GlockSteady Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Hei! Jeg er på utkikk etter å ta en kjemisk peeling (Trikloreddiksyre) på ansiktet mitt, men jeg vil spare litt penger ved å bestille fra nettet og gjøre det hjemme framfor å gå til en lege. Jeg har kjøpt inn alt jeg trenger og lært meg framgangsmåten for denne behandlingen. Det jeg lurer på nå er om jeg kan trygt bestille dette fra nettet, kan jeg komme i trøbbel med tollen? Er det lovlig å bestille dette kjemiske stoffet over nett? Lenke til kommentar
samsonicks Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) Dersom dette er et produkt som kan defineres som "legemiddel", gjelder følgende:- Du kan importere fra land innenfor EU/EØS. DU FÅR IKKE INN LEGEMIDLER FRA LAND UTENFOR DETTE, F.EKS. USA.- Du kan importere opptil 3 mnd. forbruk.- Dersom middelet er reseptpliktig, får du det ikke inn med mindre du sender resept til Tollvesenet.Definisjonen av hva som er legemiddel står i forskrift om legemiddelklassifisering.: § 1.Definisjon av legemiddel: Med legemidler forstås stoffer, droger eller preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.1 Les mer her: http://www.toll.no/no/varer/legemidler-og-kosttilskudd/netthandel/og her: http://legemiddelverket.no/Import_og_salg/Import-privatpersoner/Sider/Legemidler-som-privatpersoner-kan-importere.aspx Jeg prøvde å søke opp middelet i legemiddellisten og i databasen til legemiddelverket, man fant ingenting. Vet du om det finnes noe annet navn på dette, kan du forsøke å søke selv her: http://legemiddelverket.no/Legemiddelsoek/Sider/Default.aspx?f=Han%3bMar%3bIkk%3bMid%3bpar%3bgen%3bMTUDa vil du få opp om det er godkjent i Norge, og om det eventuelt krever resept.Dersom du ikke klarer å finne ut av dette, ville jeg kontaktet Legemiddelverket, da det er de som kan svare på slike detaljspørsmål. Det nytter ikke å ringe Tollvesenet, for de vil bare henvise deg til Legemiddelverket.Det som skjer, dersom du ikke får det inn, er at det sendes i retur tilbake igjen av Posten. Du får da vanligvis pengene tilbake fra firmaet du kjøpte det fra (men du kan bli lurt, så pass på!). Endret 30. mars 2016 av samsonicks 1 Lenke til kommentar
GlockSteady Skrevet 30. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2016 Takk for kjapt og utfyllende svar! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Jeg tenker at dette ikke er noe du metaboliserer og derfor går det ikke under legemiddelloven. Sjekket regelverk for import av kjemikalier ? Databladet til stoffet burde kanskje gi noen hint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå