ARJ Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Hei. Var involvert i et trafikkuhell i påsken. Har superforsikring med full kasko osv. Etter påsken i går på tirsdag så snakker jeg med forsikringsselskapet som sender meg på valgfritt verksted. Premium bil så velger merkeverksted og takstmannen dems begynner å se på bilen min. Har ødelagt diverse i fronten og han åpner panseret som må skiftes men han kikker ikke så han drar opp panseret som er noe foeskjøvet å trykker dette inn i frontruta mi og faktisk i skjermen. Oj sier han før han ikke bryr seg mer.. Hørte det knaste så kommenterer at han faktisk knuste ruta mi... "Jaja. Vi skal ordne det" sier han da. I dag ser jeg at andre siden av panseret faktisk har lagd skade i framskjermen på andre sida også... Noe jeg ikke så i går men det er rimelig lett å se hva som har laget skaden. Denne var ikke påvirket av påskens uhell. Men uansett ... I dag ringer takstmannen fra forsikringsselskapet mitt å spør om han også kan få se bilen. Så forteller jeg ham at takstmannen til verkstedet ødela ruta mi. Da viser det seg at ruta han ødela faktisk har blitt skrevet på min forsikring så takstmannen der blir veldig glad for at jeg gir beskjed. Men nå har vi den andre skaden på andre siden som han forårsaket. Jeg skal møte han andre takstmannen her i morgen men ser for meg at de blir vel gretne på merkeverkstedet etter dette. Men rett skal være rett. Skaden de har påført skal ikke belastes min forsikring og nå kommer dette til å bli mye merarbeid for meg. Hva bør jeg gjøre her? Lenke til kommentar
joka Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) den superforsikringa inneholder vel fri advokat? da slipper du merarbeidet. avtal med forsikringsselskapets takstmann at du skal ha et annet verksted, og at skadene som ble påført blir fakturert direkte til verkstedet som ødela.. (frontrute og skjerm) importør bør få rapport om at en av deres verksted/forhandler driver med "svindelforsøk" edit: takstmenn har vel autorisasjon? noe som da bør inndras... Endret 30. mars 2016 av joka Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 30. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2016 Forsikringsselskapene har nå en avtale med større verksteder så verkstedene selv kan taksere skadene så får de en godkjennelse digitalt fra forsikringsselskapet. Her samsvarte dog ikke skadene de takserte (frontrute) med det jeg meldte inn så han autoriserte fra forsikringsseøskapet ville ta en ekstra titt på den og jeg fortalte ham hva de gjorde Litt usikker på dette med advokat ift superforsikringa. Vi kan vel si at produsenten er velkjent for juks så importøren bryr seg neppe om skadesenteret dems jukser. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Du får vel dekket det hele som en og samme skade? Da er i tilfelle kostnaden helt lik så lenge du tar det på kasko.. Så kan du orientere ditt selskap om hva som skjedde og videre la det være opp til de hvordan de håndterer det videre. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) Hva bør jeg gjøre her? Nevne for takstmannen til forskringsselskapet at den og den skaden ble påført av verkstedet? Jeg skal møte han andre takstmannen her i morgen men ser for meg at de blir vel gretne på merkeverkstedet etter dette. At merkevekstedet blir grettent, eller at takstmannen blir gretten på merkeversktedet? Det første blir verkstedets problem. Har du fritt verkstedsvalg velger du bare et annet neste gang. Det andre er ikke ditt problem. Det mye bedre enn at de er gretne på deg. Endret 30. mars 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 30. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2016 Jeg gav beskjed til takstmannen til forsikringsselskapet som nevnt om at de prøvde å føre sin påførte skade på forsikringen. Ser for meg at de fucker opp noe som hevn for at jeg gav beskjed. Men er ikke interessert i at et verksted skal prøve å "svindle" forsikringa på mine vegne om man kan se det på den måten. De er jævlig flinke til å ta seg godt betalt hver gang du har en bil på verksted så skal de belaste min forsikring for sine ødeleggelser. Det går jeg ikke med på. Jeg har fritt verkstedvalg men jeg har en fin nyere bil så vil ha den på merkeverksted for å få den "skikkelig" i stand Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Spørsmålet mitt er egentlig om skaden som dukket opp var unngåelig ved inspeksjon av bilen din , om alt som skulle til var at man løftet på foran og ruta gikk så tror jeg at det kan fort bli krangel om dette. At vedkommende på verkstedet derimot ikke kommuniserte direkte til deg er nok et større problem , her burde han ha forklart litt bedre eller vært ærlig og sagt at her dreit jeg meg ut og ødela frontruta di eller at denne frontruta gikk istykker fordi den tålte ikke at jeg løftet opp foran her . Men om din oppfattning var at vedkommende gjorde en helt elendig jobb og ikke var forsiktig i det han gjorde så er det absolutt ikke bra det som skjedde. 