Redaksjonen. Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Men elbilene øker mest.Til tross for trusler om dieselforbud: Flere kjører dieselbil Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Ikke rart når en ser pumpeprisene på drivstoff. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Skulle bare mangle! Vi kan ikke la MDG (Miljøpartiet De Gale) sin symbolpolitikk styre. Men elbil er selvfølgelig best både økonomisk og miljømessig. Lenke til kommentar
lumfong Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Skulle bare mangle! Vi kan ikke la MDG (Miljøpartiet De Gale) sin symbolpolitikk styre. Men elbil er selvfølgelig best både økonomisk og miljømessig. Du skriver selvfølgelig. Men er det egentlig det?Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. Nå har jeg ikke veldig mye kunnskap eller oversikt utover det jeg får med meg av popvitenskap, så kan være jeg tar feil. Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker. At MDG driver med symbolpolitikk kan så være. Dette er dog et fora for teknologi. Lenke til kommentar
Jan H. Pedersen Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 En dieselbil går lenger pr.liter enn en bensibil og spyr ut mindre co2. Ergo er den godt egnet for de som bor utenfor byer og tettsteder. En EL-bil er ikke egnet i nord hvor her kjøres over lange avstander og ofte i adskillige kuldegrader. Diesel er best! Lenke til kommentar
Stig Rugset Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Herregud! Før man publiserer artikler, bør man greie å tolke en statistikk. Det disse tallene sier noe om, er hvor mange registrerte biler som har hvilken type motor. Feilslutningen ligger i antakelsen om at flere dieselbiler relativt sett skyldes at flere kjøper nye dieselbiler. Det er jo tull. Nå blir det relativt sett flere dieselbiler fordi bensinbilene som er 15-20 år gamle vrakes. 2 Lenke til kommentar
YB6CYWUO Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Bilen som kommer er hydrogenbilen. Hydrogen må være det det beste drivstoffet for det eneste for å produsere hydrogen er vann og energi. Når solpanelene billigere så blir hydrogenet billigere. Lenke til kommentar
help.me Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. ...del... Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker. Heldigvis finnes det noen bilmodeller med både elektrisk og fossil drivlinje, og da kan man sammenligne totalutslipp fra vugge til grav i en livsløpsanalyse: Mercedes B bensin vs elektrisk: http://elbil.no/nyheter/elbiler/3453-elbil-banker-bensinbil-i-livslopsanalyse Kia Soul diesel vs elektrisk: For http://elbil.no/nyheter/elbiler/3321-elbil-banker-dieselbil-i-livslopsanalyse Håper det er til hjelp :-) Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Mykje kreativ bruk av prosentrekning her, og det kan jo vera lett å gå i surr, både for dei som skriv og dei som les... :-) Eg er ikkje enig i overskrifta "Elbil øker mest". Ja, dei aukar nok mest %-vis i forhold til forrige år; men eg synest det er ein dårleg måte å samanlikna på (var det 1 EL-bil i fjor, og 2 i år, vert auken 100%; og det gjev lite informasjon.). Overskrifta burde vore: "Dieselbil øker mest". Frå 2014 til 2015 er det komme netto ca. 60.000 dieselbilar, og ca. 30.000 EL-bilar. Men det var jo kun mitt syn på faktaformidling. Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Skulle bare mangle! Vi kan ikke la MDG (Miljøpartiet De Gale) sin symbolpolitikk styre. Men elbil er selvfølgelig best både økonomisk og miljømessig. Du skriver selvfølgelig. Men er det egentlig det?Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. Nå har jeg ikke veldig mye kunnskap eller oversikt utover det jeg får med meg av popvitenskap, så kan være jeg tar feil. Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker. At MDG driver med symbolpolitikk kan så være. Dette er dog et fora for teknologi. Nettopp, og ikke udokumenterte spekulasjoner. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Ikke rart når en ser pumpeprisene på drivstoff. 