Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hur fungerer pris på recept på apoteket?

EnDagEnDag

Anbefalte innlegg

Er svensk, har bott i Norge i snart 4 år, och har typ 1 diabetes. 

Vart og hentet insulin i Sverige hele tiden men skrev meg for et tak siden at folkregistrere meg her i Norge. 

Fikk lege og etter det resept på insulin.  

Lurer lit på hvordan det fungerer her i Norge med det. 

Gikk for første gangen til apoteket for ca 2 måneder siden, tok ut 4 paket glukosmålerstikker. Uten recept koster de 280kr per paket. 

I Sverige er det gratis for diabetiker, og då det meste er bedre her i Norge trodde jeg det var samme her, men ble lit forvåned når jeg fikk betale 520kr. 

Spurte henne hvorfor og hun sa noe om per recept og per kvartal men jeg skjønte ikke i det hele tatt tbh. 

Nå var jeg på apotek igjen igår, tok ut 10 pakk glukosstikker, og 8 pakk insulin. Og fikk igjen betale 520kr. Også denne gang trodde jeg at det skulle være gratis ettersom hun den forrige hadde snakket noe om kvartal. 

Så nå skjønner jeg enn mindre. 

Betaler man 520 var gang man er på apoteket og tar ut noe på recept uansett mengde? Man skal alltså ta ut allt man kan var gang men er på apoteket?

Og hva var det der med per kvartal hun den første snakket om? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler en egenandel på 2185,- i 2016 på reseptmedisiner/-utstyr. Og du betaler maks 520,- pr kjøp.

Det vil si at du ikke skal betale mer enn 520,- selv om du kjøper reseptbelagte medisiner til 4000,-.

Det med "kvartal" er at du kun kan kjøpe medisiner/utstyr til 3 måneders forbruk.

Administrasjons- og/eller måleutstyr ble overført fra bidragsordningen til blåreseptordningen fra 1. januar 2016.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Stort takk for svaren! Då skjønner jeg. :)

Legger til at man kan finne priser på medikamentene på felleskatalogen.no

Vet ikke helt om dette gjelder for diabetesmedisin også, men på veldig mange medikamenter finnes det billigere alternativer som tilsvarer den medisinen du egentlig har fått skrevet ut, noe som gjør det billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...