2 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Gi takstmannen til forsikringsselskapet telefonnummeret til verkstedets takstmann, så får de finne ut av det. Hva var alternativet til at han løftet panseret? Han kunne ha latt bilen stå og bli et moderne kunstverk... 1 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 30. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2016 Han tok tak i panseret og dro det opp... Så du hørte det knaste i glass .. "Huffda - det var visst skjeivt". Så kikket han ikke på det engang... Så gikk jeg bort å kikket og kommenterte at du knuste ruta mi.. - jaja vi får skifte den også da. Jeg er noe bilkymdig og du ser at noe er feil.. "Leppene" om man kan kalle det for det bak på panseret er under frontruta er ute av posisjon så nårbhan åpnet panseret så ble den ene trykket ned i ruta og den andre i framskjermen på andre sida og den er ikke skadet fra før. Dette så jeg ikke før i dag men det er veldig enkelt å se hvordan skaden er påført. Den er faktisk så drøy at man må skifte hele framskjermen som ikke trengte å skiftes etter uhellet. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 La meg ta det en gang til: hvordan skulle han ha gjort jobben sin uten å åpne panseret? 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Det er ikke noe du trenger å tenke på. Du går selvfølgelig over bilen etterpå for å sjekke at alle skadene er utbedret og at bilen er like bra etter reprasjon som før. Hvor mye reprasjonen koster har heller ingen innvirkning på din forsikringspris. Var det din feil mister du like mye bonus om det er 10.000kr eller 100.000kr. Hva som skjer med de andre skadene får forsikringsselskapet og verksted bli enig om. Det er mulig det var uungåelig å knuse ruten, og det er mulig det samme gjelder skjermen. Hverken jeg eller du er utdannet oppretter eller har erfaring med dette, men jeg har skrudd en del bil og vil si at å demontere en skadet bil ofte ikke er så lett som man tror. Spesielt panser har festene på undersiden, så om man skal bytte det må man åpne det, og om man knuste ruta ved å åpne det så er det en relatert skade. At de skal "fucke deg opp" har jeg ingen tro på. Du skrev skademelding, det var avvik på takst og skademelding, og du seier sannheten om at ruta ikke var knust før du kjørte den inn dit. Så får verkstedet forklare hvorfor, om de har en forklaring. Endret 31. mars 2016 av Zepticon 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Spørsmålet mitt er egentlig om skaden som dukket opp var unngåelig ved inspeksjon av bilen din , om alt som skulle til var at man løftet på foran og ruta gikk så tror jeg at det kan fort bli krangel om dette. Absolutt et poeng. Selv om mekanikeren i dette konkrete tilfellet kanskje var litt uforsiktig, så kan jeg tenke meg en rekke tilfeller hvor det ikke er mulig å unngå å skade (eller, det ekstra arbeidet det vil kreve koster mer i tid enn å erstatte den ekstra delen) deler som ikke ble skadd i selve kollisjonen. Edit: og med mindre trådstarter hadde tenkt å betale reparasjonen selv for å slippe egenandel og bonustap (som blir det samme uansett reparasjonskostnad), så ser jeg ikke hvorfor dette er noe å krangle om i det hele tatt... Endret 31. mars 2016 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Takstmann var å kikket nå. Han sa at det selvfølgelig var mulig å lage sånne skader ved uhell men at disse var blitt laget ved grov uaktsomhet av verkstedet. Han skulle sørge for at disse ble utbedret av verkstedet på verkstedet sin regning. