør hun få kødde til selv sammen med en liten løk som heller ikke har peiling på hva han driver med ;)

Endret av Zim3000x
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alderen er ikke noe vits å diskutere. Noen mener ditten og andre datten. Det jeg reagerer på er...

Jeg kan vel også nevne at vi naturligvis er på ulike stadier. Hun er midt i videregående og jeg fullfører snart en bachelor med sikte på å ta master i en annen norsk by og dra på utveksling. Så et forhold er kanskje dødfødt uansett. Og jeg er litt redd for hva folk rundt oss ville sagt.

Så du har lyst til å innlede et romantisk forhold med en ung jente bare for å forlate henne igjen snart? Du vet at 16-17-18 åringer er ganske mye mer irrasjonelle og sensitive i forhold til følelser enn en 25-30 åring er? Å gjøre dette mot jenta viser at du ikke bryr deg om henne og at du ikke burde innlede et forhold. Kom deg vekk fra henne og gi henne sjansen til å møte noen som vil være der for henne fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...