Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor mye tjener bilmekanikere etter skatt?


Reziq

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter skatt? Det varierer jo fra person til person, alt etter hvor mye gjeld og formue personen har, i tillegg så varierer lønnen fra verksted til verksted. Hvor lang ansinitet personen har, kan også være avgjørende, så som du forstår så finnes det ikke noe presist svar her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt for lite. Bytta til jobb på lager som ikke krever noen annen utdanning enn trucklappen og har omtrent 20 kr mer i timen. 

Ligger på rundt 160-170 der hvor jeg har vært, men det varrierer fra by til by og. 

I forhold til innsatsen og hvilken belastning det er  å være bilmekaniker, så må jeg nok si at det er en av de minst takknemlige jobbene jeg vet om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilmekaniker er et dårlig betalt yrke. Skulle jeg fortsatt veien som mekanikker etter utdanning som dette hadde jeg forsøkt å blitt anleggsmekanikker.

 

Både pga lønn og at man gjerne blir mer utfordret i hverdagen.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber hos Toyota, for Bauda.

 

Hos oss ligger de fleste på 450 -550 000 brutto. Selv hadde jeg 648 000 brutto og en annen hadde 630 000 brutto i 2015. Vi 2 ligger å kniver om toppen året rundt. Dette er da på min avdelig.

 

Grunnlønna er 140 i timen og alt er bonusbasert. I feburar hadde jeg 336,- og i Mars 205,-. Alt fra 20 - 45 000 utbetalt. 

 

Best betalt er å jobbe om sommeren og i fellesferien. Da har man hele verkstedet for seg selv og man drunker i kunder som har fått feriepenger. Det er der jeg gjør lønna mi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber hos Toyota, for Bauda.

 

Hos oss ligger de fleste på 450 -550 000 brutto. Selv hadde jeg 648 000 brutto og en annen hadde 630 000 brutto i 2015. Vi 2 ligger å kniver om toppen året rundt. Dette er da på min avdelig.

 

Grunnlønna er 140 i timen og alt er bonusbasert. I feburar hadde jeg 336,- og i Mars 205,-. Alt fra 20 - 45 000 utbetalt.

 

Best betalt er å jobbe om sommeren og i fellesferien. Da har man hele verkstedet for seg selv og man drunker i kunder som har fått feriepenger. Det er der jeg gjør lønna mi.

Lov å spørre om hva slags bonuser det er snakk om, og er det snitt lønn i måneden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et personlig bonus system.

 

Det går i hvor mange timer man klarer å skru inn/utfakturer i løpet av en kalendermåned. Det jeg skrudde inn i mars vil utgjøre april lønning, altså man jobber forskuddsvis.

 

Ved 230 timer utfakturert ligger man rundt 50 000 brutto.

Ved 300 timer utfakturert ligger man rundt 70 000 brutto.

 

Man må gi gass og man får ikke bonus av å gjøre en dårlig jobb/stå med reklamasjoner.

Lenke til kommentar

Det er et personlig bonus system.

 

Det går i hvor mange timer man klarer å skru inn/utfakturer i løpet av en kalendermåned. Det jeg skrudde inn i mars vil utgjøre april lønning, altså man jobber forskuddsvis.

 

Ved 230 timer utfakturert ligger man rundt 50 000 brutto.

Ved 300 timer utfakturert ligger man rundt 70 000 brutto.

 

Man må gi gass og man får ikke bonus av å gjøre en dårlig jobb/stå med reklamasjoner.

Er det reelle timer?

Lenke til kommentar

Antageligvis er det utfakturerte timer basert på at man jobber med flere ting samtidig og kan gjøre noe på en bil mens man venter på at noe skjer på en annen bil (tappe ut olje f.eks).

 

Eller venter på deler.

 

Veldig mange merkeverksteder suger også olja opp via pelilepinnen. Man får ikke ut alt. Motorene kokser igjen. Å la en motor stå lenge å renne seg helt tomt er ganske "jålete" blitt. Jeg lar dem alltid renne seg helt tomme. Det er mitt kvalitetstempel i serviceheftet.

 

Desverre så har jeg bare en løftebukk, men skulle helst hatt 3. Derfor det er best betalt å jobbe i fellesferien. Da har man maaange løftebukker for seg selv og mye betaligsvillige kunder.

 

Jeg står på express service 2 uker i mnden å banker storservicer sammen med en annen mekaniker. Times garanti eller jobben gratis. Mange som sitter med stoppeklokka her og skal ta oss. Man har også 2 løftebukker pga det er 2 mekanikere som er ofret for express linja. 

 

Vi får alt fra 2,5 - 4 timer pr.service(normal rep.tid) og man prøver å booke 6-7 stk om dagen. Her prøver jeg også å gjøre mest mulig merarbeid som skiver/klosser, bærekuler osv for å bryte tids garantien samt skru mer bonus. Mye timer å hente her.

 

Sånn har jeg gjort noen år nå. Lurer på hvor mange servicer jeg har tatt? Hvor mange servicer tar jeg i året?