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Jeg har fritt verkstedvalg men jeg har en fin nyere bil så vil ha den på merkeverksted for å få den "skikkelig" i stand Hva er det som får deg til å tro at dette merkeverkstedet kommer til å sette bilen din "skikkelig" i stand? For øvrig, det er aldri dumt å knipse noen bilder av bilen før nøklene overleveres til verkstedet. (Samme gjelder leiebil, før man forlater byråets P-plass. Greit med bilder som kan vise at bulker og riper var der fra før.) Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Trenger ikke være noen hemmelighet men jeg har en greit dyr nyere audi så vil tro at de vet best å treffe originalfarger osv når de må lakkere. Jeg var bare på verkstedet for å få en takst på skaden, ikke for å levere den fra meg. Jeg tar bilder av alt før jeg leverer fra meg bilen. Inkludert kmstand. Har sett før at sånne biler blir testet og tilogmed krasjet under prøvekjøring av verksteder. Her er det bare kosmetisk så skal ikke være nødvendig at de prøvekjører den engang Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Jeg vil si at det kan være uforsvarlig å ikke kjøre i det minste litt med bilen etter at man faktisk jobber med motorrom og front , man vet aldri om noe kan ha "trillet" videre innover og bør fjernes asap. Men flere Km med kjøring er det neppe behov for og det må dokumenteres i det minste hva man har gjort der. Uansett bra at du fikk klarhet i hvem som hadde ansvar i dette tilfellet. Når det gjelder merkeverksted er jeg helt enig i at mye skurrer , har selv hatt problemer med min bil og det ser ut som verkstedet har brukt 4 ganger og bytte av bensinpumpe og starter før de fant feilen som ga startproblemer. Og samtlige ganger har jeg dessverre sett meg nødt til å bruke bergingsbil for å få bilen til verksted. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Trenger ikke være noen hemmelighet men jeg har en greit dyr nyere audi så vil tro at de vet best å treffe originalfarger osv når de må lakkere. Det er jo uansett ikke merke verkstedet som lakkerer bilen din, og selv om det er merkeverkstedet som utfører jobben så er det ingen garanti for at alt blir bra. Min forrige bil ble levert med en feiljustert bakluke som tok nedi fangeren bak og ripet den opp. Da lakkerte de den nedre delen av bakluka og det synes ikke i det hele tatt, men fangeren fikk et ekstra lag med klarlakk som gjorde den merkbart mørkere enn resten av bilen. Klaget jo selvfølgelig på det, og de gjorde det 2 ganger til på nytt, men ble likevel ikke helt bra. Helt forskjellig str metalikk flakene, og det gir synlige forskjeller avhengig av hvilket lys bilen står i skygge/sol etc., men 100% likt ble det ikke og det sa lakkeringsverkstedet selv også..... Er ikke alle som så det, men jeg så godt forskjellen, og det er jo selvfølgelig fordi jeg også vet om det. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Vw/Audi har eget skadesenter med egne lakkererer på sandnes utenfor stavanger. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Vw/Audi har eget skadesenter med egne lakkererer på sandnes utenfor stavanger. OK, det har de ikke her jeg bor, så får håpe for din del at de treffer bedre med lakk koden på din bil enn hva de gjorde på min. Min bil var sølvfarget, og det var visstnok noe av det verste å treffe med fargen og met. flakene på, fordi det er så veldig synlig på en sølvfarget lakk etter lakkereren sine ord. Min bil ble levert til et skade og lakk verksted som VW/Audi her benytter, men å treffe med den rette nyansen gjorde de definitivt ikke. Men enkelte farger er enklere enn andre og ‹‹reparere››, så for din del så håper jeg at du har en av dem. Om det bare er en karosseridel som lakkeres på siden av en bil, så skal det utrolig mye til for at de treffer helt riktig. Se nøye på bilen fra forskjellige vinkler og i forskjellig lys etter utbedring, i mange tilfeller så ender det ofte med at de må lakkere hele siden(e) på bilen pga farge/nyanse forskjeller ved f.eks. kun rep av en dør eller skjerm, men dette er selvfølgelig avhengig av fargen på bilen. Der er som nevnt sølv (og andre lyse) met. farger de vanskeligste å utbedre etter hva lakkereren fortalte, og eldre biler med litt ‹‹falmet›› lakk er selvfølgelig også en utfordring. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Problemet er at når lakken eldes så endres gradvis nyansen. Så om de bruker eksakt samme farge kan det likevel bli tydelig feil. At de ikke får riktig størrelse på metallflakene høres bare flaut ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå