Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feil med bad ved kjøp andelsleilighet

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en andelsleilighet, som det ser ut som det er dårlig utført arbeid med membran i sluk på badet, noe som jeg ser for meg kan bli en stygg lekasje etterhvert. Seff oppdaget etter overtagelse, i forbinnelse med at jeg skulle skifte dusjkabinett, åpnet lokket på sluket og tittet ned i herligheten.  

Badet ble totalrenovert i 2002, i regi av borettslaget. Da er det jo brukt fagmenn, men reklamasjonen på jobben er vell gått ut. 

Nå lurer jeg på hvor jeg skal rette en klage, krav om reklamasjon eller bønn om utbedring? Regner med at hele gølvet må opp, og det kan jo koste en pen sum. 

Slik jeg har skjønt det, har ikke borettslaget noe ansvar, selv om de sto for oppussingen? Men at tidligere eier satt på et ansvar om å kontrollere at jobben var godt nok utført, og kan stå ansvarlig iom at badet er yngre enn 20 år og skulle vært pusset opp jamf. våtromsnormen? 

Er det noen her inne som har lignende erfaringer, og lyst til å dele hvordan det gikk, hvordan de gikk fram og hvem de henvende seg til?

Dersom det er folk her som ikke nådde gjennom med evt. reklamasjon, har noen erfaringer med at borettslaget tar jobben pga moralsk ansvar eller for å hindre lekkasjer til resten av bygningen?

Er førstegangskjøper og blåøyd på slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet om folk som har prøvd, men fikk beskjed om at så lenge det ikke er en 'betydelig mangel' så kommer man ingen vei. Minst 5% av kjøpssum er det visst snakk om. Og mangelen må være av en slik karakter at kjøper ikke kunne forvente å oppdage det ved normal besiktigelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom dette har holdt i snart 15 år, kan det vel ikke være noen akutt feil som har oppstått nå. Hva er egentlig feil her? Få en fagperson til å vurdere om dette er en feil som medfører risiko. 

Lenke til kommentar

Man må også være klar over at både kravene i bygningsloven og våtromsnormen er skjerpet siden 2002. Jeg renoverte et bad i 1997 - og fulgte kravene den gangen (pluss litt til). Men er ikke i nærheten av dagens krav. Løsningene som ble brukt, f.eks krager rundt sluk, rørgjennomganger etc var heller ikke de samme som brukes i dag. Men det kan allikevel være at løsningen er tett. Om det er ikke oppdaget lekkasje etter 15 år, ja så er det trolig tett.

Ellers så har faktisk ikke bad særlig lengre levetid enn 20 - 25 år. Betydelig renovasjon må påregnes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det leiligheter under badet ditt?

I noen borettslag har borettslaget ansvar for rør (vann/avløp) og vvs bereder, så det kan du jo sjekke opp. Dvs. at hvis det faktisk blir lekkasje så retter borettslaget opp.

Hvis ikke så må du få en fagmann til å se på det å skissere løsninger (priser).

Når du vet dette, og det sannsynligvis ikke blir mange tusenlappene (i den store sammenhengen), så er det bare å bla opp lommeboken. Eller mer fornuftig, la det være.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du har nok dessverre ingen sak eller argumentasjon som tilsier et erstatningsansvar/krav ovenfor tidligere eier eller borettslag, etter min mening.

Det at du, uten faglig kompetanse, sier at det kan potensielt oppstå en lekkasje i framtiden holder ikke, du må huske på at badet fortsatt er funksjonelt, bare at kravene fra den gang det ble renovert til nå har endret seg. Det betyr nødvendigvis ikke at badet er direkte utrygt eller har en "betydelig mangel" i så måte, men du burde kanskje få en rørlegger / takstmann til å undersøke nærmere.

Du kan reklamere til selger i 5år på skjulte feil og mangler, men som de andre skriver må det være en såkalt "betydelig mangel", normal praksis er at feilen må være av størrelse 5-6% av kjøpesum for at du skal ha noe sak.

Har selger tegnet eierskifteforsikring? Da må du belage deg på en god runde gjennom det norske rettssystem, noe som tar masse tid, ressurser, og som kan potensielt koste en del penger, om du skulle tape. 

Om borettslag:

Borettslagets vedlikeholdsplikt er angitt i Borettslagsloven kap. 5 - IV. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39#KAPITTEL_5

Du kan høre med styret om det foreligger noe vedlikeholdsplan for utskiftning av sluk- og rørsystem, og eventuelt vente til borettslaget dekker kostnaden, dersom de ikke gjør det allerede. 

I mitt borettslag dekker borettslaget ny varmtvannsbereder - betaler kun en egenandel på 3000kr, sluk byttes kostnadsfritt, og vi får dekket 10 000,- dersom vi vil fornye til rør-i-rør på badet, kostnaden for dette ligger på cirka 22-25 000,- så vi får dekket nesten halve jobben.

Vi har revet ned alle vegger og skal legge ny membran, noe jeg må betale for selv, men alt i alt slipper jeg meget rimelig fra det hele.

Forutsatt at du vedlikeholder badet slik at det tåler bruken din, er det i og for seg ikke noe krav i borettslagsloven om at badet skal holde noen bestemt standard, dersom du skulle bekymre deg for krav eller press fra styret. 

Men husk at det allikevel kreves vedlikehold, opptrer du "uaktsomt" og dårlig vedlikehold til slutt medfører skade som påvirker dine kjære naboer er du ille ute med tanke på dekning av forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...