 

Å bytte skiver/klosser koster deg som kunde 1,2 timer til 2000,- i timepspris. Jeg gjør denne jobben på 15-20 minutter fordi det er stort sett nyere biler og ingenting som sitter fast når man jobber hos merkeverksted. Også byttet skiver/klosser hver dag i veldig mange år og det går generelt fort.

 

Det skal ikke bli billigere for deg at mekanikeren er rask, dyktig osv.

 

Jeg kan godt bruke 1,2 timer på disse bremsene. Snakke i telefonen å sitte på dass. Da har man plutselig de sammen plagene som når man f.eks leier en elektrikker.

 

Som bilmekaniker har man også alt utstyret rundt seg. Man slipper reisetid og det er veldig effektivt. Jobben kommer til oss.

 

I gamle dager var en normal mekaniker "sats" 25% av det han skrudde inn. Sånt sett så føler jeg meg lurt. 650 000 er langt unna 25% av hva jeg egentlig skrur inn. Jeg er en pengemaskin. Jeg skulle hatt 500 i timen som en fastlønn, deretter satt ned farta.

 

Når du drar på et merkeverksted og betaler 1870,- timen. Hvorfor vil du at mekanikeren, han som rører bilen din, skal ha minst mulig av dette? Er det god følelse at mesteparten forsvinner i "administrasjon" og bullshit?

 

"Konsernet går 300 mill i overskudd så de kunne sikkert gitt oss litt mer"

 

For å sette det på spissen. Merkeverksted priser hardt(f.eks 18 000 for bytte av reg.reim). Som en svartjobb sier du at du tar det for 10 eller 12 000,- ink deler. Delene koster 1300 og jobben tar 2 timer fordi du har gjort det 100 ganger før. Timespris?

 

Du betaler det gledelig fordi du er så uviten og totalen blir billig, men er du med inn på verkstedet vil du betale rause 250 i timen. Det blir så billig at det blir dumt. Kun for gode kompiser! Tror dere virkelig jeg er så dum når jeg kan skrive med gaffel?

 

Hvor skal jeg legge overskuddet? På timene eller delene? Spørs hva du bryr deg om eller hva du har sett.

 

En bilmekaniker drukner i jobb og det er et trygt yrke. Det er bare å kline til, men ikke gi opp som alle de andre i denne tråden. Det handler om yrkestolthet, kvalitet og erfaring. Deretter vil lønna komme gradvis. Jeg har aldri tenkt lønn og jeg lever på en bølge av fornøyde kunder og mestringsfølelse. Det er det viktigste, levere kvalitet.

 

At det ikke er utfordrende er bare bullshit. Er du klar over hvor mye bil har utviklet seg? Hva er egentlig en bilmekaniker i dag? Jeg tar i alle bilmerker og sier aldri nei. Jeg utforder de som rakker ned på mitt yrke. Jeg hadde jekka deg ned i kjelleren i løpet av kort tid ute i praksis.

 

Av de 15 mekanikerenene vi har på jobb så er vi 3 stk som er uerstattelige. De 12 andre står med enkle jobber og det blir uhyggelig hver gang de får en skikkelig utfordring. Mest sannsyling så er det disse avdanka bilmekanikerene som svarer i den tråden her. 

 

Å slutte som bilmekaniker og bli truckfører er det dummeste Opelduude noen gang har gjort. Kjenner 2 stk som har blitt byttet ut med automasjon og jeg anser det som et utrygt yrke for fremtiden. Får håpe du har et fagbrev som bilmekaniker å lene deg tilbake på senere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nøkkelen for å tjene godt som mekaniker ligger nok i å avansere til nye ansvarsområder og på den måten bli mer verdifull for arbeidsplassen, akkurat som Mekker`n skriver.

 

Stort sett uansett yrke vil det lønne seg å øke sin kompetanse og på den måten få mer ansvar.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Å slutte som bilmekaniker og bli truckfører er det dummeste Opelduude noen gang har gjort. Kjenner 2 stk som har blitt byttet ut med automasjon og jeg anser det som et utrygt yrke for fremtiden. Får håpe du har et fagbrev som bilmekaniker å lene deg tilbake på senere.

 

-------------

Jobber i en bedrift som har omsettning på trekvart milliard i året nå

Kommer aldri til å skru bil på heltid igjen, da tar jeg heller mer utdanning. Angrer på at jeg valgte bilbransjen i det heletatt. 

Har aldri jobbet på merkeverksted. Har vært på jobbintervju på et merkeverksted og fikk lagt fram hele regla om at hver enkelt mekaniker fikk vite nøyaktig hvor mye de har tjent inn til bedriften hver uke. Sånt mas hengende over meg hele tiden gjør at jeg mister arbeidslysten totalt. Vi er alle forskjellige, bra at du trives i det jaget du jobber i nå. Foretrekker heller å jobbe i en bedrift hvor alle jobber sammen om og nå dagens mål. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...