8.99 pr liter er fantastisk.... skulle tro en var tilbake på 80-tallet! Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Bilen som kommer er hydrogenbilen. Hydrogen må være det det beste drivstoffet for det eneste for å produsere hydrogen er vann og energi. Når solpanelene billigere så blir hydrogenet billigere. Hvorfor gå innom hydrogen når man taper på det i forhold til å stappe energien rett i "tanken"? Blir som å ha en bensinbil man bruker til å kjøre frem og tilbake til bensinstasjonen for å fylle diesel på bruksbilen. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Skulle bare mangle! Vi kan ikke la MDG (Miljøpartiet De Gale) sin symbolpolitikk styre. Men elbil er selvfølgelig best både økonomisk og miljømessig. Du skriver selvfølgelig. Men er det egentlig det?Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. Nå har jeg ikke veldig mye kunnskap eller oversikt utover det jeg får med meg av popvitenskap, så kan være jeg tar feil. Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker. At MDG driver med symbolpolitikk kan så være. Dette er dog et fora for teknologi. Du kan lese denne. Norsk strømmiks er nok enda renere. http://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Egentlig underlig at så mange fortsatt lar seg lure til å kjøpe dieselbiler, selv etter skandalen med VW og etter at det er blitt klart at selv Euro6 personbiler har langt større lokale utslipp (NOx ++) enn bensinbiler. Greit nok for de som bare kjører langt fra større byer, men de må da være klar over at det kan bli innført sterke begrensninger eller forbud mot slike biler i større byer. Det går ikke lengre an å skylde på et uheldig politisk vedtak for 11 år siden. Det kunne jo være omsorgen for vårt globale klima som driver dem, siden disse bilene slipper ut litt mindre CO2, men jeg tviler sterkt på det. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg er mest spent på hvordan oslo har tenkt å håndheve et slikt forbud og hvor mange som kommer til å gi blaffen. Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg ønsker å tro at elbil er mest hensiktsmessig mtp miljø men jeg er ikke overbevist. ...del... Ett fullverdig regnestykke er utrolig komplekst og føler at tall trikses med for å tegne bildet slik man ønsker. Heldigvis finnes det noen bilmodeller med både elektrisk og fossil drivlinje, og da kan man sammenligne totalutslipp fra vugge til grav i en livsløpsanalyse: Mercedes B bensin vs elektrisk: http://elbil.no/nyheter/elbiler/3453-elbil-banker-bensinbil-i-livslopsanalyse Kia Soul diesel vs elektrisk: For http://elbil.no/nyheter/elbiler/3321-elbil-banker-dieselbil-i-livslopsanalyse Håper det er til hjelp :-) Det kunne være litt til hjelp, men hvor er selve rapporten? En svakhet med flere slike rapporter har vært at de bare omtaler dagens situasjon. Med få El-biler har det begrenset betydning. Det sentrale med El-biler er potensialet på lang sikt. El-biler er et lite ledd i overgangen fra fossil til fornybar energi i hele verden. Da blir utslippene om 5 - 10 - 15 og 35 år det viktigste. Ikke så lett å forutsi, men det går an å legge inn forutsetninger. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. april 2016 Del Skrevet 5. april 2016 (endret) Egentlig underlig at så mange fortsatt lar seg lure til å kjøpe dieselbiler, selv etter skandalen med VW og etter at det er blitt klart at selv Euro6 personbiler har langt større lokale utslipp (NOx ++) enn bensinbiler. Greit nok for de som bare kjører langt fra større byer, men de må da være klar over at det kan bli innført sterke begrensninger eller forbud mot slike biler i større byer. Det går ikke lengre an å skylde på et uheldig politisk vedtak for 11 år siden. Det kunne jo være omsorgen for vårt globale klima som driver dem, siden disse bilene slipper ut litt mindre CO2, men jeg tviler sterkt på det. Folk flest tenker ikke. De ser pumpeprisen og har hørt at dieselbiler bruker mindre på mila. Og så blir de overrasket når bilen må på verksted etter 5 måneder med tett partikkelfilter. Endret 5. april 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå